- Menu
- Download de Club Lees-app
- Over Club Lees
- 13 | Dennie is een star
- 12 | Een lied voor Achilles
- 11 | Yellowface
- 10 | Vlucht
- 9 | De morgen loeit weer aan
- 8 | Kitchen
- 7 | Thuis draag ik bij me
- 6 | Wij slaven van Suriname
- 5 | Ik ben Eleanor Oliphant
- 4 | Herfst
- 3 | De zon is ook een ster
- 2 | Auxiety
- 1 | 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld
- Download de Club Lees-app
- Over Club Lees
- 13 | Dennie is een star
- 12 | Een lied voor Achilles
- 11 | Yellowface
- 10 | Vlucht
- 9 | De morgen loeit weer aan
- 8 | Kitchen
- 7 | Thuis draag ik bij me
- 6 | Wij slaven van Suriname
- 5 | Ik ben Eleanor Oliphant
- 4 | Herfst
- 3 | De zon is ook een ster
- 2 | Auxiety
- 1 | 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld
Het eerste Club Lees keuzeboek van Naaz: 10 minuten, 38 seconden in deze vreemde wereld
- 3 minuten leestijd
Singer-songwriter Naaz werd weggeblazen door het boek 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld, in 2019 geschreven door de Brits-Turkse schrijfster Elif Shafak. Dit is het allereerste boek dat we lezen voor Club Lees!
Het begint met sekswerker Tequila Leila die de laatste minuten van haar leven in een vuilniscontainer doorbrengt, hopend dat haar stervende lichaam gevonden wordt. Terwijl haar brein uitdooft, volgen we het verhaal van haar leven. Het schijnt dat je nog 10 minuten en 38 seconden doorleeft voordat de ziel je lichaam verlaat. Met dat in haar achterhoofd begon schrijver Elif Shafak aan het boek. Leila voert ons, vanuit de vuilcontainer, langs geuren en emoties, langs brute gebeurtenissen en liefdevolle herinneringen.
Naaz voelde herkenning door het boek en werd geïnspireerd: “Het verhaal van een meisje dat haar traditionele familie achter zich laat om haar eigen weg te vinden, deed me denken aan mijn eigen leven. De manier waarop Leila zichzelf herontdekt zonder de personen uit haar verleden zwart te maken, vond ik inspirerend. In een wereld waarin ze weinig respect krijgt, creëert ze die wereld voor zichzelf. Dat vergt veel energie voor mensen die geleerd hebben zichzelf te bedekken en om enig zelfrespect te moeten ‘verdienen’, in plaats van dat het een gegeven is. Ondanks alle obstakels heeft Leila het recht om voor zichzelf te kiezen en überhaupt zelf te mógen kiezen, opgeëist. Het lijkt of ze gelukkig is, ondanks de prijs die ze ervoor moet betalen. Het biedt een bijzonder perspectief op het leven.”
Het boek onthult voor Naaz ook de verrassende vrijheden van het Turkije van de jaren zestig, dat ze niet kent vanwege haar leeftijd en conservatieve achtergrond. “Tegelijkertijd verwart het boek me omdat in het liberale Istanboel dat is beschreven, toch ook seksisme en onderdrukking heerst.”
Elif Shafak (1971) is een Turks-Britse schrijfster met twaalf romans op haar naam, die zich vooral in Istanboel afspelen. Naaz koos voor een boek van haar, “omdat het door een Turkse schrijfster is geschreven, wat me als vrouw van Midden-Oosterse afkomst vertegenwoordigd liet voelen”. De thema’s die in Shafaks werk terugkomen zijn de rol van vrouwen in de maatschappij en mensenrechten, religieus fanatisme en xenofobie. Ook Leila en haar vrienden hebben met deze onderwerpen van doen. Shafak zelf is in 2013 in Londen gaan wonen, omdat ze niet meer veilig was in Turkije. Ze zet zich in het openbaar af tegen Erdogan, de huidige president van het land.
Naaz heeft het boek twee keer gelezen, zo'n impact had het op haar. “Een boek dat danst van mond tot mond. Ik gun iedereen, vooral vrouwen van kleur, om zich zo gezien te voelen als ik, toen ik dit boek voor het eerst las. Ik wil dat mijn medeclubleden een inkijkje krijgen in het traditionele leven van een Midden-Oosterse vrouw en het ruige pad naar het Westen. Het boek laat zien dat je niet altijd kunt kiezen bij wie je hoort en dat je soms eindigt in een soort ‘niemandsland’. Dat is eenzaam, maar boeken kunnen je helpen om daar mee om te gaan. Laten we het samen lezen zodat je een inkijkje krijgt in mijn leven.”