Hoe werkt het algoritme? | Mediawijsheid
- 4 minuten leestijd
Waarom staan de laatste berichten niet bovenaan je tijdlijn? En waarom zie je postjes van drie dagen geleden wel nog steeds voorbij komen? Dat komt dus door het algoritme.
Wat is een algoritme?
Het algoritme is een slimme rekenformule die bepaalt wat jij op welke plek in je Instagram-, Facebook-, Twitter- of YouTube-tijdlijn te zien krijgt.
Waarom is er een algoritme?
Dat is eigenlijk heel logisch. Kijk, vroeger, zo rond 2006 waren we allemaal dolgelukkig met onze dansende bananen en krabbels op Hyves. En opeens was daar 'Facebook'. Een Amerikaanse Hyves waar je een stuk minder mee kon. Maar het was híp, want internationaal. Dus gingen we toch kijken.
Wat doet een algoritme?
Inmiddels is het teringdruk op de Facebook-tijdlijn. En ook op Instagram wordt het voller en voller. We volgen meer mensen en die mensen posten meer updates. Je kán dus simpelweg niet meer alle updates zien. Dus vandaar dat het algoritme jou nu helpt om in ieder geval de belangrijkste updates te krijgen.
Hoe werk het algoritme?
Ze zijn erg mysterieus over de formule. Dit om te voorkomen dat pages of insta accounts vals gaan spelen. Je tijdlijn staat bijvoorbeeld vól met 'tag iemand die' posts. Omdat het algoritme ziet dat daar veel onder getagd wordt dénkt het algoritme dat het een belangrijke post is. NOT.
Algoritme spelregel 1: relatie
Het algoritme kijkt wat de relatie is tussen jou en degene die een postje plaatst. Reageer je veel op zijn/haar updates? Hebben jullie veel gemeenschappelijke vrienden? Of staan jullie vaak bij elkaar op de foto? Dan krijg je dat postje hoog in je tijdlijn.
Algoritme spelregel 2: vorm
Gebruik afbeeldingen als afbeeldingen. Plaats dus geen tekst in je plaatjes. Sterker nog, als je meer dan twintig procent van een afbeelding van tekst voorziet dan knijpt Facebook je bereik. Foto’s zijn voor foto’s, de caption voor tekst.
Hashtags op Instagram
Over captions gesproken, Instagram wil dat je niet meer dan vijf hashtags gebruikt. Dus bij meer hashtags wordt ook je bereik geknepen. En dat is eigenlijk best logisch ook. Want het is natuurlijk niet bepaald geloofwaardig dat je op één foto twintig #fitgirl onderwerpen ziet.
Foto’s of video’s meer bereik?
Op je Instafeed en op Facebook krijgen video’s meer bereik. En op je Instafeed krijgen fotocarrousels trouwens ook meer bereik dan een enkele foto. Hoezo? Omdat als iemand de eerste niet liked Insta diegene bij de volgende keer scrollen de tweede foto laat zien.
Algoritme spelregel 3: interactie
Interactie met je volgers is KEY op social media. Dus hoe meer interactie hoe meer bereik je van het algoritme krijgt. En dat is ook helemaal niet gek. Social media heet niet voor niets sócial media. Dus wees sociaal! Praat met je volgers, vraag ze wat, ga met ze in gesprek en laat weten dat je naar ze luistert.
Algoritme spelregel 4: timing
Als je een postje plaatst komt dat postje in de eerste tien á twintig minuten op de feed van maar een páár volgers. Aan de hand van deze steekproef bepaalt het algoritme of je postje in meer tijdlijnen komt of niet. Hoe meer reacties er op je post zijn, hoe meer bereik je krijgt.
Wanneer moet je wat posten op social media?
Bedenk dus als je wat post góed wanneer je fans online zijn. Hoe meer volgers online zijn als je post, hoe groter de steekproef is. En hoe meer mensen je postje zien, hoe groter de kans dat erop gereageerd wordt én je post dus meer bereik krijgt.
Maar 9% van je volgers ziet je post
Het algoritme, veel influencers háten het. Bedenk zelf maar dat je 100.000 fans hebt en nog geen 9% je update op Insta ziet (jup, gemiddeld ziet 9% je postje maar). Dat is toch kut? Vandaar dat ze nu massaal hun story inzetten om je naar hun feed te verleiden (en ze ál die quasi oprechte vragen stellen).
Algoritme: de conclusie
Het algoritme bepaalt wat waar in welke tijdlijnen komt. Hoe meer interactie jij creëert op je post, hoe meer bereik je krijgt. En de interactie in de eerste tien tot twintig minuten is het allerbelangrijkst. Dus let goed op dat je post wanneer de meeste fans online zijn
Pssst, dit vind je misschien ook wel interessant:
Personal branding: wie ben ik online?
Nog mediawijzer worden? Kijk op de Mediawijsheid site!
Hoeveel weet jij van media? Doe De Mediawijsheidtest!