Kijken is kopen
- 4 minuten leestijd
Bedrijven maken gretig gebruik van de kansen die social media te bieden heeft.
Social media wordt niet meer alleen maar gebruikt om leuke momenten te delen met je vrienden. Bedrijven maken gretig gebruik van de kansen die social media te bieden heeft, je kan namelijk met een post, in een klap je hele doelgroep bereiken. Vloggers, Blogger en Instagrammers die hier op inspelen worden ook wel Influencers genoemd: iemand die via zijn of haar social media volgers beïnvloed op het gebied van mode, fitness of lifestyle. Op die manier zorgen ze er voor dat mensen bepaalde producten kopen of op bepaalde plekken gaan eten omdat de influencer daar is geweest.
Verdienen aan YouTube
Dit is best een booming busines aan het worden, als je het goed doet, kan je er lekker aan verdienen. Sommigen verdienen meer dan €275.000 per Youtubefilmpje.
Zo heb je bijvoorbeeld de 25-jarige Kayla Itsines uit Australië, zij staat op nummer 1 op de lijst van top-influencers van Forbes. Naast het feit dat ze 6.7 miljoen Instagram volgers heeft, ze meerdere sport en receptenboeken heeft uitgebracht, heeft ze ook haar eigen app: ‘Sweat With Kayla’, waar ze in 2016 al meer dan €16 miljoen aan inkomsten heeft gegeneerd.
Honderdduizend vrouwen wereldwijd, betalen $19,99 per maand om mee te doen aan Itsine’s Bikini Body Training Guide programma. Door op social media #bbg te gebruiken bij het plaatsen van foto’s en je fans op te roepen dat ook te doen, creëer je nogmaals aandacht. Zo werd #bbg in maart 2017 in meer dan 10 miljoen Instagram posts genoemd. Ja, zo kom je wel aan die 6.7 miljoen volgers.
Niet alleen in de fitnesswereld kan je als influencer grote getalen volgers krijgen, ook de beautyvloggers doen het erg goed. Op de lijst van Forbes staat Zoe Sugg op nummer 1, online staat zij bekend als Zoella. Inmiddels heeft ze een hele succesvolle make-uplijn op de markt gebracht in Engeland, heeft haar eerste boek in de eerste vijf weken gelijk alle verkooprecords verbroken en heeft ze meer dan 11.6 miljoen subscribers op YouTube.
Instagram
In Nederland timmeren er ook wat influencers aan de weg, de Nederlandse Nikkie de Jager staat namelijk op nummer 4 in de lijst. Meer dan 7.2 miljoen fans volgen iedere make-up tip van Nikkie op Instagram. Sinds maart 2017 is ze gaan samenwerken met een make-up merk en ontwerpt ze ook make-up. Dit is ook allemaal niet zo gek als je bedenkt dat er wereldwijd maandelijks 600 miljoen gebruikers actief zijn op Instagram, dit is verdubbeld ten opzichte van 2 jaar geleden.
Facebook is met 1.97 miljard actieve gebruikers per maand nog steeds het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld. 1.66 miljard mensen maken mobiel gebruik van Facebook.
De keerzijde
Uiteraard is het heel leuk om 30k volgers te hebben en per geposte foto 3000 likes te tellen. Maar met een openbaar profiel betekent het dat al deze mensen precies kunnen zien wat jij doet, met wie je dat doet en waar je dat doet. Als je je locatie deelt, weet iedereen je te vinden, maar weet een inbreker ook wanneer je niet thuis bent. Dat is iets waar iedereen op social media voor moet oppassen en zeker als influencer met zo’n groot online bereik, moet je daar rekening mee houden!
TIP: De beste manier om ongewenste aandacht te voorkomen is om je profiel op verborgen te zetten. Dit wil natuurlijk niet iedereen en zeker voor een influencer is dit lastig, zo kom je natuurlijk nooit aan je 30k volgers. Dus als je een foto wilt posten en je locatie wilt delen, doe dit dan niet real time! Maar post hem gewoon een paar uur later als je lekker thuis op de bank zit. Dan wordt het een stuk lastiger voor mensen om te achterhalen waar je bent.