Reclame is emotie, zeker voor Facebook
Reclame is emotie, zeker voor Facebook
- 1 minuut leestijd
Opgelucht over je tentamen, gestrest vanwege een deadline of teleurgesteld in jezelf.
Opgelucht over je tentamen, gestrest vanwege een deadline of teleurgesteld in jezelf. Als je dat soort emoties met je vrienden deelt op Facebook, kunnen adverteerders daarmee aan de slag.
Dankzij een gelekt document weten we nu iets meer over hoe Facebook en Instagram sentimenten gebruiken om gericht te adverteren. Een Australische krant heeft het document, vooral bedoeld voor adverteerders, in handen.
Emoties
Het advertentiesysteem van Facebook is in staat om advertenties af te stemmen op de gemoedsrust van de gebruikers. Als voorbeeld wordt een advertentie met 'een zelfvertrouwen-boost voor jongeren' genoemd. Advertenties zijn af te stemmen op emoties als onzekerheid, verslagenheid, gespannenheid, waardeloosheid of stomheid.
Het stuk is geschreven voor adverteerders in Australië en Nieuw-Zeeland, waar volgens Facebook een publiek heeft van 6,4 miljoen studenten en jonge werkenden. Maar het systeem kan ook gebruikers zo jong als 14 jaar oud bereiken.
In Australië is er veel kritiek, omdat de advertenties zich dus richten op jongeren die hun kwetsbaarheid tonen. Facebook heeft sorry gezegd en zegt dat er maatregelen worden genomen om dit soort advertenties te voorkomen.