‘Sex sells’ maar klussen is veel populairder
- 2 minuten leestijd
Tijdens de lockdown hebben we ons suf gekocht bij webwinkels. Het zal niemand verbazen dat we meer seksspeeltjes kochten, maar de absolute topper is de online bouwmarkt. We zijn massaal gaan klussen. Vreemd genoeg is de klusmanie veel minder in het nieuws gekomen Hoe kan dat?
40 procent meer online
Laten we beginnen met ons online koopgedrag. Dat is tijdens de coronacrisis enorm gestegen. De omzet nam in 2020 met meer dan 40 procent toe, aldus het CBS. Dat is ook niet zo vreemd, want door de verschillende lockdowns en gesloten winkels waren we genoodzaakt om onze spullen online te bestellen.
130 % meer Klussen
Dat er meer seksspeeltjes verkocht worden tijdens de coronacrisis is geen verrassing. Toch is dit niet het meest verkochte product, ook al wordt die indruk wel gewekt door de grote hoeveelheid artikelen op nieuwsplatformen. Maar volgens het Centraal bureau voor onderzoek en kennisoverdracht, is de de categorie met de echte uitschieter, klussen. De verkoop van klusartikelen is het afgelopen jaar met maar liefst 130 procent gestegen.
Een andere verrassende categorie, die relatief weinig media aandacht heeft gekregen is online gokken. Deze verslavende hobby met grote financiële gevolgen steeg met maar liefst 90 procent in 2020.
Een andere verrassende categorie, die relatief weinig media aandacht heeft gekregen is online gokken. Deze verslavende hobby met grote financiële gevolgen steeg met maar liefst 90 procent in 2020.
De verkoop van erotische artikelen steeg slechts 35 procent
‘Sex sells’ de nieuws
Als klusartikelen veel meer verkocht zijn dan erotische artikelen, waarom worden seksspeeltjes dan toch zo uitgelicht in de media? Verschillende onderzoeken wijzen uit dat in advertenties en andere vormen van promotie, seks een cruciale rol speelt in het aantal clicks en omzet. Bedrijven die seks gebruiken in hun marketingstrategie voeren vaak effectieve campagnes die mensen bijblijven.
Hoe deze vorm van marketing terug te zien is in de hedendaagse journalistiek? Clickbait speelt hierin een grote rol. Het is een slimme manier waarop websites meer verkeer naar zich toe trekken en meer in rekening kunnen brengen voor advertenties, wat zorgt voor grotere winsten voor de site.
Door seks in te zetten als nieuws, is de kans groter dat mensen er op zullen klikken en dat journalistieke platforms online hun clicks binnenslepen en een betere omzet draaien, door hogere bedragen te kunnen vragen voor advertenties.
Hoe deze vorm van marketing terug te zien is in de hedendaagse journalistiek? Clickbait speelt hierin een grote rol. Het is een slimme manier waarop websites meer verkeer naar zich toe trekken en meer in rekening kunnen brengen voor advertenties, wat zorgt voor grotere winsten voor de site.
Door seks in te zetten als nieuws, is de kans groter dat mensen er op zullen klikken en dat journalistieke platforms online hun clicks binnenslepen en een betere omzet draaien, door hogere bedragen te kunnen vragen voor advertenties.
Research/Verslaggever: Nick Felix
Tekst: Youssra Oulad Messaoud