Nada Merrachi (24) startte een succesvolle kledinglijn: “Ik dacht: waarom maak ik de ‘modest’ kleding die ik mis niet zelf?”
- Artikel
- 07 okt 2022
- 8 minuten leestijd
Vlogger, influencer en oud-Spot On host Nada Merrachi (24) startte drie jaar geleden een kledinglijn. Inmiddels is MERRACHI een goedlopend bedrijf en krijgt ze dagelijks lovende DM’s over haar producten. Aan Spot On vertelt ze hoe ze dit voor elkaar kreeg.
Hey Nada, wat leuk dat ik bij je op kantoor mag langskomen. Waar kwam de motivatie vandaan om een eigen kledinglijn te beginnen?
“Toen ik een aantal jaar geleden begon met het dragen van een hoofddoek wilde ik me ook bescheidener kleden. Maar de kleding in de winkels waren vaak toch niet zo 'modest'. Dus ging ik er creatief mee om, zoals een legging dragen onder een jurk met een split of meerdere laagjes over elkaar heen. Na een tijdje begon dit als een last te voelen. Ik wilde dit probleem oplossen voor mezelf, dus toen dacht: waarom maak ik de kleding die ik mis niet zelf?”
Hoe heb je dit probleem vertaald naar een onderneming?
“Ik dacht: als ik dit probleem heb, zullen andere vrouwen dat vast ook hebben. Ik startte met een eigen ontwerp voor een mooie hoofddoek, omdat ik daar eigenlijk nog de meeste behoefte aan had. Ik kan mij nog mijn eerste hoofddoek herinneren. Het was een pashmina sjaal en ik vond hem echt vreselijk staan. Het gaf mij niet het gevoel wat ik wilde hebben bij het dragen van een hoofddoek. Het gevoel dat ik kreeg van de hoofddoeken die ik op het begin van mijn zoektocht droeg was: ‘het is gewoon een sjaal’, ‘hier is niet over nagedacht’, ‘waarom zit het niet fijn en zo strak om de oren’. De sjalen waren te stijf en niet flexibel. Ik wil bij het dragen van een hoofddoek mij vooral mooi voelen. Ik wilde juist ervaren dat het comfortabel zit en ik niet steeds hoef te denken “zit het nog wel goed?"
Het gevoel dat ik kreeg van de hoofddoeken die ik in het begin van mijn zoektocht droeg was: ‘het is gewoon een sjaal’, ‘hier is niet over nagedacht’
En hoe gaat dat? Een eigen hoofddoek ontwerpen?
“Ik begin altijd met het maken van een moodboard. Wanneer die af is, kies ik het formaat van de hoofddoek. Vanuit daar begin ik te schetsen. Uit deze schetsen voeg ik samen welke elementen ik mooi vind. Als het design compleet is, begin ik aan mijn eerste sample ronde. Zodra ik deze samples ontvang, kan ik zien en voelen wat de aanpassingen moeten zijn. De veranderingen pas ik aan en dan vraag ik een nieuwe sample aan. Dit herhaal ik tot de hoofddoek perfect is.”
Wie steunt jou het meest met jouw onderneming?
“Mijn man, die ik rondom het ontstaan van MERRACHI heb leren kennen. Hij is vanaf het begin betrokken geweest en heeft mij er altijd bij gesteund. Als huwelijkscadeau heeft mijn man geïnvesteerd in mijn bedrijf. Want binnen de Marokkaanse cultuur is het gebruikelijk dat de man aan zijn toekomstige vrouw iets geeft, denk aan een bruidsschat of een grote bruiloft. Alleen was een bruiloft nooit mijn meisjesdroom geweest.”
Hoe reageerde jouw man in eerste instantie op het feit dat je een eigen bedrijf aan het opzetten was?
“In het begin wist hij niet zo goed wat hij ervan moest verwachten. Hij heeft ook een tijdje gedacht dat het een hobby was waar ik over een tijdje op uitgekeken zou zijn. Maar hij heeft mij altijd gesteund. Mijn man raakte zelfs zo betrokken dat hij ging mee werken. We zijn samen naar Marokko gegaan om de stoffen te bekijken, te selecteren, de hoofddoeken te laten produceren. We hebben zelfs samen bestellingen ingepakt. Eigenlijk deden we alles samen. MERRACHI is onze passie geworden, mijn droom is nu onze droom geworden.”
Mijn man ziet nu ook welke problemen moslimvrouwen hebben met kleding
“Hij roept nu ook dingen als: ‘Ja, we moeten hoofddoeken ontwerpen die niet kreuken en kleding maken waar vrouwen zich goed in voelen. We moeten hun probleem zien op te lossen en ze sterker laten voelen in deze maatschappij.’ Voorheen had hij daar nooit bij stilgestaan. Hij wist niet eens dat dit een probleem voor moslimvrouwen was.”
En sloeg jullie eerste hoofddoekcollectie ook meteen aan?
“Ja! In 2020 lanceerden we die en hij was meteen uitverkocht! Mijn man schrok er echt van, hij had nog nooit zoiets meegemaakt. Hij wilde het direct groter aanpakken. Dat vond ik wel moeilijk, want ik had bedacht om het klein te houden zodat ik er controle over zou hebben. Ik wilde zelf de bestellingen inpakken en als we groter zouden worden, zou ik dit niet meer kunnen doen. Je denkt misschien: ‘mooi juist toch, dat hij deze kansen ziet’, maar ik zal je vertellen: ik heb gehuild. Uiteindelijk hebben we het toch op zijn manier gedaan en zijn we enorm gegroeid. Ergens ben ik nu toch wel dankbaar, want ik heb geen zin meer om de hoeveelheden die we nu produceren zelf in te pakken, haha.”
Ik weet nog toen je MERRACHI lanceerde, dat ik echt boos werd dat de hoofddoeken zo snel waren uitverkocht, haha. Hoor je dat vaker?
“Jazeker, precies wat je zegt! Ik kreeg zelfs berichten op Instagram waarom de producten zo snel uitverkocht waren en of ik het niet kon aanvullen. Ik begrijp de frustratie van deze vrouwen en heb hun reactie altijd vanuit liefde en waardering geïnterpreteerd. Soms denken klanten ook dat ik valse beloftes maak, omdat we dan een kleur aanvullen en dat die dan binnen één minuut uitverkocht raakt. Maar het gaat oprecht zo snel!
Wat ze niet weten is dat ik het product laat maken naar schatting van wat ik denk te kunnen verkopen. Ik heb als ondernemer veel geleerd van onze lancering. Daarnaast ben ik mij er ook bewust van dat ik nog in de kinderschoenen sta met mijn onderneming. Ik heb tijd en ruimte nodig om fouten te maken en daarvan te leren.”
Lees ook
Met deze vijf tips kan ook jíj een succesvolle webshop runnen
Doe jij ook veel aan marketing om je hoofddoeken en kleding te promoten?
“Eigenlijk is de promotie altijd gegaan via mijn persoonlijke Instagram. Wanneer ik een lancering of product aankondigde, raakte het meteen uitverkocht. Voordat ik lanceerde was ik nog onzeker hoe mijn volgers zouden reageren. Toen het werd gekocht, was het voor mij een bevestiging dat dit goed aansloot op mijn doelgroep.”
Oké! Je hebt natuurlijk ook al aardig wat volgers ;). Ben je ook tegen dingen aangelopen met je eigen onderneming?
“Wanneer niet! Ik heb zelfs een paar keer nagedacht om ermee te stoppen. Je moet je realiseren dat je als ondernemer continu bezig bent met problemen oplossen. Waarschijnlijk was ik zelfs gestopt als ik dit in mijn eentje deed. Gelukkig heb ik doorgezet en kreeg ik steun van mijn man. Daarnaast heb ik het maken van kleding enorm onderschat. Het is een ingewikkelder proces dan een hoofddoek ontwerpen. Je moet namelijk rekening houden met verschillende maten en daar moet ik nog veel van leren. Momenteel ben ik bijvoorbeeld bezig met een sportcollectie waar ik al twee jaar aan werk. Ik zie mezelf nog niet als de perfecte ondernemer, ik leer elke dag.”
Een eigen onderneming starten klinkt vaak verleidelijk, omdat je er veel geld mee kan verdienen. Was dat ook een reden voor jou om ermee te beginnen?
“Mijn motivatie was nooit geld. Het is bij mij echt begonnen vanuit een passie en het oplossen van een persoonlijk probleem. Alleen geld verdienen zou mij niet gelukkig maken.”
En wat dan als je een groot bedrag binnen hebt. Hoe kijk je daarnaar?
"Ik zie het niet als ‘ik heb geld verdiend’, maar ik denk eerder dat ik een nieuwe mijlpaal heb behaald. Het geld wat ik zakelijk binnenkrijg, heb ik verder ook nooit uitgegeven. Ik zou ervan kunnen leven, maar dat hoeft niet van mij. Ik investeer het liever in MERRACHI om mooiere dingen te kunnen maken. Geld is voor mij wel een maatstaf om te zien wat voor ontwikkeling ik maak met mijn onderneming.”
Welk advies heb je voor vrouwen die ook een eigen kledinglijn willen beginnen?
“Kijk niet naar geld als motivatie, maar als middel. Stel een plan op en kijk wie je nodig hebt om je plan waar te maken en je doelen te behalen. Geld hoort je ook niet tegen te houden om iets te beginnen, je kan ervoor werken. En natuurlijk: veel succes!”
Benieuwd hoe het nu met Nada gaat? Deze power vrouw is bij ons te gast geweest om te praten het succes van MERRACHI, persoonlijke groei en moederschap. Check de aflevering hieronder.