Waar blijft de Vlaamse hiphop?!
Waar blijft de Vlaamse hiphop?!
- 3 minuten leestijd
De Nederlandse hiphop-scene is booming as fuck, maar waar blijven de Belgen?
In Nederland is de hiphop-scene het afgelopen jaar geëxplodeerd. Rapper Boef, Broederliefde, Jonna Fraser, noem maar op. De Belgische Soufiane Eddyani is in Nederland ook flink populair, maar dat is wel meteen zo'n beetje de enige Nederlandstalige Vlaamse rapper die we hier kennen. Waar blijven de Vlamingen?
"Het vreemde aan Soufiane is dat hij vooral Nederlandse fans heeft", zegt Azer, dj en hoofdredacteur voor Chase.be. "In België valt dat wel mee, maar zijn muziek sluit goed aan op de Nederlandse stijl van hiphop die nu heel populair is, waarin dance met rap wordt gecombineerd."
De Belgische Boef praat Frans
Even voor de goede orde, het is niet zo dat Belgische hiphop niet bestaat. "De scene in Brussel is bijvoorbeeld erg groot en succesvol", zegt Azer. Maar: de Belgische Rapper Boef en Jonna Fraser praten Frans. Neem bijvoorbeeld Roméo Elvis, die in heel Europe optreedt. Of Damso, heel populair in Frankrijk en met miljoenen views.
Taal speelt dus een grote rol, al was het maar omdat de helft van België dus Frans praat. "En veel Vlaamse hiphop is ook nog eens in dialect", zegt de Vlaamse muziekjournalist Dimitri Vossen. "Dat is soms binnen Vlaanderen al lastig, voor Nederland kan je dan net zo goed iets uit Finland op de markt brengen."
🔥🔥🔥Cassez-vous la gueuuuule🔥🔥🔥 #arlon #moraletour #strauss #bontravail
Een bericht gedeeld door Roméo Elvis (@elvis.romeo) op
De drie Belgische hiphopkenners zijn het over één ding eens: de scene loopt achter op die in Nederland, maar het komt eraan. Hiphop neemt awards als Elektropedia over, waar vroeger alleen maar dance-acts wonnen. "Die was dit jaar helemaal urban", vertelt Azer. "En daar schrokken sommige mensen toch behoorlijk van."
"Het is aan het veranderen ja", zegt Tim Dalle, die bij hiphoplabel Eigen Makelij werkt. "Ik vond de hiphop vroeger productioneel ook niet sterk genoeg is, dat is nu beter. Wij hebben ook geen TopNotch hier (al heeft die wel een Belgische afdeling), geen Puna, geen 101Barz. Het is veel moeilijker om je muziek te presenteren."
"Bij een zender als Studio Brussel zijn ze wel al aan het zoeken, zij bieden jongens af en toe al wel platform. In Nederland heeft de scene bewezen dat ze de traditionele media media niet nodig hebben. Je hebt hier jongens met veel talent, die nog niet de juiste kanalen kunnen vinden. Maar de nieuwe generatie is veel productiever."
Nederland versus België
En dan is er nog het eeuwenoude verschil tussen Nederland en België: wij zijn net wat commerciëler ingesteld. "Opgezwolle sloeg jaren geleden in België ook onwijs aan, dat was hier echt big", zegt Azer. "In Nederland is daarna een industrie gecreëerd en dat je hoor nu alle dagen op de radio."
Sowieso gaat van noord naar zuid altijd makkelijker dan andersom, zegt Dimitro Vossen. "Dat heeft te maken met de grootte van het publiek, je hebt sneller draagvlak. Het is makkelijker om vanuit Nederland met een campagne voet aan de grond te krijgen."
"Ik denk niet dat het in België ooit echt hetzelfde wordt", zegt Azer. "Maar ik denk dat de wat muzikaler hiphop wel gaat groeien. Die platte stijl zoals jullie die in Nederland hebben, dat zie ik hier niet snel gebeuren."