Waarom luxe horloges zo duur zijn
- 4 minuten leestijd
Je ziet het steeds vaker voorbij komen bij je favoriete influencer of rapper: dure horloges. Waarom is het een trend om zoveel geld aan een horloge uit te geven?
Op de FunX Music Awards vind je veel rappers met dure horloges aan hun arm. Emma is bij het evenement aanwezig en spreekt er met verschillende rappers. “Het is een soort trofee. Je wilt aan anderen laten zien hoeveel waarde de horloges hebben,” vertelt Tajoela. “Het is een investering,” vertelt Kevin.
De markt voor nieuwe luxe horloges had wereldwijd in 2020 een omzet van bijna 24 miljard dollar. De verkoop is door corona wat teruggelopen maar juist door de pandemie is de belangstelling voor tweedehands dure horloges alleen maar toegenomen. Dat merkt ook Thomas van Straten, expert op dit gebied.
Thomas vertelt welke horloges populair zijn. “Sinds corona zie je dat er een nieuwe klantengroep steeds groter wordt. Dit is de groep die de aankoop van een horloge als een investering ziet. Deze groep mensen gaat eigenlijk wel voor de grote, bekende merken. Denk aan: Rolex, Patek Philipe en Cartier. Die prijzen zie je enorm stijgen. Daarnaast zie je dat horloges kleiner worden. Dat pakt mooi uit voor de vintage wereld, want vroeger waren de horloges nou eenmaal kleiner. Je ziet dat dat heel populair is.”
Tijdens de aflevering vertelt Thomas wat de een horloge gewild maakt. Hij vertelt dat elk horloge een eigen verhaal, historie en techniek kent. “Je zou horloges als kleine tijdcapsules kunnen zien. Horloges zouden de hele wereld rond kunnen gaan. Dat geeft karakter aan een horloge. Een verzamelaar zou hier enthousiast van kunnen worden.”
Ook vertelt Thomas dat je horlogedragers in drie verschillende groepen kunt verdelen. “Je hebt de liefhebber die het verhaal, historie en techniek van het horloge mooi vindt. Tegenwoordig heb je ook de investeerder. En hiernaast heb je een groep die graag wil laten zien wat ze hebben. Iets wat voor de buitenwereld duidelijk opvalt.”
Uiteindelijk wordt de prijs van een horloge bepaald door drie dingen: het materiaal waarvan het gemaakt is, het verhaal dat erachter zit en de techniek die ervoor gebruikt is. Bij bepaalde modellen horloges komen al die drie elementen perfect samen en dat maakt ze vervolgens erg gewild bij kopers. Tel daarbij op dat er een grote groep investeerders aast op diezelfde populaire horloges en vervolgens vliegt te prijs omhoog. En zo komt het voor dat een oud horloge op dit moment vele malen meer waard is dan waarvoor het ooit verkocht is.
Connaisseur Willem Kamerman ziet horloges als kunst wat je meeneemt om je pols heen. Hij denkt dat de jeugd steeds enthousiaster wordt. “Het is heel goed voor de populariteit van het mechanische horloge. Aan de andere kant is het voor de horlogeverzamelaar steeds minder interessant om horloges te kopen. Dit komt door de prijsstijging van de horloges. Dat is een nadeel.”
Aan de horloges zit een zwart randje. Veel van het goud en de diamanten die in deze horloges worden gebruikt, komen uit landen waar mensenrechten worden geschonden. Zo is er in veel van die mijnen sprake van kinderarbeid, moderne slavernij en levensgevaarlijke werkomstandigheden. Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch heeft daar onderzoek naar gedaan. Jan Kooy, onderzoeker binnen de organisatie, ziet de horloge-trend dan ook met lede ogen aan. “Er zit een duister verhaal achter die blinkende juwelen. Dat is het probleem. Er kan een verhaal achter je horloge zitten wat je eigenlijk had moeten weten voordat je het horloge kocht.”
Anderhalf jaar geleden heeft Human Rights Watch een rapport uitgebracht waarvoor vijftien bedrijven zijn onderzocht. Er is een ranking gemaakt, gebaseerd op hoe goed zij het doen. Uit dit onderzoek blijkt dat een groot deel van horlogemakers voor geen goud wil laten weten waar hun grondstoffen vandaan komen. En dan zijn het met name de grootste en populairste horlogemakers die nauwelijks openheid geven.
Wat vinden Défano en Emma van dure horloges? Nieuwsgierig? Bekijk dan de aflevering hieronder!