YouTubers willen eerlijk zijn over reclame
YouTubers willen eerlijk zijn over reclame
- 3 minuten leestijd
De Social Code is gemaakt door een aantal YouTubers om eerlijk te zijn over reclame. Maar er is geen consequentie als ze oneerlijk zijn.
Je hebt 't vast wel eerder gezien, of juist niet. Bekende YouTubers die ineens Dorito's of Pringles gaan eten in hun vlogs en daarmee reclame maken. Fabrikanten die ze sponsoren hopen natuurlijk dat het allemaal heel echt lijkt waardoor jij niet doorhebt dat je naar een reclame zit te kijken, zoals deze:
Ideaal als fabrikant natuurlijk. Maar de Commissariaat voor de Media (dat is het clubje dat toezicht houdt op reclamemakers) is er niet zo blij mee. Reclame moet namelijk altijd duidelijk aangegeven worden en het stiekem laten zien is verboden. Bekende YouTubers zijn nu bij elkaar gekomen en hebben een code opgesteld waardoor altijd duidelijk moet worden wanneer de maker van de video reclame maakt. Probleempje, als YouTubers dat niet doen kunnen ze geen straf krijgen.
De Social Code heeft vier varianten opgesteld waarin duidelijk moet worden dat het reclame is. Je wordt betaald voor het maken van reclame voor een bedrijf, je wordt betaald voor het maken van reclame voor een goed doel, je hebt iets gratis gekregen of je hebt zelf iets gekocht.
YouTubers moeten dan bijvoorbeeld in de video aangeven dat ze reclame maken en het in de beschrijving zetten. Dat klinkt natuurlijk heel mooi, zo'n clubje die zelf vertelt wat wel en niet mag. Enige probleem van dit plan is dat als iemand zich er niet aan houdt, die niet gestraft kan worden. "Dat komt omdat het richtlijnen zijn, geen officiële regels", vertelt Saske de Schepper van Vet Gezellig.
Saske is de initiatiefnemer van het idee om zelf regels op te stellen voor YouTubers. "YouTubers komen best vaak in het nieuws, maar vaker negatief dan positief doordat ze reclame maken. Daar wilde ik wat aan gaan doen."
Zo'n code door en voor YouTubers kan natuurlijk alleen maar als veel creators eraan meedoen. "Daarom heb een aantal grote YouTubers benaderd om mee te denken. Iedereen was gelijk enthousiast en na een aantal brainstorms zijn deze richtlijnen daar uit gekomen."
Yes! Ik heb me zojuist aangesloten bij #desocialcode 👌🏼 https://t.co/MRJE7eKzet
— Lenette (@Lenette_Hermsen) 17 november 2017
De Reclame Code Commissie was bij die brainstorms aanwezig om mee te luisteren. "Maar niet om mee te denken over de regels", vertelt een woordvoerder. "Het zijn echt hun eigen regels geworden. Natuurlijk zijn we er wel blij mee en stimuleren we deze zelfregulering maar ze zijn niet opgenomen in onze eigen code Social Media. Onze code is ook echt bedoeld voor bedrijven en reclamemakers."
Saske benadrukt ook dat deze richtlijnen bedoeld zijn om als YouTubers transparant te zijn. "Daarnaast willen we ook vooruitlopen op de wetgeving die eraan zit te komen. Dan zijn we er als YouTubers alvast aan gewend."
Ben je nou zelf zo'n YouTuber die weleens gesponsorde content maakt en wil je daar eerlijk over zijn? Hup hup, snel inschrijven bij de Social Code dan!