Theater tussen de rijsttafels
Als er één ding is waar ik écht van kan genieten, dan is het dat moment waarop een goed boek, een muziekalbum of een theatervoorstelling me even laat ontsnappen naar een andere wereld. Deze week gebeurde dat niet via papier of een podium, maar via mijn laptopscherm: tijdens een VPRO-uitzending over het Holland Festival, dat tot en met 29 juni plaatsvindt. Plotseling zat ik in een draaiend Chinees restaurant waar acteurs zelf de camera’s bedienden, improviseerden en ondertussen het publiek lieten twijfelen: wat is hier eigenlijk echt? Theatermaker Lukasz Twarkowski noemt deze voorstelling ROHTKO, en het verhaal begint met een vervalst schilderij van de gelijknamige kunstenaar dat voor miljoenen werd verkocht.
Wat is het Holland Festival?
Het Holland Festival is een van de grootste internationale podiumkunstfestivals van Nederland en bestaat al sinds 1947. Elk jaar in juni presenteert het festival theater, muziek, opera, dans en multidisciplinaire kunst in Amsterdam, met makers van over de hele wereld. Het Holland Festival staat bekend om experimentele voorstellingen die grenzen verleggen – zoals ROHTKO, waarin theater en realiteit vervagen.
Het verhaal achter ROHTKO is op zichzelf al absurd – een nepschilderij dat jarenlang voor echt doorging – maar het is Twarkowski’s manier om dit gegeven te gebruiken voor grotere vragen die me bijblijft. Niet alleen: wat is authentiek? Maar ook: wie bepaalt eigenlijk de waarde van kunst? In het Westen vereren we het origineel, terwijl in delen van Azië een replica soms even waardevol – of zelfs waardevoller – kan zijn. Twarkowski laat je stilstaan bij die tegenstelling en bij hoe relevant die discussie nog is in een tijd waarin kunst steeds vaker digitaal wordt. Hoewel de vier uur durende voorstelling uitverkocht is, krijg je dankzij de VPRO-uitzending toch een indruk van die gedachtewereld.
Twarkowski is overigens lang niet de enige maker die in de uitzending aan het woord komt. Presentator Eva Koreman spreekt ook met acteur Daniël Kolf – recent winnaar van een Theo d’Or – en jonge kunstenaars zoals Amara Gabriëla van der Elst, Bernadetta Astari en Timothy van Poucke. Ze delen hun creatieve processen, twijfels over deze onrustige tijd en inspiratie, waardoor je als kijker een uniek inkijkje krijgt in wat er leeft in de wereld van performance, kunst en vooral ook de hoofden van deze creatievelingen.
Kortom: als je het festival niet kunt bezoeken, is deze uitzending een perfect alternatief. En mocht je net zo geboeid zijn als ik: volgende week volgt een nieuwe aflevering, met onder anderen rapper Elmer. Ik zit in ieder geval klaar.


Remi Kerkhoven
Is onmogelijk aan te treffen zonder een boek op zak, muziek op haar oren (als er maar enige vorm van groove in zit) of filosoferend over de talloze films die ze in kleine filmhuizen heeft gezien. Het liefst op de hoogte van alle nieuwtjes in het culturele landschap, zodat ze kan opscheppen.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!