Vuur & vlam bacon, bacon flakes, streaky bacon en hamburgerbacon. Bacon is hip.
Ons oer-Hollandse spek wordt steeds vaker vertaald naar het Engels, of eigenlijk: naar het Amerikaans. Want de Amerikanen en Engelsen kijken iets anders tegen bacon aan. De Britten zweren bij bacon van de rug, maar voor een Yank is bacon meer iets van de buik. De Amerikaanse buikspek is zo gewild en gevierd, maar waar komt die populariteit vandaan?
Vet vermijden
In de jaren tachtig van de vorige eeuw bungelde bacon eenzaam onderaan de voedselketen. Bacon is vet, en vet was volgens de dieetgoeroes van toen een groot kwaad. Mager kippenvlees verkocht als een trein. De vette bacon was niet meer dan enkele centen waard. Er ontstonden zelfs ideeën om varkens te fokken met minder buikspek, omdat dit zo weinig opbracht.
Hoe bacon hip werd
De Amerikaanse varkensindustrie begon een jarenlange promotiecampagne om dit om te draaien. Bacon moest terug op de kaart. Veel voedseltrends beginnen in de haute cuisine en vinden dan hun weg naar het supermarktschap. De varkensindustrie koos de omgekeerde weg. Via fastfoodketens kwam bacon terug op het menu. Bacon begon aan zijn comeback als vette en zoute smaakmaker voor op de hamburger. En dat de ongewilde bacon weinig kostte qua inkoop, was een extra zetje voor de burgerbakkers.
Varken over de dam
McDonalds topte steeds meer burgers af met bacon. Bij Burger King werd het aantal bacon strips dat je aan je burger kan toevoegen ‘as much as you can afford’. Consumenten raakten zo weer meer vertrouwd met het vette vlees. En toen er één varken over de dam was, volgden er meer. Bacon veroverde meer plek in het supermarktschap, en van steeds meer producten verscheen een baconvariant.
Baconmania
Everything is bigger in America, dus ook de liefde voor bacon. De baconmania kent daar geen grenzen. Van bacon-ijs, baconwodka, frisdrank tot tandpasta met baconsmaak en ‘ik hou van bacon’ T-shirts. De Amerikaanse varkensindustrie zet nu jaarlijks $ 4 miljard om aan bacon. Waar bacon ooit verguisd was en spotgoedkoop, is hij nu gewilder dan ooit.