Opgelost: Barrelsauna laat klanten in de kou zitten
- Artikel
- 15 sep 2023
- 2 minuten leestijd
*update: Inmiddels is de domeinnaam 'barrelsauna.nu' overgenomen door een ander bedrijf, dat aan zo'n honderd gedupeerde klanten het verloren geld heeft terugbetaald. Tachtig klanten die een onvolledige sauna ontvingen, hebben de ontbrekende onderdelen alsnog geleverd gekregen.
In onze mailbox en online zien wij veel klachten over webshop Barrelsauna.nu. Het bedrijf belooft oorspronkelijk om ‘op maat gemaakte barrelsauna’s en/of hottubs’ binnen enkele weken te leveren. Maar keer op keer wordt de leverdatum opgeschoven, terwijl de klanten wel een aanbetaling van duizenden euro’s hebben gedaan. Inmiddels wachten tientallen klanten al maanden - sommigen een jaar - op hun hottub of sauna. De dertien klanten van wie wij bewijs hebben gezien, zijn bij elkaar ruim 40 duizend euro kwijt.
Tekst gaat door onder de afbeeldingScreenshots uit mails van gedupeerden.
In mails aan klanten wijt eigenaar Dennis Frijters de vertraging initieel aan corona, dan weer aan tekorten op de houtmarkt, de oorlog in Oekraïne, en inmiddels aan een mislukte overname. Intussen blijft Barrelsauna zijn klanten voorhouden dat de producten nog zullen worden geleverd. Daarnaast blijft het bedrijf op Marktplaats en haar eigen website adverteren met houten hottubs en sauna’s voor stuntprijzen.
Tekst gaat door onder de afbeelding.
Screenshots van reclames op Marktplaats en op Barrelsauna.nu.
Reactie Barrelsauna
Als wij Frijters vragen naar de vertraging, antwoordt hij dat een problematisch overnameproces dat sinds april speelt de voornaamste oorzaak is. De man die Barrelsauna overnam, zou volgens Frijters afspraken niet na zijn gekomen en niet op tijd betaald hebben, waardoor de productie stil kwam te liggen. De koper in kwestie, ondernemer Frank Zijlstra, wil niet uitgebreid reageren op de aantijgingen van Frijters. Volgens hem is de overname teruggedraaid omdat er ‘niet zo’n goede klik’ was.
Frijters zegt het bedrijf sinds vorige week weer in handen te hebben en de productie van hottubs en sauna’s weer op gang te brengen. ‘In de tussentijd blijven wij productie draaien om achterstanden weg te werken,’ zegt hij. Dat valt volgens hem binnen 6 tot 8 weken te realiseren. De klanten die hun order hebben geannuleerd kunnen binnen 2 tot 3 weken hun geld terugkrijgen, belooft hij. We houden voor jullie in de gaten of Frijters zich aan zijn beloftes houdt.
Screenshots uit de mailwisseling met Dennis Frijters.