De zeer omvangrijke einde-seizoen 9 update-post
- Artikel
- 01 aug 2023
- 10 minuten leestijd
Laatste update: 3 Januari 2024
BOOS is met zomerstop. Dat betekent dat er even geen nieuwe afleveringen op Youtube zullen verschijnen, maar op onze andere kanalen blijven we actief! Zodoende trappen we af met de zeer omvangrijke einde-seizoen update-post. Een aanvulling op onze update-post over seizoen 9 blok 1. Mocht je die nog niet gelezen hebben, dat kan hier.
LOODGIETER JEFFREY
Nadat wij voor een tweede keer bij loodgieter Jeffrey langsgingen, kreeg gedupeerde oma Tini 600,- van Jeffrey, vlak voordat de aflevering met ons tweede bezoekje online kwam. Daarna stond er nog een bedrag van 700,- open. De familie van oma Tini gaat er inmiddels van uit dat ze dit geld nooit meer van Jeffrey zullen krijgen.
VITEEZY
In onze aflevering over Viteezy vertelde Robin hoe zij leverproblemen opliep na het slikken van de ‘stress-less’ pil van Viteezy. In onze update over blok 1 kon je al lezen dat Viteezy de disclaimer op de website heeft aangepast en dat Robin alle kosten die zij maakte als gevolg van haar leverproblemen, vergoed heeft gekregen. Dat is al ontzettend mooi nieuws, maar nog mooier is dat we kunnen melden dat Robin er inmiddels helemaal bovenop is. Ze is weer aan het werk, volop aan het sporten en hoeft niet meer naar het ziekenhuis.
PLAZA
In onze vorige update over verhuurder Plaza is te lezen dat het waterprobleem van Naomi zo goed als opgelost was. Wel zouden anderen nog last hebben van lage waterdruk. Inmiddels zijn er zo nu en dan nog momenten dat er problemen met het water zijn, maar gelukkig is dit minder dan voorheen. Óók minder dan voorheen: het contact met Plaza. Dat is er namelijk helaas nagenoeg niet.
HUISBAAS JEFFREY EN JOËN
Sinds onze vorige update zijn we alweer een tweede keer langs geweest bij Jeffrey en Joën, maar ook toen lukte het ons (op een nogal vochtige rendez-vous na) niet om met ze in gesprek te gaan. Wij hebben verhuurder Ymere een stapel documentatie gestuurd over hun huurder. Die besloten daarop een bodemprocedure te starten om Jeffrey zijn huis uit te zetten en daarmee ruimte te maken voor huurders die de woning niet gebruiken om mensen op te lichten. Deze zaak staat gepland voor september.
UPDATE 03/01: Inmiddels heeft de rechter beslist dat Jeffrey eind februari zijn huis uit moet.
PVDA
In april kwamen wij met een uitzending over het handelen van de Partij van de Arbeid in de casus Gijs van Dijk. Na de uitzending werd er nog behoorlijk geklungeld door de PvdA (bijvoorbeeld met een inlog-foutje op Facebook) en Gijs van Dijk stuurde ons nog wat opvallende appjes. Dat is allemaal in deze update te lezen.
UPDATE 03/01: Enkele weken later volgde nog een update. Uit een geluidsopname van een gesprek tussen de interim-directeur van de PvdA en een van de meldsters, Katinka Simonse, werd namelijk duidelijk wat de impact is van de deal die de partij sloot met Gijs van Dijk. Door de deal heeft de partij niet de vrijheid om de meldsters en vermeende slachtoffers in hun klachten te ondersteunen.
INVORDERINGSBEDRIJF EN INCASSOCENTER
Waar CEO’s Joost en Laurens voorafgaand aan de uitzending maar al te graag de media opzochten, bleef het achteraf angstvallig stil bij Invorderingsbedrijf en Incassocenter. Na afloop hebben de mannen nooit meer contact met onze gedupeerde, Sjon, opgenomen. Nieuwe gedupeerden wisten ons daarentegen goed te vinden. We zijn nog druk aan het inventariseren en kijken of we deze dossiers eventueel met toestemming van de gedupeerden door kunnen sturen naar het bedrijf.
UPDATE 03/01: In november hebben we Joost en Laurens een lijst gestuurd met gedupeerden die openstaan voor een gesprek. Tot dusver hebben we niets van hen vernomen. Ook Sjon heeft nog niks gehoord.
RESTOCKS
Nadat onze aflevering over Restocks online kwam, werden wij overspoeld met mails van gedupeerden van over de hele wereld. Daarop besloten wij contact op te nemen met Restocks en te vragen hoe het ervoor stond.
Aanvankelijk werden wij ervan verweten ons niet aan de afspraken gehouden te hebben. Daardoor zou Restocks overladen zijn met mails van mensen voor wie het speciale e-mailadres niet was bedoeld. Echter waren deze afspraken destijds niet met ons gemaakt, en staat dit grotendeels ook niet aangegeven op de website. Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat de grote hoeveelheid gedupeerden iets te maken heeft met de grote hoeveelheid mails.
Enkele dagen later ontvingen wij een mail van Restocks met uitleg over waarom nog niet iedereen was uitbetaald en binnen welk tijdframe zij hun geld konden verwachten. Daarover kunnen jullie hier meer lezen. Inmiddels ontvangen wij enkele berichten van mensen die zeggen niet binnen de aangegeven tijden uitbetaald te zijn. We houden het in de gaten.
UPDATE 03/01: Op 15 november 2023 vermeldde het Centraal Insolventieregister dat Restocks failliet is. Eigenaren van sneakers die zij aan Restocks in consignatie hadden gegeven* en die nog in het magazijn van Restocks lagen, kregen half december een mail van de curator van het bedrijf dat Restocks hun sneakers terug zou sturen. De sellers moeten hiervoor zelf de verzendkosten overmaken, plus een zogenaamde ‘boedelbijdrage’ om de schoenen verzendklaar te maken, want die kan het bedrijf niet meer betalen. Omdat het bedrijfspand op korte termijn leeg moet, worden consignatiegevers verzocht dit zo snel mogelijk te doen. En dit kan volgens de curator nog steeds. Een deel van de sneakers is al teruggestuurd naar de consignatiegevers. Overigens is het belangrijk te vermelden dat mogelijk niet alle schoenen van een seller in één keer aankomen.
Over het geld van sneakers die reeds verkocht zijn via Restocks kan de curator nog geen uitspraken doen. Wel wordt er op de website van de curator een actueel overzicht van alle informatie over het faillissement bijgehouden. Deze zal een dezer dagen weer geüpdatet worden.
*De eigenaar gaf sneakers in bewaring (bewaargeving of consignatie) aan Restocks. De op het platform van Restocks via internet gepresenteerde sneakers bleven steeds eigendom van de eigenaar. De eigenaar werd pas een seller op het moment dat sneakers via het platform door de verkopende eigenaar aan een koper werden verkocht.
AMBASSADES
Dit seizoen maakten wij een vervolg op onze eerste aflevering over misstanden bij ambassades in Nederland. Ihssane dreigde zijn huis kwijt te raken. Daarom zetten wij een brievenactie op. Daar hebben jullie massaal aan meegedaan. Bedankt daarvoor. Ook heeft een kijker het initiatief genomen een inzamelingsactie voor Ihssane op te zetten, waarmee inmiddels al een kleine €6000,- is opgehaald. Dankzij deze crowdfunding kan Ihssane nog een tijdje langer zijn hypotheek doorbetalen. Op 8 juli heeft Ihssane zelf ook nog een update gedeeld op het inzamelingsplatform.
Op 20 juli, bijna twee maanden na onze uitzending, ontving Ihssane een mail van het ministerie van Buitenlandse Zaken. In die mail was het volgende te lezen:
‘’Via dit schrijven informeer ik u dat deze week een brief over uw situatie is gestuurd aan de Algerijnse autoriteiten. Een kopie van de brief is ook naar mevrouw Abdelhak, de Algerijnse ambassadeur in Nederland, gestuurd.’’
Wat er precies in die brief staat is niet duidelijk. Daar wil het ministerie helaas niets over kwijt.
ECOM GURUS (SANNE-ROSE)
Na onze uitzending wisten jullie de review-pagina’s van sannerose.nl, de website van Rosanne, snel te vinden. Ze heeft inmiddels honderden positieve Google-reviews.
YOURDAILYTEACUP
Na ons bezoekje aan YourDailyTeaCup werd de betalingsregeling voor het achterstallige loon van onze gedupeerden nieuw leven ingeblazen. Eigenaar Rensina beloofde iedere week een klein bedrag over te maken, maar dat ging al snel mis. Onze gedupeerden Renee, Imke en Lianne krijgen sporadisch enkele tientjes per week overgemaakt, maar ze krijgen ook met regelmaat helemaal niets. En daar wordt niet of nauwelijks over gecommuniceerd.
Het lijkt er overigens op dat Renee, Imke en Lianne niet de enige oud-medewerkers zijn die nog geld krijgen van Wim en Rensina. In onze mailbox hebben zich inmiddels ook andere ex-medewerkers gemeld die al lange tijd aan het wachten zijn op salaris dat nooit is uitgetaald. Het gaat naar schatting om duizenden euro’s.
Ook ontvingen wij onderstaande foto waarop te zien is dat de winkel van YourDailyTeaCup in Leeuwarden is leeggehaald.
Tekst gaat verder na de foto.
UPDATE 03/01: Inmiddels is zowel de winkel in Leeuwarden als die in Groningen dicht.
TRAVELLINA
Vandaag (1 augustus) gaat Sabrin in verzet tegen faillissement bij de rechtbank. Wij zullen dit bericht aanpassen zodra wij hier meer nieuws over hebben. Verder heeft Robert Moszkowicz tot op heden nog geen contact opgenomen met de gedupeerden die ons hebben benaderd. De aflevering kunnen jullie hier terugkijken.
ACANTUS
Na de uitzending zijn er roosters geplaatst in het huis van Jeffrey. Deze zouden voor betere ventilatie moeten zorgen. Maar daarmee is de schade die Jeffrey heeft opgelopen nog niet verholpen. Bestuurder Anita gaf bij ons bezoek aan dat er een derde partij kan worden ingeschakeld om te kijken wie verantwoordelijk is voor de schimmel in een woning van Acantus. Mocht dan blijken dat Acantus verantwoordelijk is, zal er vanuit hun een schadevergoeding komen, beloofde Anita. Geweldig opgelost! Toch?
Nope, want een verhuurder zou een verhuurder niet zijn als dingen niet onnodig moeizaam gaan. Jeffrey heeft Acantus gevraagd om een derde partij om zijn woning te keuren, zodat hij eventueel zijn schadevergoeding kan aanvragen, maar Acantus geeft niet thuis. Ze verwijzen door naar hun klachtenloket…
Wij proberen nu, samen met Jeffrey, in contact te blijven met Acantus hierover. We laten het er niet bij zitten.
UPDATE 03/01: Intussen hebben we ook berichten ontvangen van andere Acantus-huurders die zouden kampen met schimmel.
KLM
In de break tussen seizoen 8 en seizoen 9 publiceerden wij dit artikel over de KLM en hoe seksueel grensoverschrijdend gedrag daar de vrije loop kreeg. De piloot in kwestie is inmiddels ontslagen na jarenlang wangedrag.
VANMOOF
Tijdens seizoen 9 schreven wij ook dit artikel over VanMoof, waarin (oud-)medewerkers ons vertelden over de problemen binnen het bedrijf. De financiële problemen werden uiteindelijk te groot om nog op te lossen en het bedrijf is inmiddels failliet verklaard.
UPDATE 03/01: Inmiddels is het fietsenmerk overgenomen door de Britse steppenfabrikant Lavoie. De Britten willen de fietsen wel op de weg houden, maar gaan niet verder met VanMoof-broers Ties en Taco Carlier.
Mocht je benieuwd zijn naar ontwikkelingen rond eerdere zaken: hier vind je de updates van seizoen 8.
Heb jij een van onze afleveringen gezien of artikelen gelezen en denk je: daar weet ik meer over! Mail ons dan op boos@bnnvara.nl. Dit kan altijd veilig en anoniem.