Dit is hoe jij jouw koopovereenkomst doormidden scheurt (zonder advocaat)
- Artikel
- 30 jun 2022
- 3 minuten leestijd
Een bedrijf levert een slecht product en je wil je geld terug. Klinkt redelijk, maar dat kan in de praktijk nog wel eens lastig zijn. Kijk naar de gedupeerden Valentino en Dominique uit onze aflevering over scooterbedrijf La Souris. Vanaf dag één werkte de pas gekochte scooter niet naar behoren. Voor ze in contact kwamen met BOOS, beëindigde het stel zelf al de koopovereenkomst met het bedrijf. Als consument kan dat. Wij leggen jou uit hoe je dat doet.
In totaal kregen wij zeventien klachten binnen over La Souris, waaronder die van Valentino en Dominique. Zij betaalden zo'n 1500 euro voor een scooter. Al op de eerste rit van de winkel naar huis bleek er iets kapot. In de periode daarna zijn ze ze meerdere keren terug geweest voor reparaties. Toen de gebreken zich echter bleven opstapelen, wilden zij nog maar één ding: hun geld terug.
En daar hoef je in eerste instantie nog geen (dure) advocaat voor in de arm te nemen of BOOS voor te mailen. Als consument kun je zelf de koopovereenkomst ontbinden. Advocaat Jacintha van Dorp neemt ons mee in de stappen die je kunt zetten. We gebruiken hierbij het voorbeeld van de scooter, maar ditzelfde principe geldt ook voor andere producten.
Verwachting
‘Als je een scooter koopt, mag je er vanuit gaat dat ‘ie het doet’, zegt Van Dorp. ‘Je koopt een vervoermiddel dus het minste wat het ding kan doen, is jou vervoeren. Behalve als verkoper de indruk heeft gewekt dat dit niet het geval is. Denk bijvoorbeeld aan de koop van een oldtimer. Wellicht weet je dan al dat het ding niet echt rijdt, maar koop je het als verzamelobject.’
Stap 1
'Als de scooter niet naar behoren werkt, vraag je eerst om herstel of vernieuwing.’ Dat hebben Dominique en Valentino meerdere keren gedaan. Hier is ook wel gehoor aan gegeven, maar de gebreken en reparaties bleven zich opstapelen.
Stap 2
Een product doet niet wat jij ervan mag verwachten. Zoals een oven goed heet hoort te worden, een vriezer ijskoud is en scooter dus hoort te rijden. Je hebt het bedrijf de kans gegeven te repareren of iets nieuws te leveren, maar dat is allemaal niet goed uitgepakt. Je kunt nu overgaan tot het ontbinden van de koopovereenkomst. ‘Dat doe je aan de hand van een brief of e-mail. Er zijn een aantal dingen belangrijk om in zo’n brief te zetten.’ De Autoriteit Consument en Markt houdt toezicht op het consumentenrecht en heeft voorbeeldbrieven gemaakt die consumenten kunnen gebruiken. ‘Let wel op’, zegt Van Dorp. ‘Als je de overeenkomst beëindigt, eis jij je geld terug, maar je moet dan de scooter (of het andere product) inleveren.’
Dus mocht jij thuis zitten met een tablet die keer op keer kapot gaat? Heb je al eindeloos gemaild met de fabrikant en is er nog geen oplossing? Is de tablet al twee keer naar de fabriek gestuurd, maar is ‘ie nog steeds stuk? Jij hebt de mogelijkheid om zelf de eerste stap te zetten. Ontbind je koopovereenkomst en eis je geld terug.
En lukt het via deze weg niet om je geld terug te krijgen? Dan kun je ons natuurlijk altijd mailen.
Via de ConsuWijzer vind je verschillende tips en handvatten voor jou als consument.