HOE SALES PERFORMERS PERSONEEL UITKNIJPT (EN: WAT TE DOEN ALS HET JOU OVERKOMT)
- Artikel
- 15 apr 2022
- 6 minuten leestijd
Niemand stapt vrijwillig in een wurgcontract. Ook niet de tientallen zzp’ers die werken voor het callcenter Sales Performers. Zonder het door te hebben, raken ze verstrikt in een glibberig en sluw ‘dienstverband’. BOOS legt het contract voor aan juristen zodat jij niet zomaar in een fout contract stapt.
In de aflevering gaan we langs bij het bedrijf Sales Performers in Amsterdam. We komen om het salaris van een oud-medewerker op te halen (uit angst voor represailles wil ze niet met naam genoemd worden). Zij kreeg nooit uitbetaald van het callcenter en heeft nog recht op duizenden euro’s. Maar dit is nog maar het topje van ijsberg, zo blijkt uit onderzoek van BOOS. In de uitzending is te zien hoe krankzinnig de werkcultuur bij het callcenter is. ‘Ik ga me niet in mijn kont laten neuken door mensen die het laten afweten’ schrijft een leidinggevende, en ‘Elke dag die je te laat komt is een dag later uitbetaald.’
Sales Performers is een callcenter met als eigenaar de 47-jarige Mimoun Boussakhane. Hij werkt grotendeels met zzp’ers die voor het bedrijf telefonisch energiecontracten verkopen. De zzp’ers die hij in dienst heeft, tekenen een samenwerkingsovereenkomst die volgestopt zit met sluwigheden. Wij nemen je samen met advocaat Matthieu Feijen mee door het contract.
1 Boetes
Allereerst de boetes. In het contract staan tien bepalingen waarin boetes zijn opgenomen. Het gaat om boetes van 10.000 en 25.000 euro. Officieel mag dit gewoon. In Nederland kennen we contractvrijheid, dus een werkgever of opdrachtgever mag zelf bepalen wat hij in zijn contract zet. Maar niet gevreesd. ‘De omschrijving waarin wordt uitgelegd wanneer je een boete krijgt, is heel subjectief’, vertelt Feijen. 'Hoe vager en minder gedetailleerd de eisen omschreven zijn, hoe groter de kans dat een rechter de boete omver werpt.'
Een boetebepaling uit de zzp-overeenkomst van Sales Performers:
7.1 Indien Partner zijn verplichtingen jegens PERFORMERS B.V. uit deze overeenkomst niet nakomt, en / of de overeengekomen bepalingen overtreedt, zoals opgenomen in artikel 2 en artikel 3, dan verbeurt Partner ongeacht of de overtreding aan Partner kan worden toegerekend en zonder voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure, ten behoeve van PERFORMERS B.V. een onmiddellijk opeisbare, voor partner niet voor verrekening vatbare boete van EUR 25.000,00 (vijfentwintig duizend euro) voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van EUR 10.000 (tienduizend euro) voor elke dag, dat die overtreding voortduurt, zonder dat sprake hoeft te zijn van enige vorm van schade en onverminderd de overige rechten van PERFORMERS B.V., waaronder haar recht om naast de boete, schade vergoeding te vorderen.
2 Schijnzelfstandigheid
Als zzp'er ben je eigen ondernemer en hoor je bepaalde vrijheden te hebben. Een leidinggevende kan jou bijvoorbeeld niet precies vertellen wat je allemaal moet doen of hoe laat je moet werken. Je bent eenmaal eigen baas. Maar de medewerkers van het callcenter zijn eigenlijk gewoon werknemers. ‘Sales Performers wil waarschijnlijk liever zzp'ers in dienst omdat ze daar geen loonbelasting, vakantiegeld en ziektekosten over moeten betalen', zegt Feijen. ‘En een zzp'er kan je gewoon ontslaan wanneer je wil.’
Wat je dan het beste kunt doen? ‘Naar de rechter stappen. Want ook al staat in jouw contract dat je zzp'er bent, de praktijk telt.’ Het kan zijn dat je nog een flinke smak geld terugkrijgt. ‘Stel je bent ontslagen en de rechter beslist dat je eigenlijk gewoon werknemer was, dan krijg je al die maanden salaris terugbetaald.’
3 Vage omschrijvingen
‘Het is een slecht teken als een bepalingen in een contract vaag omschreven worden’, zegt Feijen. ‘Er moet namelijk geen sprake zijn van ongelijkheid bij het tekenen van een contract.’ Beide partijen moeten begrijpen wat er staat. ‘Een contract moet geen zoekplaatje worden.’ Mocht je met het contract naar de rechter stappen, zal deze in zijn beslissing de onduidelijkheden in het samenwerkingsverband zeker meenemen.
Eén van de vage omschrijvingen uit de overeenkomst:
8.16 Bij beëindiging van de agentuurovereenkomst zal er 25% van de uitstaande omzet van Partner worden gereconcilieerd ten behoeve van toekomstige clawbacks op basis van de loopduur van de contracten.
4 Verantwoordelijkheid ligt bij zzp’er
Nog een red flag is de manier waarop veel verantwoordelijkheid wordt afgewenteld op de zzp'er. Een deel van die verantwoordelijkheid is namelijk eigenlijk gewoon van Sales Performers. Als een energieleverancier bijvoorbeeld failliet gaat, krijgen de zzp'ers hun geld niet. Dat risico is volgens Feijen niet voor de zzp'er, maar voor de opdrachtgever Sales Performers.
Een van de vage omschrijvingen uit de samenwerkingsovereenkomst.
8.15 Het is PERFORMERS B.V. toegestaan om, in geval van beëindiging van de overeenkomst een door haar eenzijdig te bepalen bedrag te reserveren voor eventuele terugvorderingen(zoals bedoeld in artikel 6.6) van de Energieleverancier. Pas nadat de Energieleverancier schriftelijk heeft aangegeven niets meer te vorderen te hebben zal PERFORMERS B.V. een eventueel saldo na verrekening van haar vorderingen aan Partner overmaken.
5 Geld afstaan
In het contract staan her en der ook bepalingen waarin staat dat medewerkers percentages van hun omzet moeten afstaan. Als je weggaat bij Sales Performers moet je bijvoorbeeld nog vijfentwintig procent van je omzet afdragen. Maar ook moet je over de eerste 10.000 euro die je omzet een vergoeding van zestien procent betalen. Dat is zogezegd om alle trainingen en begeleiding die je krijgt te betalen. Ook betaalt iedereen maandelijks 200 euro aan ‘vaste lasten’ voor onder andere het gebruik van ‘catering’ en de ‘werkplek’. ‘Het lijkt bijna een verdienmodel’, zegt Feijen.
Extra kosten die genoemd worden in een bepaling:
8.6 Over de eerste 10.000 euro omzet wordt een percentage van 16% van de vergoeding ingehouden in verband met extra training/begeleiding die een nieuwe partner krijgt van PERFORMERS B.V..
Bij het aangaan van deze overeenkomst gaat de Partner akkoord met het betalen van een vaste maandelijkse vergoeding van €200,00 per maand ex BTW. Deze vergoeding is voor de catering, gebruik faciliteiten/werkplek, gebruik platform (SD/Steam/Vocalcom), campagnes, coaching & DocuSign Envelope ID: 6B124547-D231-4008-B5B1-87CF7D9F6939 opleiding, staf- en administratiekosten (HR, Marketing & Communicatie, Finance, Compliance & Quality, Channel- & Partnermanagement) en Klantenservice & Behoud.
Naar de rechtbank
Het beste wat de (oud-)medewerkers van dit bedrijf kunnen doen volgens Feijen, is naar de rechter stappen. ‘Ik begrijp dat het een hele stap is voor de zzp’ers om er een zaak van te maken. Het is kiezen voor de moeilijke weg en het kost geld. Maar de mensen kunnen zich ook verenigen en als groep naar de rechter gaan.’
Helemaal voorkomen dat je in zo’n contract belandt? Let goed op de bovengenoemde punten en als je er ook maar één tegenkomt: niet tekenen en dit baantje aan je voorbij laten gaan. En dus ook als het gaat om Sales Performers (of welke naam ze ook hanteren).
Heb je de aflevering nog niet gezien? Kijk die hieronder: