Influencers met meer dan 500.000 volgers moeten zich voortaan aan de Mediawet houden
- Artikel
- 17 mei 2022
- 3 minuten leestijd
Per 1 juli vallen grote influencers onder de Mediawet. Dat was tot dan toe nog niet het geval. Influencers met meer dan 500.000 volgers moeten binnenkort meer openheid geven over de reclame die ze maken en meer rekening houden met minderjarige volgers.
Deze grote influencers moeten zich ook allemaal inschrijven bij het Commissariaat voor de Media. Deze organisatie staat tussen de politiek en mediabedrijven in. Zij controleren of media-instellingen zich wel houden aan de Mediawet. Daar hoorden influencers dus eerst niet bij. Andere media, zoals kranten en televisieprogramma’s, wel.
In verschillende afleveringen van BOOS was al te zien dat de manier waarop influencers te werk gaan niet altijd even ethisch verantwoord is. Uit deze afleveringen bleek hoe ver influencers soms konden gaan zonder duidelijke wet- en regelgeving.
Dit zag je onder andere in de aflevering over het WK voetbal in Qatar. Die maakten we nadat bekend werd dat duizenden gastarbeiders de dood vonden tijdens hun werk aan de voorbereidingen zoals het bouwen van stadions. BOOS deed zich voor als influencer bureau en nodigde influencers uit voor het WK in Qatar - onder een paar voorwaarden. We vroegen bijvoorbeeld of onze gasten bereid zouden zijn niets over de verongelukte werknemers te zeggen, en de focus vooral op de positieve aspecten van het evenement te houden.
En wat gaat er nou precies veranderen voor die grote influencers? Wij zetten dat in grote lijnen voor je op een rij.
Helderheid over reclame
Influencers moeten vanaf juli aan het begin of einde van hun video vermelden dat er sprake is van reclame in hun video, of vermelden door wie de video is gesponsord. Reclame maken voor medische producten is straks helemaal verboden. En content die gaat over politieke informatie of nieuws mag nooit gesponsord zijn.
Rekening houden met minderjarigen
Influencers moeten meer rekening houden met minderjarige volgers. Zo mogen ze niet zomaar meer producten voor jonge kinderen aanprijzen en moeten ze kinderen beschermen tegen mogelijk schadelijke content. Influencers moeten zich nu houden aan de regels van het NICAM, de organisatie die content voorziet van leeftijdsadviezen en inhoudsinformatie.
Kenbaar maken wie je bent
Tot slot moeten de influencers op hun account duidelijk aangeven wie zij zijn en daarbij hun contactgegevens vermelden. Ook moet er worden genoemd dat zij onder toezicht staan van het Commissariaat voor de Media.
Afleveringen
Naast de aflevering over de snoepreisjes naar het WK in Qatar maakten wij nog andere afleveringen over de rol en verantwoordelijkheid van influencers. Zoals over Cannafuel, een product dat werd gepromoot door influencer Dietim (voorheen Snapking). Het product zou spiergroei en afvallen versnellen, maar bleek totaal nutteloos. Ook werd er tegenstrijdige informatie over het product verstrekt en stond er geen ingrediëntenlijst op het flesje.
Een ander voorbeeld is onze aflevering over kindvloggers: jonge kinderen die (door hun ouders) worden ingezet om via social media producten te promoten. Aflevering zien? Dat kan hier.