KRIJG JIJ NOG BORG VAN MARCEL VAN HOOIJDONK? ZO KAN JE DAT REGELEN!
- Artikel
- 13 okt 2022
- 3 minuten leestijd
Veel huurders van Marcel van Hooijdonk hebben last van gebreken aan hun woning of krijgen hun borg maar niet terug. Een advocaat geeft advies over wat huurders kunnen doen in deze situatie en biedt aan huurders bij te staan bij een rechtszaak om hun borg terug te krijgen.
In de aflevering van 13 oktober staan de mysterieuze huisjesmelker Marcel van Hooijdonk en zijn ‘crackflat’ in Haarlem in de spotlights. Een aantal huurders van de ‘crackflat’ hebben nog altijd problemen met het terugkrijgen van duizend euro aan borg. Wij vroegen een advocaat om advies en die besloot niet alleen ons, maar ook jullie te hulp te schieten. Dus: krijg jij nog borg terug van Marcel van Hooijdonk, of een van zijn bedrijven, let dan goed op.
Ik wil mijn borg terug!
Om te beginnen is het als huurder altijd belangrijk om zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen. Maak foto’s van alle gebreken in jouw huis, bewaar e-mails, verzamel getuigenverklaringen, enzovoorts. Vervolgens is het belangrijk om de huurder schriftelijk te vragen om je borg terug te betalen. Dit kun je het beste doen door middel van een aangeschreven brief, een gewone brief per post én een e-mail. Stel hierbij een terugbetaaltermijn voor. Een termijn van twee weken wordt in rechtspraak als redelijk beschouwd, zo laat de advocaat aan ons weten.
Heb je je geld niet terug binnen deze termijn? Dan kun je naar de rechter stappen. Dit kan voor kleinere bedragen in principe zonder advocaat, maar het is aan te raden er wel een in te schakelen. En nu komt het leuke: een advocaat heeft zich bij ons gemeld. Deze advocaat heeft aangegeven graag te willen helpen bij een zaak tegen Marcel over het niet terugbetalen van borg. Ben jij hier slachtoffer van? Meld je dan aan via dit formulier*.
Ik heb last van gebreken in mijn huurwoning!
Heb je last van bedwantsen of andere gebreken die jouw woning onbewoonbaar maken? Ook in dat geval is het belangrijk om de huurder schriftelijk (per aangetekende brief, per normale post, per e-mail) hiervan op de hoogte te brengen en te vragen dit op te lossen. Over het algemeen is de verhuurder niet verantwoordelijk voor gebreken waar hij/zij niets aan kan doen. Gaat het echter om een plaag van ongedierte, dan moet je als huurder kunnen aantonen dat het een gebrek is waar de verhuurder tegen dient op te treden. Heeft de verhuurder hier binnen redelijke tijd nog niks tegen gedaan? Dan is de verhuurder in verzuim en kun je vragen om huurvermindering die in verhouding staat met het gebrek. Je kunt hiervoor het beste naar de Huurcommissie stappen.
*door het invullen van het formulier geef je ons toestemming jouw gegevens met een advocaat te delen.