Veel (maar niet alle) supermarkten zien af van WK-campagnes
- Artikel
- 03 okt 2022
- 6 minuten leestijd
Er is veel te doen om het WK in Qatar aankomende herfst: omkoping, moderne slavernij, mensenrechtenschendingen en duizenden doden. Lidl liet eerder al weten daarom af te zien van WK-campagnes dit jaar. Wij vroegen andere supermarkten naar hun plannen.
De WK- en EK-periodes zitten altijd weer bomvol prachtige staaltjes uitbundig nationalisme. Vooral de campagnes van supermarkten zijn tekenend voor deze vaak feestelijke periode. Wuppies, voetbalplaatjes, juichcapes, oranje versieringen en reclamespotjes in het thema van het gastland. Supermarkten investeren miljoenen in deze campagnes om zo gezamenlijk in deze periodes tientallen miljoenen extra omzet te draaien. Kort geleden maakten wij een aflevering over het WK in Qatar, en hoe sportswashing wordt ingezet om het imago van een land op te poetsen. Dit hele slavernijfeestje verheerlijken met oranjecampagnes is bij dit WK dan ook niet superchic.
Lidl gaf eerder dit jaar al aan het ongepast te vinden om campagne te voeren rond het WK en ziet hier daarom van af. Destijds gaven andere supermarkten aan hier nog geen uitspraken over te kunnen doen. Wat ons betreft hoog tijd om weer eens bij ze aan te kloppen en te vragen wat hun plannen zijn rond het aankomende WK, waarom hiervoor is gekozen, en hoe zij kijken naar de situatie in Qatar.
Albert Heijn
Laten we beginnen met een van de grootste spelers als het om WK- en EK-campagnes gaat. Sinds 2020 is Albert Heijn zelfs partner van de KNVB en daarom hoogstwaarschijnlijk ook contractueel verplicht om het Nederlands elftal te verkiezen boven moraliteit. Kan gebeuren.
Volgens een woordvoerder zal Albert Heijn niet aanwezig te zijn op het WK, wat voorgaande jaren altijd wel het geval was, maar gaan ze wél campagne voeren. Ze gaan zich focussen op ‘het met elkaar achter Oranje te gaan staan en het samen kijken naar voetbal’. Over de invulling konden ze nog niks kwijt, maar ze zeggen hierbij ‘rekening te gaan houden met de situatie in Qatar’. Albert Heijn ziet dus niet helemaal af van de oranjecampagnes maar zegt wel dat de mensenrechtensituatie in Qatar ‘niet past’ bij waar ze bij Albert Heijn voor staan. Wat een MEGA-woke deugbedrijf is het toch ook.
Jumbo
Jumbo wordt sneller geassocieerd met wielrennen en Formule 1 dan met voetbal, maar heeft de samenleving afgelopen jaren wel ontzettend mogen verblijden met prachtstukken als de Snollebollekes juichcape en het Roy Donders juichpak. Jumbo zegt zich dan ook met hun campagne te willen richten op ‘het oranjelegioen’ en het ‘supporten van de supporters’. Ze zeggen hierin een zorgvuldige afweging gemaakt te het hebben en zich te realiseren dat er gevoeligheden bestaan rondom het WK voetbal in Qatar. Een supportersactie met anti-Qatar sentiment dus. Wij verheugen ons op de Johan Derksen juichsokken.
Plus
Na veel moeite hebben wij een woordvoerder van PLUS te pakken gekregen die wel op onze mail wilde reageren. Die kon dit met ons delen:
“PLUS heeft dit jaar geen grootschalige campagne (geen radio of televisie inzet). PLUS besteedt wel aandacht aan de mensen die thuis voetbal gaan kijken.”
Wij vroegen PLUS nog om extra verduidelijking maar ze wilden het graag bij dit statement houden. Wat PLUS vindt van de situatie in Qatar en wat voor ‘aandacht’ de supermarkt aan de mensen thuis wil besteden is dus niet duidelijk. Dit kan een schap met oranje boa’s en gekke hoedjes betekenen, maar het kan net zo goed betekenen dat je komende november bij elke €15 aan boodschappen een van de twintig PLUS<3QATAR vriendschapsbuttons krijgt (spaar ze allemaal!).
Hoogvliet
Bij het EK in 2021 kon je bij Hoogvliet nog sparen voor Nederlandse vlaggen die je aan elkaar kon klikken voor één MEGA-vlag. Supervet! Zullen ze dit jaar ook zo groots uitpakken of zijn ze terughoudend?
“Wij zijn erg terughoudend rondom het WK Voetbal en organiseren geen spaarcampagne of winacties in onze winkels.”
Geen WK-campagne dus, maar waarom ze terughoudend zijn, wordt niet duidelijk. Zijn ze terughoudend omdat het respectloos is om op een feestelijke manier geld te verdienen aan een evenement dat door middel van slavenarbeid tot stand is gekomen? Zijn ze terughoudend omdat ze weten dat de wokies ze anders boze berichten gaan sturen op Twitter? Wij vroegen om nadere toelichting, maar hebben tot dusver nog geen reactie ontvangen.
Dirk
Dirk geeft aan nooit aan spaaracties te doen, dus ook niet met sportevenementen. Geen campagne rond het WK organiseren is voor hen dan ook verder geen bewuste keuze. Wel zullen ze net als bij andere evenementen spullen als vlaggetjes en schmink verkopen. Dirk geeft hierbij wel expliciet aan dat zij (hiermee) het WK in Qatar niet promoten.
Aldi
Niet bepaald een supermarkt die bekend staat om voetbal-campagnes, dus heeft Aldi ook niet belachelijk veel te verliezen als ze ervoor kiezen geen campagne te voeren. Sterker nog: hoogstwaarschijnlijk valt er juist wat te winnen voor ze als ze deze kans pakken om zich actief uit te spreken tégen het WK. Ga er maar even goed voor zitten, want hier is de uitgebreide reactie van Aldi
“We gaan geen actie of campagne voeren rondom het WK voetbal in Qatar.”
Goed, we gaven ze nog een kans door te vragen wat de reden voor deze beslissing is en wat hun statement is over de situatie in Qatar:
“De beslissing om wel of niet campagne te voeren baseren wij op bepaalde criteria. In dit geval is dus gekozen om geen campagne te voeren.”
Ok.
Spar
Spar staat ook niet bepaald bekend om haar uitbundige Oranje-campagnes. In tegenstelling tot de Aldi, lichten zij hun keuze wel wat uitgebreider toe.
“Voor gezond, duurzaam en bewust eten bieden de SPAR-winkels slimme en tijdbesparende oplossingen. Een gezonde leefstijl is meer dan gezond en bewust eten. SPAR zet daarom, met meerdere samenwerkingen op landelijk én regionaal niveau, in op sport en beweging. We hebben echter ook als SPAR een maatschappelijke rol in de samenleving; SPAR Nederland neemt daarom haar verantwoordelijkheid en kiest ervoor om in Nederland geen WK voetbal (Quatar) campagnes of merchandise te voeren. En geeft hiermee een statement dat zij zich inzetten voor betere rechten van de mens in Quatar.”
Als je je afvraagt wat de functie is van het eerste deel van de mail: geen zorgen, wij ook niet. Het tweede deel is gelukkig precies wat we willen horen. Voor de helft lekker gewerkt, woordvoerder van Spar.
Goed, de kijkers en spelers zijn niet de grote boosdoeners in deze situatie en daarom zeer geschikt voor supermarkten om zich achter te schuilen. En verscholen achter deze praatjes zullen Jumbo, Albert Heijn en Plus (in tegenstelling tot kleinere supermarkten die afzien van WK-campagnes) hoogstwaarschijnlijk wel weer miljoenen aan extra omzet draaien. Kun je toch een hoop leuke dingen mee doen. Volledig ongerelateerd en willekeurig: hier een linkje naar de donatiepagina van Amnesty.