De bibliotheek van de toekomst bevindt zich op Instagram
- Artikel
- 03 okt 2019
- 2 minuten leestijd
Misschien herken je het wel: vroeg je bed in met het voornemen weer eens een goed boek te lezen, om vervolgens twee uur naar je telefoon te staren. We voelen ons vaak schuldig over de constante afleiding van social media, maar dat is dankzij deze bibliotheek niet meer nodig.
Waarschijnlijk heb je weleens van Instagram Stories gehoord. Het is normaal gesproken een plek om je vrienden te laten zien hoe geweldig je vakantie is of om filmpjes van je hond te delen. De New York Public Library denkt dat dit beter kan en besluit dat Stories ook een goed thuis zijn voor literaire meesterwerken. En zo geschiedde: Insta Novels was geboren.
Ongeveer een jaar geleden verscheen de hele tekst van Lewis Caroll’s Alice’s Adventure in Wonderland op de Stories van The New York Public Library. Met een pakkende vormgeving die naadloos aansluit bij de visueel aantrekkelijke content op Instagram, hoopt de bibliotheek een groot publiek nieuwe lezers te bereiken. Met succes, zo blijkt. Een jaar later hebben meer dan 300.000 mensen de online boeken gelezen. Titels zoals A Christmas Carol van Charles Dickens en Kafka’s The Metamorphosis werden aan de collectie toegevoegd.
Meer mensen aan het lezen krijgen, dat is altijd het doel geweest van de NYPL. In dat streven wordt social media vaak als boosdoener gezien, als een medium dat jongeren er vooral van weerhoudt om een boek op te pakken. Maar met Insta Novels heeft de bibliotheek bewezen dat apps zoals Instagram juist kunnen worden ingezet om een breder publiek enthousiast te maken over literatuur.
Lees het hele artikel van The Fast Company hier.