Melk: een onschuldig glaasje zuivel of het symbool van witte superioriteit?
- Artikel
- 29 sep 2022
- 6 minuten leestijd
Eva Vlaardingerbroek, JFVD’ers en de presentatoren van Ongehoord Nieuws uiten graag hun liefde voor melk. Toeval, of een extreemrechts hondenfluitje?
Het moet een goede zomer zijn geweest voor Eva Vlaardingerbroek. Begin
juli mag de 26-jarige oud-FvD’er de boerenprotesten duiden aan het miljoenenpubliek van het
Amerikaanse Fox News. In luttele seconden weet ze de stikstofmaatregelen te
linken aan de racistische omvolkingstheorie en fictieve complotten achter het
World Economic Forum en de Great Reset.
Een paar weken later staat ze in een grasveld in haar hometown Hilversum
te lachen in de camera. In haar bewust niet-ingesmeerde armen houdt ze trots
drie flessen vers gemolken melk vast. Ze heeft een reputatie als melkmeisje
hoog te houden, schrijft ze bij de foto op Twitter. Wie de Volkskrant-column over haar
Amerikaanse tv-optreden heeft gelezen, zal denken dat het een plagerige knipoog
is naar de Nederlandse pers.
Maar volg je de internationale extreemrechtse beweging voor wie Eva graag als
boegbeeld fungeert, dan zou je bij het zien van de foto ook iets kunnen horen: de
schelle toon van een hondenfluitje. Want voor de kenner
is melk meer dan een onschuldig product uit de agrarische sector.
I have a reputation to uphold & farmers to support. #milkmaiden #melkmeisje
— Eva Vlaardingerbroek (@EvaVlaar) July 29, 2022
Go get yourselves some raw milk. 🇳🇱❤️ pic.twitter.com/iX3giQhp5x
Vrouwelijke rijsteters
Begin 2017 keek twitterend Amerika vreemd op toen ze de hashtag
#MilkTwitter viral zagen gaan. Directe aanleiding was de video van een groep
shirtloze Trump-supporters die op straat racistische, antisemitische en
homofobe leuzen scandeerde terwijl er melk uit literpakken werd gedronken. “Een
koud glas puur racisme”, verklaarde
een van hen. Koemelk bleek een geliefd symbool te zijn geworden voor white
supremacy, de overtuiging dat witte mensen superieur zijn aan anderen en
hen moeten overheersen. Naast het delen van de hashtag begonnen aanhangers ook
emoji’s van glazen en flessen melk in hun twitterbio’s te plaatsen.
De keuze voor melk als racistisch symbool komt niet uit de lucht vallen.
Volgens Willem Wagenaar, die voor de Anne Frank Stichting onderzoek doet naar
rechts-extremisme, geeft het drinken van melk uiting aan het idee van een
collectieve, witte verbondenheid. “Mensen van Europese komaf hebben over het
algemeen vaker een fysieke tolerantie voor lactose dan mensen met een andere
achtergrond”, licht hij toe. “Dat gegeven wordt gebruikt om het wij-zij-denken,
dat een centraal thema vormt binnen de ideologie, te versterken.”
De eigenaardige trots om zuivel te kunnen
verteren kent een lange historie, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. In de eerste decennia van de vorige eeuw, een
periode waarin veel westerlingen in de ban waren van eugenetica of
‘rasverbetering’, werd de lactoseintolerantie van bepaalde bevolkingsgroepen al
aangehaald om hun vermeende inferioriteit aan te tonen. Zo werden Oost-Aziaten
denigrerend aangeduid als ‘rijsteters’ die zwak en vrouwelijk zouden zijn
vanwege hun gebrek aan vlees- en zuivelconsumptie.
"Een deel van de rechtsextremisten maakt zich zorgen over zogeheten ‘degeneratie"
Soyboy
Die stokoude en gevaarlijke denkbeelden worden in extreemrechtse kringen bewust in stand gehouden en online gepopulariseerd. Tegenover de witte melkdrinker wordt tegenwoordig de #SoyBoy geplaatst, een beledigende term die kan verwijzen naar mannen met een niet-westerse afkomst, maar ook naar mannen met liberale, linkse en progressieve overtuigingen.
Typerend voor de online cultuur van extreemrechts is de inzet van humor
en spot om hun ideeën aan te kleden, maar volgens onderzoeker Wagenaar schuilt
er achter de #SoyBoy een werkelijke vrees. “Een deel van de rechtsextremisten
maakt zich zorgen over zogeheten ‘degeneratie”, legt hij uit. “Dat staat voor
het verzwakken van het witte ras of de westerse beschaving. Vooral de man zou vlees
en zuivel nodig hebben om sterk en gezond te blijven.”
Wagenaar vervolgt: “Die fysieke kracht is in hun
ogen hard nodig om zich voort te kunnen planten en zich zo nodig te verdedigen
tegen vermeende vijanden.” Om diezelfde reden wordt de laatste jaren steeds
meer belang gehecht aan fysieke fitheid en het creëren van spiermassa, ziet de
onderzoeker.
Zomerkamp
Opvallend aan de recente
ontwikkeling van het rechts-extremisme, is volgens Wagenaar dat aanhangers in
verschillende landen elkaar steeds meer beïnvloeden: “Tot ongeveer 2015 moesten
West-Europese rechtsextremisten weinig hebben van de Amerikanen, nu laten ze
zich juist graag door hen inspireren.” Dat zie je terug in het gebruik van
opzichtige symboliek, zoals memes van Pepe the frog, maar ook in
subtielere uitingen en gedragingen.
Kijk bijvoorbeeld naar de videoverslagen van het laatste JFVD-zomerkamp. Wie
niet beter weet, denkt waarschijnlijk dat hij kijkt naar een uitje van de
lokale scoutingvereniging. Maar wie bekend is met de extreemrechtse sympathieën
van de politieke jongerenclub, ziet meer. De aanwezigen worden ‘s ochtends
wakker getetterd door een trompet, krijgen een presentatie van een man in een
legeruniform, leren speerwerpen en hijsen de Nederlandse vlag.
Kijk je nog beter, dan valt
de selectie boeken op die de jongeren op het kamp wordt aangereikt. Prominent
in beeld verschijnt de titel Voeding en fysieke degeneratie, in 1939gepubliceerd
door de Amerikaanse tandarts en controversiële pseudowetenschapper Weston A.
Price. Het belangrijkste voedingsadvies van Price: nuttig vooral veel vlees en
melk. Het liefst vers uit de koeienuier.
In het Nederland van 2022 is een extreemrechts hondenfluitje nooit ver weg
Oren spitsen
De waarde die aan melk
wordt toegekend, als symbool voor witte superioriteit en als noodzakelijke
voeding voor een krachtig (wit) lichaam, lijkt duidelijk zijn weerklank te
vinden in Nederland. Toch blijft het soms gissen hoe het ooit zo onschuldige
glaasje zuivel geïnterpreteerd moet worden. Tijdens een uitzending van
Ongehoord Nieuws op 16 augustus waren op de nieuwsdesk naast de standaard
glazen water ook glazen melk te zien. Voor iedere gast één. Een uiting van
steun aan de boerenprotesten? Mogelijk.
Bij een omroep die de omvolkingstheorie bewust helpt
verspreiden, doen we er echter goed
aan onze oren te spitsen. In het Nederland van 2022 is een extreemrechts
hondenfluitje nooit ver weg.
Dit is een essay geschreven door Lars Dellemann, journalist en redacteur bij Brandpunt+.