Freek Vonk, de rockster-bioloog
- Profiel
- 19 sep 2016
- 3 minuten leestijd
Hij heeft een eigen tijdschrift, een eigen tv-programma en slaagt er met het grootste gemak in om de Heineken Music Hall avond na avond stijf uitverkocht te krijgen. Freek Vonk heeft inmiddels de status van rockster-bioloog bereikt. Maar, waar ligt nou echt zijn hart, bij de tv en de roem of bij de wetenschap en de biologie?
De Wereld Draait Door
Het grote publiek maakt in september 2009 kennis met Freek Vonk bij De Wereld Draait Door. De kijker ziet een jonge, maar vooral zeer enthousiaste bioloog. Matthijs van Nieuwkerk kan het zich nog goed herinneren. “Het was toen nog een hele jonge jongen die in wezen niet zo veel veranderd is. Er zat echt al iemand met een reusachtig zelfvertrouwen, die wist waar hij het over had.”
Elk jaar gaan de aantallen omhoog. Wij noemen dat intern ook wel het ‘Freek-effect’Edwin van Huis, directeur Naturalis
Het ‘Freek-effect’
Ook het natuurhistorisch museum Naturalis in Leiden ziet al snel zijn enorme potentie en besluit de bioloog twee jaar later in dienst te nemen. Dat legt het museum bepaald geen windeieren. Met publiekslieveling Freek Vonk als ideaal uithangbord schieten de bezoekersaantallen door het plafond.
Edwin van Huis, directeur van het Naturalis: “Elk jaar gaan de aantallen omhoog. Een belangrijke oorzaak is Freek en al zijn activiteiten. Wij noemen dat intern ook wel het ‘Freek-effect’.”
Hij is een rebel met een cause. Hij heeft gewoon een missieMatthijs van Nieuwkerk, tv-presentator
Idealist of geldmachine?
Inmiddels zijn we zes jaar verder en dendert de Freek Vonk-BV vrolijk door. Zelfs een shampoo van de bekende bioloog kan in zijn webshop worden aangeschaft. Zo is Vonk inmiddels een merk geworden. Een BV waar hijzelf en veel anderen een hoop geld aan verdienen. Toch blijft volgens Van Nieuwkerk de biologie het ultieme doel voor Vonk.
“Hij is een rebel met een cause. Hij heeft gewoon een missie, een opdracht voor zichzelf. En dat is de biologie verspreiden. Uitleggen hoe fantastisch geraffineerd onze natuur en al die beestjes in elkaar zitten en dat we daar zuinig mee moeten zijn. Hij is een reusachtige idealist.”
7000 schreeuwende kinderen in de Heiniken Musical Hall
Het boegbeeld van DWDD vindt overigens dat geld verdienen en idealisme heel goed samen kunnen gaan. Als voorbeeld noemt Van Nieuwkerk de shows die Freek Vonk in een bomvolle Heineken Music Hall geeft.
“Hij is een merk geworden en heeft iets te vertellen. Als jij geld verdient door de HMH drie keer achter elkaar uit te verkopen – die je die middag behalve entertaint ook lesgeeft over hoe de dierenwereld een beetje reilt en zeilt – dan sla je twee vliegen in een klap. En hij heeft een verhaal, het evangelie van Freek – machtig interessant.”