Het Amerikaanse bedrijf Wonton Food produceert 4,5 miljoen gelukskoekjes per dag. En in al die koekjes moet een tekst. Wie schrijft dat?
Met de
mechanisering van het proces en de groei van het aantal Chinese restaurants in
Amerika, besloot het bedrijf om CFO Donald Lau aan te stellen als CFW (Chief
Fortune Writer). Hij moest dus nieuwe teksten gaan verzinnen. Dat was 31 jaar
geleden. Onder zijn verlichte pen ging het aantal spreuken van ongeveer 250
verschillende naar een paar duizend.
Lau werd naar eigen zeggen in
het schrijvers-vak gedwongen door de omstandigheden. Zo beheerste hij van
iedereen in het team de Engelse taal het beste. In eerste instantie schreef hij
teksten zoals de paar die ze al hadden. “Je zal morgen een belangrijke
ontdekking doen” en dat soort toekomstvoorspellingen. Alle teksten zijn vanaf
het begin afgesteld op Amerikaans publiek.
De in Amerika geboren Lau is net zo weinig Chinees als het gelukskoekje. Maar na
de simpele toekomstvoorspellingen van het begin kwam er ruimte voor Chinese
gezegden, grappige teksten en
motiverende zinnen. Dit is waar Lau echt zijn weg naar de harten (en magen) van
zijn publiek vond. Hij alleen produceerde zo’n 100 van die teksten per jaar, en
er waren altijd freelancers naast hem aan het werk.
Eind 2016 besloot Donald Lau dat hij te veel last had van een writers-block. Hij kwam dat jaar niet verder dan
twee spreuken per maand. In een industrie waar - volgens Lau - de meest
gehoorde klacht de herhaling van de gelukswensen is, kon dat zo niet verder. Hij
is CFO van het bedrijf gebleven en bereidde ondertussen een opvolger voor op de
taak.
Die opvolger is James Wong, ook Amerikaan, die de titel van CFW sinds begin
2017 op zich heeft genomen. Wong is de neef van één van de oprichters
van het originele Wonton Food. Hij is zes maanden bij Lau in de leer geweest, waarbij hij alle kneepjes van het vak leerde. De
teksten zijn onder Wongs leiding meer gericht op het ‘lifestyle-genre’.
Wong zegt dat hij de inspiratie voor de teksten - buiten de gebruikelijke inspiratiebronnen van het
dagelijks leven en het nieuws - ook haalt uit zijn dochter (11). Hij schrijft de
teksten en adviezen die hij eigenlijk aan zijn dochter zou willen meegeven.
Met de bedoeling om mensen een fijn gevoel te geven na het eten, zodat ze nog
eens terugkomen naar het restaurant.
Geschreven door: Cilia Hulspas