De Geer en Goor van Hollywood
Feud
De man achter American Horror Story en American Crime Story komt met 'n serie over 's werelds hardste fitties. Round one: Davis vs. Crawford
In het voetbal zeggen ze wel eens, dat een coach zo goed is als z’n spelersmateriaal. Nou, wat dat betreft hoeft Atlético FX zich absoluut geen zorgen te maken, want zij beschikken momenteel over een aanvalslinie die er zelfs op het ongesproeide kunstgrasveld van Excelsior een stuk of tien achteloos tegen de touwen zou jagen. Is het niet Noah Hawley – je weet wel, dat wonderkind achter de kunstwerken Fargo en Legion – die onverwachts in de zestien opduikt, dan is het wel de anthologiekoning, Ryan Murphy, die ongenaakbaar uithaalt. Liet de grootmeester van de losse, op zichzelf staande verhalen ons eerder namelijk al keihard om onze moeders roepen met American Horror Story en jaagde hij ‘m met ‘t eerste seizoen American Crime Story ook vol in de kruising, nu zijn ‘s werelds grootste fitties de inspiratiebron voor een reeks verhalen waar we geheid de vingers bij af gaan likken.
Geer en Goor
Bette Davis en Joan Crawford waren de Messi en Ronaldo in ‘t Hollywood
van de jaren ’30 en ’40, op eenzame hoogte acterende supersterren met
een lekkere ongezonde aversie jegens elkaars prestaties. Davis, de Messi
van de twee, kon leunen op haar God given talent, terwijl
Crawford het, net als Ronaldo, voornamelijk moest hebben van haar
tomeloze inzet (tussen de lakens van verschillende gerespecteerde
acteurs en regisseurs) en haar fotogenieke hoofd met strak geëpileerde
wenkbrauwen. Lange tijd domineren zij de bioscoopzalen, totdat de
zwaartekracht onherroepelijk z’n sporen na begint te laten. Hollywood is
gek op de grijze manen van Clooney en Morgan Freeman, maar zodra bij
vrouwen de eerste groeven zichtbaar worden dan komt ‘t aanbod van leuke
rollen opeens in een vrije val terecht. Oneerlijk!
Lange tijd domineren zij de bioscoopzalen, totdat de zwaartekracht onherroepelijk z’n sporen na begint te laten.
Als de telefoon echt helemaal niet meer gaat en het er alle schijn van heeft dat echt álle filmmaatschappijen de nummers van Crawford en Davis uit hun rolodex hebben verwijderd, besluit Crawford ‘t heft in eigen hand te nemen. Wat als de wereld de twee grootste sterren van de laatste decennia samen aan ‘t werk kon zien? Wat als zij hun onderlinge afgunst opzij zouden schuiven om te werken aan een magnum opus dat z’n weerga niet kent? Wat dan? Nou, dan had je Geer en Goor bij de Toppers, maar dan beter. Aanzienlijk beter. Dat is Feud in een notendop.
Voor de liefhebbers
Je kunt moeilijk haten op Feud, daar is ‘t simpelweg te goed voor
gemaakt. Visueel is het een plaatje en met Susan Sarandon, Catherine
Zeta-Jones en een aantal van de hoogvliegers uit American Horror Story
in de cast, valt er op het acteerwerk ook weinig aan te merken. Toch
dommelde ik na een aflevering of twee een beetje in om pas tegen het
einde weer uit mijn licht catatonische toestand te ontwaken. Om de één
of andere reden greep het verhaal me niet en kwam het tragische bestaan
van met name Joan Crawford pas in de laatste afleveringen echt binnen.
Misschien gaan mensen die met enige regelmaat klassiekers als Gone With The Wind, Casablanca en Lawrence Of Arabia
terugkijken heel goed op het eerste seizoen van Feud, maar voor mensen
zoals ik, voor wie Davis en Crawford tot voor kort relatief onbekenden
waren, is er denk ik gewoon te weinig herkenning om ‘t echt boeiend te
houden.
Round two. Fight!
De serie loopt op alle vlakken over van kwaliteit en hadden ze dit gecombineerd met de beef
tussen Tupac en Biggie of de problematische verhouding tussen Trump en
de vaderlandse pers, dan had mijn enthousiasme haast hysterische vormen
aangenomen. Nu zie ik ‘t vakmanschap, maar doen de karakters me te
weinig om ‘t echt op een smullen te zetten. Gelukkig heeft FX al
bekendgemaakt dat ze voor seizoen twee de spotlights zullen richten op
het sprookjes huwelijk tussen Prins Charles en Lady Di, een huwelijk dat
later een enorme luchtbel bleek te zijn. Dankzij die bloedhonden van de
Britse roddelpers hebben we dat verhaal op de voet kunnen volgen, dus
Murphy heeft deze keer écht geen excuus om met een wat halfbakken
verhaal te komen. Ik ben benieuwd. Round two. Fight!
- FX (2017)
- De meest schaamteloze fitty’s in de geschiedenis van de mensheid
- 45 minuten per aflevering
- Vanaf 1 oktober om 20.10 te zien