Lupin toonde realistischer Parijs, beter dan Emily in Paris ooit kon Laatste seizoen Lupin nu op Netflix
Lupin 3
In de stad van de liefde elke dag ontbijten met baguettes en croissants en dan met je baret op je hoofd een slot aan de Ponts des Arts hangen: het zijn een paar van de ultieme Parijse clichés. Soms in stand gehouden door series - bonjour, Emily in Paris! - en soms, expres, ontkracht. Afgelopen weekend ging het derde en laatste seizoen van de Netflixhit Lupin in première. Een show die geprezen wordt om het veelzijdige beeld van de Franse hoofdstad.
Maar van Emily in Paris moeten de Parijzenaren bijvoorbeeld helemaal niets weten! Welke Netflixseries tonen ons de verschillende kanten van Parijs?
1. Lupin
Films en series maken het ons soms moeilijk om te zien dat Parijs zoveel meer is dan alleen de Eiffeltoren. Maar vanaf het eerste seizoen hadden de makers van Lupin (2021-2023) één missie: dat stadsbeeld verbreden en diverser maken. In de serie steelt de Frans-Senegalese Assane Diop (Omar Sy) onbetaalbare juwelen om wraak te nemen op de rijke familie die zijn vader er ooit in luisden. Hij is geïnspireerd door het boekpersonage Arsène Lupin uit The Gentleman Burglar. Diop beweegt zich moeiteloos tussen de twee uitersten van Parijs: de mooie toeristentrekpleisters en het echte leven in de buitensteden. Van het chique eerste arrondissement, het Louvre museum, Jardin du Luxembourg en andere aangeharkte parkjes naar de noordelijke arbeiderswijken waar men rustig boodschapjes doet en een koffietje drinkt. Een Parijs dat alleen de echte Parijzenaar kent. Parijs was blij dat hun stad eindelijk te zien was als de multiculturele en diverse plek die het is.
2. Emily in Paris
Hoe populair de serie ook is, Parijs zelf is minder blij met Netflixknaller Emily in Parijs (2020-). De Amerikaanse Emily komt nooit langs een demonstratie, een dakloze, straatwerkzaamheden of - laat staan - een vuilniszak. Ook al is dat in het echte leven aan de orde van de dag. Volgens een Frans-Amerikaanse Guardianjournalist in Parijs werd het onder Parijzenaren de afgelopen jaren zelfs een spel om fouten te spotten in de afleveringen. Veel te grote appartementen en Fransen die onder elkaar Engels praten, bijvoorbeeld. Dan is het echte Parijs ineens een slap aftreksel van het veel te perfecte, gescripte leven in Emily in Paris. Sinds de populariteit is er geen tekort aan Emily in Paris-achtige stadstours. Maar menig bakkerij dat wordt aangedaan krijgt na afloop slechte recensies, want de echte croissant was niet zo life changing als die voor Emily op beeld was geweest. “We zijn ook maar een buurtbakker”, reageerde één van de bakkers ooit. “We verkopen geen dromen.”
3. The Eddy
Slechts één keer zie je in Netflixserie The Eddy de Eiffeltoren. Zo kort dat je met je ogen kan knipperen en ‘m kan hebben gemist. Geen barets, geen zelfgerolde sigaretten, geen baguettes onder de arm: de Amerikaanse Oscarwinnende regisseur Damien Chazelle (Babylon, La La Land) wilde Paris realistisch laten zien. Dus ligt de jazzclub van eigenaar Elliot Udo (Andre Holland) in een onherkenbaar straatje in de wijk Belleville, wonen de personages allemaal buiten de ‘ring’ in anonieme appartementencomplexen en is Parijs de stad van de immigranten en niet de toeristen. In The Eddy ben je onder andere getuige van een begrafenis met enkele Moslimtradities en levendige optredens met een mix van afrobeat en jazz. In deze serie is Parijs een stad waar dromen ook weleens niet uitkomen.
4. Dix Pour Cent
Over dromen najagen gesproken: wil je een meer zakelijk Parijs zien in het hart van de Franse entertainmentindustrie? Dan moet je het populaire Dix Pour Cent checken. Vernoemd naar het percentage dat een agent krijgt van de sterren die ze aan werk helpen. Want in Dix Pour Cent volg je het wel en wee van een talentagentschap, door de ogen van de agenten. De show toont volgens Parijzenaren een goede mix tussen het ideale, soms cliché Parijs en het herkenbare en vertrouwde waar meestal alleen de bewoners van genieten. Wereldsterren als Isabelle Huppert, Monica Belucci, Juliette Binoche en Sigourney Weaver speelden een veeleisende variant van zichzelf in de show. En al die eisen? Die brengen de agenten op alle denkbare locaties in Parijs. Van premières in Le Grand Rex, sinds 1932 één van de grootste bioscopen van Europa, tot een blik op de Arc de Triomphe vanuit de auto, terwijl Isabelle Huppert staand in haar stoel via het open dak wat frisse lucht opsnuift. Het feit dat enkele van de meest iconische Franse actrices, die Parijs als hun broekzak kennen, meewerkten: dat moet een goed teken zijn.