Vorm boven inhoud
Marco Polo
Eind 13de eeuw reisde Marco Polo richting Azië op zoek naar spullen die hij in Europa voor dikke knaken kon verkopen. Één van de duurste Netflix-produkties ooit.
Van een mooi bord kun je niet eten.
Mijn Amsterdamse oma van 83 is de koningin van de wandtegelteksten.
Zo sprak ze in een discussie over de privacywetgeving laatst de magische
woorden; “Wie niks te verbergen heeft, had in de oorlog ook geen Joden op zolder”. Ik vind mijn oma cool. Een
oneliner die ze wat vaker de revue laat passeren is “Van een mooi bord
kun je niet eten” en dat was precies waar ik aan moest denken bij het
kijken van Marco Polo. Het historische drama van Netflix is een lust voor het
oog - er is zichtbaar veel aandacht besteed aan de setting, de kostuums
en de rest van de productie - maar inhoudelijk is het toch niet helemaal
geworden waar ik op gehoopt had.
Verrekte Mongol
Nadat Marco en z’n pa op hun dooie akkertje de Gobiwoestijn door zijn
gewandeld, struikelen ze - op zoek naar mooie
spullen die ze voor grof geld kunnen verkopen aan de 13de eeuwse
Italiaanse Quote 500 - het Mongoolse Rijk binnen. Kublai Khan – de Mongoolse Godfather van
dat moment – wordt niet direct warm van ‘t bezoek van de familie Polo,
maar laat de vader uiteindelijk z’n gang gaan in ruil voor de diensten
van zijn zoon Marco. Verbonden aan het hof van de Khan heeft Marco Polo front row tickets
voor diens strijd om dominantie binnen Azië en mag hij zo nu en dan ook
een beetje gluren naar nakend vrouwelijk schoon, want daar komt nogal
wat van voorbij.
Marco Polo is een beetje als eten in een Chinees restaurant.
For a rainy day
Marco Polo is een beetje als eten in een Chinees restaurant. Er is door
de eigenaren alles aan gedaan om je voor een uur of twee het gevoel te
geven dat je op vakantie bent in China, maar als je naar buiten kijkt
zie je toch gewoon de mistroostigheid van het industrieterrein van
Zwijndrecht-Noord. Bijna alles is mooi aan de serie, maar ik had geen
moment het gevoel gehad dat ik me er helemaal in onder kon dompelen.
Misschien lag het aan het acteerwerk van Marco Polo – wat op z’n zachtst gezegd weinig memorabel genoemd
kan worden - of misschien aan het ontbreken van een echt pakkende
verhaallijn. Wie zal het zeggen. Veel ‘kenners’ hebben dit kostuumdrama
met niet mis te verstane bewoordingen de grond ingeschreven. Ik vind dat
ook wel weer wat ver gaan. Marco Polo is vermakelijk voor een
regenachtige dag – en daar komen er nog genoeg van – maar mist wat mij
betreft de uitgesproken karakters en boeiende verhaallijn die wel in
Netflix series als Narcos, Mindhunter en Altered Carbon zitten.
- Netflix (2014)
- Stukje Mongoolse geschiedenis op z’n Amerikaans.
- 50 minuten per aflevering