Netflix-effect slaat weer toe: Suits, Ugly Betty en meer herontdekt Herlancering op Netflix slingerde deze titels dit jaar opnieuw naar succes
De grootste serie van het jaar was niet één van de vele nieuwe series die er op de verschillende platforms werden gelanceerd. Nee, het was de ruim tien jaar oude netwerkshow Suits, waarin destijds o.a. de toekomstige Duchess of Sussex (Meghan Markle) ontdekt werd.
Door: Loeke de Waal
Ze noemen het ook wel het ‘Netflix-effect’: wanneer Netflix een (soms nog vrij) obscure show op hun platform gooit, vlak voor er een nieuw TV-seizoen aankomt of wanneer de show allang uit de roulatie is waarna het ineens door een heel - en groot - nieuw publiek wordt ontdekt. Suits is zeker niet de eerste serie waar dit mee gebeurde. Het begon in 2008 al met Breaking Bad en gebeurde tien jaar later opnieuw met You, dat origineel op de zender Lifetime begon. Het enorme succes van Suits zorgt er nu weer voor dat streamers oude dvd-boxen opvissen, dus het zal nog vaker gebeuren. Wij zetten de grootste “nieuwe” ontdekkingen van het jaar op een rij.
1. Suits (2011-2019)
De Amerikaanse advocatenshow kwam in juni op Netflix, drie jaar nadat deze na 9 seizoenen gecanceld was. Op de Amerikaanse TV was het destijds wel een hit (de meeste zullen wel iemand kennen voor wie het hun guilty pleasure was), maar op Netflix haalde het binnen een paar maanden volgens Netflixcijfers 45 miljard gekeken minuten wereldwijd. De serie begint wanneer Mike Ross (Patrick J. Adams) in New York voor topadvocaat Harvey Specter (Gabriel Macht) gaat werken, terwijl hij er nooit voor gestudeerd heeft. De acteurs speelden sindsdien in verschillende producties, maar sinds deze zomer zijn ze allemaal weer “die mensen van Suits”.
2. Ugly Betty (2006-2010)
Voordat America Ferrera een uitstapje naar Barbieland maakte in zomerhit Barbie was ze Ugly Betty. Een twintiger zonder gevoel voor fashion, met een opvallende beugel, die assistent wordt bij een glossy tijdschrift. In de slangenkuil weet ze te overleven door naar haar gevoel te luisteren. In tegenstelling tot de kille fashionwereld benadert zij mensen warm en probeert ze overal en met iedereen vrienden te worden. De serie landde in augustus van dit jaar op Netflix en werd direct door miljoenen huishoudens (opnieuw) gebinged. “Waarom heeft niemand me ooit verteld hoe goed Ugly Betty is?” werd er online geroepen. Er verschenen uitgebreide profielen over Betty’s outfits (poncho’s!) en interieur in tijdschriften en de serie duikt sinds deze maand keer op keer op in de ‘best of’ lijstjes van het jaar op. Lekker, want toen Ugly Betty gemaakt werd, hadden series nog ruim 20 afleveringen per seizoen, dus je hebt nog 85 afleveringen te bekijken!
3. Friends (1994-2004)
Bijna twintig jaar geleden werd Friends na 10 seizoenen van de buis gehaald, maar in 2014 kon ineens een nieuw publiek op Netflix kennis maken met Ross, Rachel, Monica, Chandler, Phoebe en Joey. De mensen die oud genoeg waren om er 25 jaar geleden mee opgegroeid te zijn, keken alles nog eens terug. ‘The break’, Chandler & Monica en Marcel de kapucijnaap waren voor hen geen verrassing meer, dus een lekkere nostalgische wegkijker. Maar ook een nieuw publiek haakte aan en gaf hun ongezouten mening over de fashion, ongevoelige grapjes, fatsuits en manipulatie op blogs, TikTok en Instagram. Een paar jaar geleden verhuisde de hele catalogus (234 afleveringen!) naar HBO, waar in 2021 nog een reünie-show in première ging waar 29% van alle streamende huishoudens in de VS direct naar keken. Het leverde de show wéér een boost op. Precies op tijd om dit jaar mee te varen op de groeiende interesse in fashion, slang én series uit de 90s waardoor het regelmatig in de top 10 series belandde.
4. Seinfeld (1989-1999)
Ondanks de obstakels die Seinfeld volgens veel critici zou moeten overkomen om succes te vinden op Netflix wist de serie het Netflixpubliek toch te behagen. In 2021 kwam Seinfeld na 22 jaar uit de lucht te zijn naar Netflix en de cast kreeg er volgens geruchten 100 miljoen dollar per persoon voor. Geld goed besteed, zo lijkt het nu. Ze kwamen binnen in de top 10 en duiken twee jaar later nog regelmatig op in de Trending categorie en TikTok-clips met bloopers en typische Seinfeld truthbombs worden miljarden keren bekeken. In november was er zelfs wéér even sprake van een mogelijke reboot, maar dat gerucht drukte Jerry Seinfeld gauw de kop in. Maar een reünie? Dat sluit hij nu niet uit.