Nieuwe maand, nieuwe series. Een belachelijke hoeveelheid nieuwe series, om precies te zijn. Je zou er bijna stress van krijgen. Bijna dan, hè?
Made For Love (HBO Max, 1 april)
Dit is stelletjes die samen een Facebookaccount of e-mailadres delen, maar dan in de overtreffende trap. Wat als je een chip zou kunnen implanteren, waardoor jouw bewustzijn permanent wordt gedeeld met je partner? Je kunt dan continu elkaars zinnen afmaken, want je weet altijd wat de ander denkt of wil zeggen. Hoe fokking creepy is dat? Nogal. Ook Hazel - bij wie de chip stiekem is geïmplanteerd door haar big tech boyfriend - moet er weinig van hebben, maar vluchten wordt een beetje lastig als hij door dat stukje techniek altijd weet waar je bent.
United States Of Al (CBS 1 april)
Mijn standpunt met betrekking tot sitcoms met een lachband mag - voor diegene onder jullie die deze maandlijst vaker checken - inmiddels duidelijk zijn: ik moet ze niet. Ook United States Of Al gaat daar - vrees ik - geen verandering in brengen. Alleen al de trailer van deze komedie over een Amerikaanse oorlogsveteraan die samen met zijn Afghaanse tolk - hoe random?! - een nieuw leven probeert op te bouwen in Ohio, vervult mij met een ongezonde dosis agressie. Ik laat 'm dus lekker links liggen, maar misschien heb jij een hogere pijngrens dan ik.
Law & Order: Organized Crime (NBC 1 april)
The spin-off van de spin-off van Law & Order heeft een spin-off en die spin-off heet Law & Order: Organized Crime. De onverwoestbare televisieman Dick Wolf heeft het personage van detective Eliot Stabler afgestoft en hem een nieuwe serie gegeven. Goed nieuws voor de doorgewinterde Law & Order kijker die in zijn agenda op donderdagavond nog een gaatje vrij had. De formule van Dick Wolf mag na ruim twintig jaar Law & Order: Special Victims Unit inmiddels bekend geacht worden en als je daar goed op gaat, dan zul je Law & Order: Organized Crime waarschijnlijk ook wel lusten.
Law And Order: Organized Crime
DNA (NPO Plus, 1 april)
Na het tragische verlies van zijn dochtertje is detective Rolf een beetje afgegleden. Door een opmerkelijke samenloop van omstandigheden wordt hij echter weer verantwoordelijk gemaakt voor een zaak die hij vijf jaar eerder niet op kon lossen. Altijd lekker, zo'n tweede kans. Niet alleen ontdekt hij een internationaal schandaal wat zijn weerga niet kent, hij krijgt ook het antwoord op een vraag die hem al jaren wakker houdt. DNA is niet je typische duistere, stemmige Scandinavische misdaadserie, maar daardoor zeker niet minder lekker. Het heeft wel wat weg van
The Team, ook een Deense serie die het moest hebben van een geslaagde samenwerking met andere Europese landen.
DNA
Vrij atypische Scandinavische detectiveserie uit de koker van de scriptschrijver van The Bridge en The Killing.
The Barbarian And The Troll (Nickelodeon, 2 april)
Als Miss Piggy een gevaarlijke krijger zou zijn, die haar leven in de waagschaal legde om haar broer uit handen van het kwaad te redden, dan had
The Muppet Show waarschijnlijk The Barbarian And The Troll geheten. Moest opvallend vaak grinniken tijdens de trailer van deze Muppets
on steroids. Dit zou zomaar de aangename verrassing van de maand kunnen worden.
The Barbarian And The Troll
Chad (TBS, 6 april)
Actrice Nasim Pedrad was jarenlang onderdeel van de cast van
Saturday Night Live, ze speelde Winston's vriendin in
New Girl, had gastrollen in
It's Always Sunny in Philadelphia,
Curb You Enthusiasm en
Brooklyn Nine-Nine en nu heeft ze haar eigen sitcom: Chad. In Saturday Night Live moest ze vaak de rol van 'het kleine mannetje' spelen en die ervaring heeft ze gebruikt voor Chad. Ze speelt namelijk een 14-jarige jongen, met een Perzische achtergrond, die probeert te overleven in het mijnenveld wat de middelbare school heet. Als je een beetje door de gimmick heen kunt kijken, heb je hier misschien best een aardige komedie aan. Misschien.
Snabba Cash (Netflix, 7 april)
Snabba Cash is een vervolg op de Zweedse filmtrilogie
Easy Money. Met allemaal nieuwe gezichten, dat wel. Het gaat over de jacht op gemakkelijk geld in een langzaam veranderende onderwereld. Niet alleen meer investeren in de logistiek van je cokelijn, maar ook in de opkomst van start-ups met potentie. Ik denk dat de liefhebbers van een serie als
Top Boy even op moeten letten.
Snabba Cash
Het is nooit slim om je onderneming te starten met bloedgeld uit de portemonnee van een meedogenloze crimineel.
This Is A Robbery: The Worlds Biggest Art Heist (Netflix, 7 april)
Drie keer raden waar deze docureeks van Netflix over gaat. Precies, de grootste - Amerikanen zullen eens niet overdrijven - kunstroof in de geschiedenis. In 1990 liepen twee dieven - verkleed als bewakers - het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston binnen en drukten daar voor een godsvermogen aan Rembrandts en Vermeers achterover. Klinkt als het script van een spannende film en daarom heeft Netflix er waarschijnlijk ook een documentaire van geknutseld. Zo zijn zij.
This Is A Robbery: The Worlds Biggest Art Heist
Kung Fu (The CW, 7 april)
Nicky is een high school drop-out die zichzelf in een Chinees Shaolin klooster de fijne kneepjes van de kung fu heeft meester gemaakt. Eenmaal terug in het verdorven Amerika besluit ze haar skills te gebruiken om alle misdaden en wantoestanden in haar geboortestad San Francisco recht te zetten. Eigenlijk kijken we gewoon naar een Nobelprijs voor de vrede in wording. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar zelf zou ik - als je gek bent op martial arts - gewoon
Warrior kijken. Bedank me later maar.
Home Economics (ABC, 7 april)
Twee broers en een zus houden er nogal verschillende bankrekeningen op na. Één broer behoort tot de meest rijkste 1% van de wereld, de ander heeft met enige moeite genesteld in de middenklasse en zuslief leeft van loonstrook naar loonstrook. Geld is nooit een probleem, totdat het er niet meer is. Dan wordt de boel opeens ongemakkelijk en precair en dat zien we in de komedie Home Economics.
Rebel (ABC, 8 april)
Na
Married With Children en
Sons Of Anarchy heeft Katey Sagal weer een hoofdrol te pakken in een serie die losjes is gebaseerd op het leven van
Erin Brockovich. Het ontbreekt Annie Bello - gespeeld door Sagal - aan de juiste papieren, maar dat weerhoud haar er niet van om hulpbehoevenden juridisch bij te staan. Ze is een pitbull die pas loslaat als de waarheid op tafel ligt.
Them (Amazon, 9 april)
Pessimisten zullen het een Jordan '
Get Out' Peele rip-off noemen, maar ik zou hem willen scharen onder het kopje 'beter goed gejat dan slecht bedacht'. Deze nieuwste van Lena Waithe - eerder al verantwoordelijk voor o.a.
The Chi,
Boomerang en
Twenties - gaat over The Great Migration. Begin twintigste eeuw trokken veel zwarte Amerikanen vanwege de Jim Crow laws weg uit de zuidelijke staten van Amerika. Ze zochten hun heil in de noordelijker gelegen delen van het land, maar dat wilde nog niet zeggen dat alles daar meteen pais en vree was.
Them
Overduidelijk op het werk van Jordan Peele geïnspireerde horrorserie over de gruwelen die zwart America heeft moeten doorstaan.
DNA (NPO 3, 10 april)
Na het tragische verlies van zijn dochtertje is detective Rolf een
beetje afgegleden. Door een opmerkelijke samenloop van omstandigheden
wordt hij echter weer verantwoordelijk gemaakt voor een zaak die hij
vijf jaar eerder niet op kon lossen. Altijd lekker, zo'n tweede kans.
Niet alleen ontdekt hij een internationaal schandaal wat zijn weerga
niet kent, hij krijgt ook het antwoord op een vraag die hem al jaren
wakker houdt. DNA is niet je typische duistere, stemmige Scandinavische
misdaadserie, maar daardoor zeker niet minder lekker. Het heeft wel wat
weg van
The Team, ook een Deense serie die het moest hebben van een geslaagde samenwerking met andere Europese landen.
DNA
Vrij atypische Scandinavische detectiveserie uit de koker van de scriptschrijver van The Bridge en The Killing.
The Nevers (HBO, 11 april)
The Nevers is voor HBO de eerste grote titel van 2021. Het is een sciencefictiondrama, waarin Victoriaanse vrouwen met hun super powers de wereld moeten redden van de ondergang. Nogal een clash van stijlen, maar als iemand dat in goede banen zou moeten kunnen leiden, dan is het HBO wel. Althans, dat hoop ik. Het is er één waar Josh Whedon - eerder al verantwoordelijk voor
Buffy The Vampire Slayer en twee van de
Avenger films - zich tegenaan heeft lopen bemoeien, totdat hij vanwege wat opspelende schandalen het toneel moest verlaten. Benieuwd of The Nevers daar onder te leiden heeft gehad of niet. Hoe dan ook een kijktip.
Big Shot (Disney+, 16 april)
Eerder al goot Disney+ de ijshockeyfilm
Mighty Ducks in een seriejasje en die blauwdruk lijken ze nu ook gebruikt te hebben voor Big Shot. Verwacht een quasi-sentimentele uiteenzetting over een basketbalcoach die - tegen alle verwachtingen in - zijn damesteam tot ongekende hoogtes weet te stuwen. Moralistische kledder van de ergste soort, maar er is blijkbaar een markt voor. Of is dat te cynisch?
The Trial Of Christine Keeler (NPO Plus, 16 april)
Als een scenarioschrijver het leven van Christine Keeler uit zijn duim had gezogen, dan had je het waarschijnlijk ongeloofwaardig gevonden. Het Engelse model - tevens callgirl - werd begin jaren '60 landelijk nieuws toen bleek dat ze er - naast haar relatie met de Britse minister van Defensie - nogal wat dubieuze scharrels op na hield. Ze was een risico voor de staatsveiligheid en was de katalysator voor een politieke ravage die zijn weerga niet kende. Daar is dus een serie van en die kun je kijken op NPO Plus én - vanaf 23 april - op NPO 2.
The Trial Of Christine Keeler
Mare Of Easttown (HBO, 18 april)
Tien jaar na
Mildred Pierce hebben Kate Winslet en HBO opnieuw de handen ineengeslagen. Goed nieuws, lijkt mij. Deze keer speelt ze een detective die - nadat ze ooit de winnende scoorde in een belangrijke basketbalwedstrijd - altijd maar heeft moeten opboksen tegen de (te) hoge verwachtingen die haar stadsgenoten van haar hebben. Wanneer het levenloze lichaam van een jong meisje wordt gevonden, zijn opnieuw alle ogen op haar gericht. Ze probeert de dader te vinden, maar ondertussen staat haar eigen leven ook op instorten.
Mare Of Easttown
Een stemmige misdaadserie over een detective met wat problemen in de persoonlijke sfeer. Niet heel erg vernieuwend, maar wel goed gemaakt.
Welcome To Utmark (HBO Nordic, 18 april)
Met de ontdekking van
Björnstad - ga die serie kijken - ben ik er ook achter gekomen dat HBO blijkbaar ook series knutselt in Scandinavië. Prima ontwikkeling, als je het mij vraagt. De volgende die ze uit hun hoge hoed toveren is Velkommen Til Utmark en dat wordt een absurdistische kettingbotsing van ongemak. Denk ik. Deze Scandinavische western - zoals de makers hem omschrijven - gaat over een afgelegen Noors stadje met een corrupte sheriff, een alcoholistische rendierherder, een God hatende pastoor en een rouwende pooier. Klinkt als het begin van een slechte mop, maar volgens mij is het gewoon de opmaat voor een heerlijke bizarre serie.
Welcome To Utmark
Een lichtelijk absurd Noors drama wat zeker in de smaak gaat vallen bij liefhebbers van Fargo en Twin Peaks.
Confronting A Serial Killer (Starz, 18 april)
Jillian Lauren - een succesvol auteur en journalist - voelt één van Amerika's meest bloeddorstige seriemoordenaars aan de tand, in een poging om al zijn slachtoffers - 93 in totaal - te identificeren. Nog een hele klus, want lange tijd houdt Sam Little de kaken stijf op elkaar.
Confronting A Serial Killer
Cruel Summer (Freeform, 20 april)
Teenshow over een muurbloempje dat - na de verdwijning van het populairste meisje van school - opeens uitgroeit tot de BFF van alle leden van de cool gang. Doet de evolutietheorie gewoon haar werk of heeft ze wat oneerbare zaken op haar geweten om die nieuwe positie in de voedselketen te bemachtigen?
Sasquatch (Hulu, 20 april)
Vijfentwintig jaar geleden was de onderzoeksjournalist David Holthouse op een geheime cannabisplantage in de bossen van Noord-Californië. Daar ging het verhaal rond dat een aantal van de telers aan stukken was gereten door een mysterieuze sasquatch. Een kwart eeuw later gaat Holthouse op zoek naar de waarheid achter die beweringen. Liep er echt een verschrikkelijke sneeuwman rond of was er iets anders aan de hand?
Zero (Netflix, 21 april)
Iets met een gast die zichzelf onzichtbaar kan maken en een stel Milanese, activistische jongeren die zijn super power willen gebruiken om de buurt naar hun hand te zetten. Of zoiets. Geloof ik. Ziet er wel tof uit, maar je kunt niet heel veel opmaken uit een teaser van dertig seconden.
Rutherford Falls (Peacock, 22 april)
Nathan Rutherford ziet het niet zitten dat het standbeeld van één van zijn voorvaderen - en tevens naamgever van de stad Rutherford Falls - wordt verplaatst. Hij is bereid om daar een flinke strijd voor te leveren. Dit is er één van de maker van
Parks And Recreation, dus was dat een komedie waar je lekker op ging, dan zou ik deze zeker een slinger geven. Als je tijd hebt natuurlijk. Het moet allemaal wel lekker vrijblijvend en laagdrempelig blijven. Ja toch?
Shadow And Bone (Netflix, 23 april)
Shadow And Bone is gebaseerd op de populaire Grisha trilogie van schrijver Leigh Bardugo. Het gaat over de als wees opgegroeide Alina Starkov die onderdeel wordt van een legereenheid voor mensen met super powers: de Grisha. Haar krachten kunnen haar door oorlog verscheurde land redden, maar dan moet ze ze wel weten te bundelen en uit handen kunnen houden van kwaadwillenden.
The Trial Of Christine Keeler (NPO 2, 23 april)
Als een scenarioschrijver het leven van Christine Keeler uit zijn
duim had gezogen, dan had je het waarschijnlijk ongeloofwaardig
gevonden. Het Engelse model - tevens callgirl - werd begin jaren '60
landelijk nieuws toen bleek dat ze er - naast haar relatie met de Britse
minister van Defensie - nogal wat dubieuze scharrels op na hield. Ze
was een risico voor de staatsveiligheid en was de katalysator voor een
politieke ravage die zijn weerga niet kende. Daar is dus een serie van
en die kun je kijken op NPO Plus én - vanaf 23 april - op NPO 2.
The Trial Of Christine Keeler
Sexify (Netflix, 28 april)
Poolse dramedy - is weer eens wat anders - over een stel studiegenoten die een sex-app ontwikkelen om het orgasme van vrouwen naar grotere hoogtes te stuwen. Nobele zaak natuurlijk. Geen idee of het nobelprijscomité dit in behandeling zou nemen, maar ik vind dat zelf wel een prijsje waard.
Dime Quién Soy A.K.A. Tell Me Who I Am (NPO Plus, 30 april)
Madrid, 1998. Een man laat een dikke biografie achter op het bureau van
Javier, een succesvolle uitgever. Het is het verhaal van zijn moeder die
hij nooit heeft gekend, Amelia Garayoa. Haar persoonlijke, romantische
en politieke reis als spion voor een nobel doel begint in het
tumultueuze Madrid van 1934 en brengt haar uiteindelijk terug thuis bij
haar zoon. Maar niet vóór levensveranderende ervaringen bij elke stap in
Moskou, Londen, Rome, Parijs en Berlijn.
Dime Quién Soy a.k.a Tell Me Who I Am
The Mosquito Coast (Apple TV+, 30 april)
Gebaseerd op het gelijknamige boek van Paul Theroux en in 1986 knutselde regisseur Peter Weir er ook al
een film van, met een piepjonge Harrison Ford in de hoofdrol. The Mosquito Coast vertelt het verhaal van een vader die helemaal klaar is met de consumptiemaatschappij en The American Dream. In de hoop op een beter leven duwt hij zijn gezin in de stationwagen voor een roadtrip naar de jungle van Midden-Amerika. Daar moet alles beter zijn, maar dat blijkt in werkelijkheid allemaal een beetje tegen te vallen.
The Mosquito Coast
Een gezin belandt vanwege het verleden van de man des huizes in de roadtrip from hell.
El Inocente (Netflix, 30 april)
Netflix verfilmt Harlan Coben thrillers alsof hun leven ervan afhangt. Eerst was er
Safe, toen kwamen
The Stranger en
The Woods en nu is er The Innocent. Of beter, El Inocente. Coben's misdaadboeken zijn doorgaans bijna wiskundige formules en dat zal voor El Inocente niet anders zijn. Pak er dus maar pen en papier bij, want zonder aantekeningen ben je de draad waarschijnlijk na drie afleveringen al kwijt.
En terug van weggeweest...