Nieuwe maand, nieuwe series. En wat voor een series?! Zelden kwamen er in één maand zoveel nieuwe, veelbelovende series uit. Laat dat koufront maar overtrekken, want je hoeft de komende weken toch niet naar buiten!
Slow Horses (Apple TV+, 1 april)
Slough House is een soort kneuzenclubhuis waar incompetente agenten belanden als ze er bij hun veiligheidsdienst één grote puinhoop van hebben gemaakt. Voor velen is deze verhuizing de eerste aanzet tot het eind van hun carrière, maar River Cartwright weigert zich daarbij neer te leggen. Wanneer er in de buurt van Slough House een ontvoering plaatsvindt, roept hij al zijn loser collega's bij elkaar en gaan ze samen op onderzoek uit. Als dat maar goed gaat.
The Last Bus (Netflix, 1 april)
Iets met een groep studenten die tijdens een excursie opeens verantwoordelijk worden voor het redden van de wereld, wanneer een leger op hol geslagen drones de rest van de mensheid heeft weggevaagd. Prima uitgangspunt voor een tienerserie, als je het mij vraagt.
The Invisible Pilot (HBO, 4 april)
Het is 1977 en Garry Betzner - een sproeivliegtuigpiloot en all-round familieman - springt vanaf een brug zijn dood tegemoet. Tragisch. Al snel blijkt dat Garry er nogal wat bizarre
side hustles op nahield. Zo smokkelde hij drugs voor de Colombianen en faciliteerde hij illegale wapentransporten voor de CIA. Daar zit een mooi verhaal in, dacht Adam McKay, de man achter films als
The Big Short en
Vice. Hij knutselde vervolgens een docureeks waar de true-crime-liefhebbers hun vingers bij af kunnen likken.
The Invisible Pilot
Driedelige docureeks over het krankzinnige dubbelleven van een avontuurlijke piloot met een slecht werkend moreel kompas.
Harry Wild (Acorn, 4 april)
Harriet Wild is zo'n betweterige moeder die haar zoon constant vertelt hoe hij zijn leven moet leiden. Op het gebied van de liefde is dat al irritant, maar Harriet bemoeit zich ook nog eens met de moordzaken die haar zoon moet zien op te lossen. Als nieuwbakken pensionado heeft ze besloten dat misdaadonderzoeken haar nieuwste hobby zijn en daar kan haar bloedeigen kind niks aan veranderen.
Tokyo Vice (HBO Max, 7 april)
Tokyo Vice is losjes gebaseerd op het leven en de verhalen van journalist Jake Adelstein. In de jaren '90 liep hij mee met de politie van Tokio en kreeg zo een goed beeld van wat er zich in de duisteren krochten van de Japanse miljoenenstad afspeelde. De vraag is of opgefokte leden van de Yakuza niet beter op hun plek waren geweest bij HBO. Zusterkanaal HBO Max lijkt zich toch voornamelijk te focussen op Linda-lezende bakfietsmoeders met een asymmetrische pony en die zijn volgens mij niet helemaal de doelgroep. Een mismatch die we eerder ook al zagen bij de serie
DMZ. Laten we hopen op beter, maar ik vrees op voorhand wel een beetje.
Tokyo Vice
Tokyo Vice is een soort stilistisch verantwoorde versie van The Bold & The Beautiful meets de Japanse onderwereld.
Dirty Lines (Netflix, 8 april)
Na het nogal tegenvallende
Ares komt Netflix nu opnieuw met een volledig Nederlandse Original. Deze keer worden we teruggeworpen naar het Amsterdam van de jaren '80. Het Amsterdam van de kraakpanden, junkies op de nieuwmarkt en een opkomende, nieuwe bedrijfstak: sekslijnen. Wie zich nu met behulp van Redtube fantasieloos in slaap rukt, kan zich waarschijnlijk nauwelijks voorstellen dat je vroeger een 06-nummer moest bellen om aan je trekken te komen. Hoe dat allemaal in zijn werk ging - en hoe Nederland één van de grootste spelers werd op de sekslijnmarkt - zie je in Dirty Lines.
61st Street (AMC, 10 april)
Het corrupte strafrechtelijke systeem van Chicago is op zoek naar wraak en de nietsvermoedende Moses Johnson dreigt het slachtoffer te worden. De veelbelovende middelbare schoolatleet wordt onterecht weggezet als gang member en verantwoordelijk gehouden voor de dood van een agent. Gelukkig is er advocaat Franklin Roberts, maar ook hij ontdekt al snel dat er wordt gevochten tegen de bierkaai.
Hard Cell (Netflix, 12 april)
Hard Cell is een
Parks & Recreation-achtige mockumentary over een gevangenisdirectrice die ook zomaar lerares had kunnen zijn op de vrije school. Laura Willis gelooft in rehabilitatie door middel van het knuffelen van bomen en het opvoeren van West Side Story. A la Mike "
The Spy Who Shagged Me" Myers neemt actrice Catherine Tate het merendeel van de rollen voor haar rekening. Niks zo subjectief als komedies, maar ik moest dus een paar keer grinniken bij het zien van de trailer. Ben er nog niet helemaal over uit of ik me daarvoor moet schamen of niet.
Outer Range (Amazon, 14 april)
Zodra zenders een serie 'genre-buigend' noemen, weet je dat het een vage aangelegenheid gaat worden. Outer Range is een mysterieus drama over een boer die in de ruige bossen van Wyoming stuit op een ondoorgrondelijk raadsel. Dit is er één voor mensen die houden van vage shit en verpletterend mooie landschappen. De hele trailer voelt als een vibe. Nu maar hopen dat dit ook voor de hele serie geldt.
Killing It (Peacock, 14 april)
Craig - een vriendelijke beveiligingbeambte - heeft zijn zinnen gezet op The American Dream. Hij zal niet rusten, voordat hij die vrijstaande villa en garage met drie auto's en een Harley in zijn bezit heeft. De maatschappij heeft echter een broertje dood aan Craig's droom en daardoor sleept hij zichzelf van teleurstelling naar teleurstelling. Uiteindelijk vindt hij een wel hele onorthodoxe manier om zijn toekomstplannen kracht bij te zetten.
Roar (Apple TV+, 15 april)
Roar is typisch zo'n serie die zich niet laat samenvatten in een paar regels tekst. Je kunt beter de trailer kijken. En dan blijf je waarschijnlijk nog met tal van vraagtekens achter. Het zijn in elk geval acht verschillende verhalen, over acht verschillende vrouwen. Vrouwen die paardrijden, foto's eten, als trofee aan de wand hangen en zonder gêne hun man proberen in te ruilen. Met een cast met namen als Nicole Kidman, Issa Rae, Merritt Wever en Judy Davis hoef je ook niet bang te zijn dat het acteerwerk niet op orde is.
Roar
Een serie waarin Apple TV+ op nogal creatieve wijze probeert te laten zien wat het betekent om vandaag de dag een vrouw te zijn.
Anatomy Of A Scandal (Netflix, 15 april)
Voor de verandering heeft David E. Kelley - de man achter
Ally McBeal,
Big Little Lies,
Goliath en
The Undoing - weer eens een serie gemaakt. Het idee is om ieder seizoen een nieuw schandaal binnen de Britse elite aan de kaak te stellen, te beginnen met het verhaal van James Whitehouse. Deze nieuwbakken minister - en goede vriend van de premier - wordt verdacht van verkrachting en dat zet zijn leven - en dat van de mensen om hem heen - volledig op zijn kop. Anatomy Of A Scandal is een psychologische thriller over grensoverschrijdend gedrag - hoe actueel - en je verschuilen achter je privileges.
The First Lady (Showtime, 17 april)
Niemand minder dan Michelle Pfeiffer, Viola Davis en Gillian Anderson spelen - respectievelijk - Betty Ford, Michelle Obama en Eleanor Roosevelt. Alle drie vrijgevochten vrouwen die niet hun intrek in het Witte Huis namen om vervolgens nederig achter hun man aan te hobbelen. Sterke vrouwen met een eigen agenda en eigen ideeën om de wereld een beetje beter te maken.
The Rising (Sky One, 22 april)
The Rising is een beetje het Britse equivalent van
Beau Séjour.
Net als in de sympathieke Vlaamse misdaadserie bevindt een meisje zich
in het vacuum tussen onze wereld en het hiernamaals. Ze blijkt vermoord
te zijn en probeert vanuit haar bijzondere positie haar eigen moordenaar
in de kraag te vatten. Nou, veel succes daarmee.
Heartstopper (Netflix, 22 april)
Heartstopper is het coming-of-age verhaal van Nick en Charlie, twee Britse
tieners op een jongensschool. Charlie is een gespannen, openlijk
homoseksuele peinzer en Nick een vrolijke, zachtaardige
rugbyspeler die nog wat lijkt te worstelen met zijn seksualiteit. De twee vinden elkaar, maar de vraag is of ze wel dezelfde verwachtingen hebben van hun vriendschap.
They Call Me Magic (Apple TV+, 22 april)
There's - schijnbaar
- Magic in the air, want na HBO komt ook Apple TV+ met een serie over één van de beste basketballers ooit: Earvin "Magic" Johnson. Daar waar HBO met
Winning Time: The Rise Of The Lakers Dynasty het hele team in het zonnetje zet, focust Apple TV+ zich voornamelijk op het leven van de goedlachse spelverdeler. Deze vierdelige docureeks lijkt mij verplicht kijkvoer voor iedereen met bovengemiddeld veel liefde voor (Amerikaanse) sport, en de NBA in het bijzonder.
Hollington Drive (NPO 2, 22 april)
Twee zussen, eigenaar van caféketen Theresa en hoofdonderwijzeres Helen, zijn onafscheidelijk. Ze wonen zij aan zij met hun families in de welgestelde buitenwijk Hollington Drive. Op een zomeravond - nadat hun kinderen buiten zijn gaan spelen - wordt een jongen uit de buurt vermist. Het mysterie scheurt de families uit elkaar en stelt de band van de zussen zwaar op de proef. Zin om Hollington Drive er in één keer doorheen te timmeren? Het volledige seizoen staat vanaf 21 april op
NPO Plus.
The Baby (HBO, 24 april)
The Baby gaat over Natasha, een 38-jarige vrouw die met groeiende jaloezie toeziet hoe haar beste vriendinnen de ene na de andere baby op de wereld zetten. Wanneer ze zelf onverwachts een baby in de maag gesplitst krijgt, verandert haar leven zo drastisch, dat ze zich begint af te vragen of dit het wel allemaal waard is. De kleine is manipulatief, veeleisend en zijn gewelddadige krachten veranderen Natasha's leven in een horrorshow.
The Man Who Fell To Earth (Showtime, 24 april)
Chiwetel Ejiofor - onder andere bekend van zijn hoofdrol in
12 Years A Slave - is een alien met een missie: hij moet op zoek naar iemand die zijn volk van de ondergang kan redden. Nogal een verantwoordelijke klus, als je het mij vraagt. Al snel komt hij er achter dat hij eerst de aarde moet redden, voordat hij zich verder druk kan maken over zijn eigen planeet. We hebben er samen zo'n grote puinhoop van gemaakt dat we nu zelfs bovenaan de prioriteitenlijst van E.T staan, kun je nagaan.
The Man Who Fell To Earth
Gaslit (Starz, 24 april)
Daar waar HBO met The White House Plumbers nog werkt aan een serie over het Watergateschandaal, komt Starz nú al met een serie over één van de grootste politieke schandalen uit de Amerikaanse geschiedenis. In Gaslit zien we hoe Martha Mitchell - de vrouw van Nixon's minister van Justitie - signaleerde dat er tijdens de presidentsverkiezingen van 1972 iets niet helemaal in de haak was. Nogal een gewaagde actie, want daarmee gooide ze in feite haar man - John Mitchell - voor de bus. Nooit fokken met een rechtschapen, republikeinse vrouw, zullen we maar zeggen.
Gaslit
Een interessant - en nogal schokkend - inkijkje achter de schermen van één van de grootste politieke schandalen uit de Amerikaanse geschiedenis.
Billy The Kid (Epix, 24 april)
We wachten eigenlijk al jaren op een lekkere western die in de schaduw kan staan van cowboyklassiekers als
Deadwood en
Hell On Wheels.
That Dirty Black Bag komt momenteel verrassend goed uit de hoek, maar er is nog genoeg ruimte voor meer. Michael Hirst – de man achter historische drama’s als
The Tudors en
Vikings – gaat proberen hoge ogen te gooien met zijn kijk op het leven van
gunslinger en
outlaw Billy The Kid. En dat zou zomaar eens kunnen gaan lukken.
We Own This City (HBO, 25 april)
David Simon - de man achter
The Wire - is terug in zijn vertrouwde Baltimore. Eigenlijk hoef je niet meer te weten dan dat om enthousiast te worden over We Own This City. De verfilming van het gelijknamige non-fictie boek van onderzoeksjournalist Justin Fenton gaat over acht corrupte leden van de Gun Trace Task Force. Deze speciale agenten van de Baltimore Police Department gebruikten de
war on drugs om op vaak gewelddadige wijze hun eigen zakken te vullen. Ik ben er helemaal voor om dit een officieuze spin-off van The Wire te noemen, maar laten we dat alleen doen als We Own This City ook daadwerkelijk voldoet aan onze torenhoge verwachtingen.
Can you handle the pressure, David?!
We Own This City
David Simon - het meesterbrein achter The Wire - keert terug in Baltimore voor een nieuwe ronde corruptie, intimidatie en excessief geweld.
The Offer (Paramount+, 28 april)
Hoe ging het er aan toe achter de schermen van misschien wel de beste film ooit? Albert S Ruddy - producer van
The Godfather - schudde wat mooie anekdotes uit zijn mouw en daar heeft Paramount+ nu een serie van gemaakt. Wist je bijvoorbeeld dat Marlon Brando op de parkeerplaats van Paramount over een verdwaalde kat struikelde en ter plekke besloot om het beestje op schoot te nemen tijdens één de eerste scènes van de film? De kleine viervoeter spinde zo hard, dat Brando na afloop zijn teksten opnieuw in moest spreken. Wil jij tijdens de volgende pubquiz beslagen ten ijs komen, dan mag je The Offer zeker niet links laten liggen.
The Offer
Verfilmde anekdotes uit het dagboek van uitvoerend producent Albert S. Ruddy vertellen het verhaal van de totstandkoming van de beste film aller tijden: The Godfather.
Under The Banner Of Heaven (FX, 28 april)
Liefhebbers van
True Detective, opgelet! FX komt met een beklemmende, waargebeurde slow burner, waarvan de heerlijke mistroostigheid je direct in de schoenen zakt. Niet alleen behandelt Under The Banner Of Heaven - gebaseerd op de gelijknamige roman van Jon Karkauer - de ontstaansgeschiedenis van de Mormoonse kerk, het laat ook zien hoe twee broers het geloof misbruikten om een gruwelijke dubbele moord te plegen. Mistroostig genoeg allemaal?
Under The Banner Of Heaven
True crime-serie over het ontstaan van de mormoonse kerk en hoe de leer werd misbruikt om twee gruwelijke moorden te plegen.
Shining Girls (Apple TV+, 29 april)
Elisabeth Moss is één van de zwaargewichten in serieland, alles wat ze aanraakt verandert in goud. Eerst was ze Peggy in
Mad Men, daarna een vastberaden detective in het stemmige
Top Of The Lake en de afgelopen jaren kennen we haar als de onverschrokken June Osborn in
The Handmaid's Tale. Voor Apple TV+ kruipt ze in de huid van Kirby, een jonge vrouw die kampt met de traumatische gevolgen van een aanslag op haar leven. Als ze de kans krijgt om haar eigen aanvaller op te sporen, besluit ze dat dit wellicht de beste manier is om alles te verwerken. Shining Girls is niet je standaard misdaadthriller, er wordt aardig wat gevraagd van je inlevingsvermogen. Dan weet je dat alvast.
I Love That For You (Showtime, 29 april)
Zou jij doen alsof je ernstig ziek bent om zo je droombaan te behouden? Joanna wel. Dit maatschappelijke buitenbeentje kent geen enkele schaamte als het om het in leven houden van haar carrière gaat. Eenmaal aangenomen als presentator bij haar favoriete home shopping network, blijkt Joanna over precies nul presentatieskills te beschikken. HR is haar ontslag al in orde aan het maken, maar dan tovert Joanna opeens een konijn uit de hoge hoed: ze heeft leukemie. De zender besluit haar in dienst te houden en Joanna heeft zich daarmee van het ene op het andere moment in een onmogelijk theaterstuk gemanoeuvreerd.
En terug van weggeweest
9 april:
Das Boot Sky Deutschland (seizoen 3)
11 april:
Chad TBS (seizoen 2)
17 april: Dr Who BBC One (seizoen 14)
19 april:
Mayans FX (seizoen 4)
22 april:
Devils Sky Atlantic (seizoen 2)
24 april:
Barry HBO (seizoen 3)