Review The Influencer: De 4 opvallendste momenten uit het Koreaanse realityprogramma Strijd om titel ‘Beste Influencer’ vanaf 6 augustus op Netflix
The Influencer
Influencers met miljoenen (!) volgers die met elkaar strijden om wie het meest invloedrijk is? Netflixshow The Influencer kreeg het voor elkaar en zette 77 Koreaanse influencers tegenover elkaar. Wij zetten de 4 meest bizarre en meest confronterende momenten op een rij.
The Influencer is een ware sociale survival show, want 77 influencers uit Zuid-Korea strijden om de titel: de beste influencer. De deelnemende influencers hebben bij elkaar opgeteld maar liefst 120 miljoen volgers op platforms als TikTok, YouTube, Instragram en AfreecaTV. TikTokers als Xiajiu, met maar liefst 27.5 million volgers, en make-upartieste Risabae gaan challenges met elkaar aan voor de titel. Zo moeten ze likes/dislikes van elkaar krijgen, succesvol livestreamen en een foto maken die de aandacht van 100 juryleden vasthoudt.
Producent Lee Jae-seok, de mastermind achter de show, wilde influencers van allerlei platforms verzamelen op een plek, om objectief te bepalen wie nou echt de meeste invloed heeft en weet hoe hij/zij de aandacht van het publiek grijpt. Na het zien van de eerste vier afleveringen, zit ons hoofd vol van deze hysterische show. We zetten vier van de meest opvallende momenten op een rij.
Meest confronterende moment
The Influencer gaat over invloed en aandacht en het kunnen manipuleren en vasthouden ervan. En dat betekent dat je met enige psychologische kennis, gecombineerd met ervaring op sociale media, de boel behoorlijk naar je hand kunt zetten. Één van de deelnemers weet dat op confronterende wijze aan te tonen. Wanneer hij bijvoorbeeld degene is die ontdekt dat positieve aandacht niet het enige is wat telt en hij vervolgens ook op een livestream, terwijl hij daar eigenlijk geen ervaring mee heeft, toch kijkers weet te boeien door ze te intrigeren met vage beloftes. Hij vertelt ze dat hij aan het einde van de 60 minuten alles zal onthullen, terwijl hij de producers aantoont dat die techniek genoeg is om kijkers te trekken. Het onthult de donkerste geheimen van het algoritme die we allemaal wel kennen, maar nu live zien ontvouwen. Alles voor het geld.
Meest emotionele moment
Tegenover de manipulatie staat gelukkig ook wel wat gevoel. Risabae, de influencer die groot werd met make-upvideo’s en die talenten ook in de show inzet, laat namelijk zien hoeveel invloed haar volgers ook op haar hebben. Wanneer ze in een livestream probeert mensen vast - en wakker - te houden en een volger haar zo graag wil helpen dat hij toestemming vraagt om een dutje te doen terwijl hij de livestream belooft aan te laten staan, barst ze in tranen uit. Het leert haar hoeveel mensen om haar geven en hoe betrokken ze zijn bij haar succes. En ondertussen krijgt ze ook wat social media lesjes, omdat haar volgers haar naar de top proberen te helpen door haar titels en thumbnails te verbeteren. Zo zie je maar, ook succesvolle mensen kunnen blijven verbeteren! En als de influencers trots op zichzelf zijn, hun volgers trots op hen zijn, ben je dat als kijker ook een beetje.
Meest zieke moment
Zodra de influencers op elkaar moeten bieden alsof ze op een vleesmarkt staan, met een presentatiebox en stoeltjes opgesteld als publiek en al, valt je mond wel even open. De influencers moeten in deze ronde met hun tot dan toe gescoorde punten een teamgenoot ‘kopen’ met wie ze denken in de volgende ronde de beste foto te kunnen produceren. Maar deze challenge geeft vooral aan wat een vleeskeuring social media ook zijn. De eerste influencer die de glazen kooi op het podium in stapt, met het startbedrag geprojecteerd boven zijn hoofd, wordt genegeerd. Als astroloog online gaat het hem natuurlijk nooit lukken aandacht te vergaren met een foto en mannen kunnen geen skin laten zien om de oogballen vast te houden, toch? Shocking.
Meest leerzame moment
Eigenlijk is de hele show leerzaam, zeker als het op de interpretatie van invloed en de rol van sociale media gaat. In The Influencer komen alle best presterende online makers bij elkaar, maar tegenover elkaar kan daar natuurlijk maar één de beste zijn. Alsof het kind met allemaal tienen op de middelbare school naar een Ivy League universiteit gaat, waar iedereen alleen maar tienen haalde. De deelnemers leren zelf ook een hoop; dat een celebrity bijvoorbeeld niet per se een goede influencer is en net als iedereen de trucs onder de knie moet krijgen. Ze leren dat anderen onder druk zetten geen welkome invloed is. Ze leren dat je ook de aandacht van jezelf af kan leiden door je pijlen publiekelijk op een ander, makkelijk doelwit, te richten. Maar bovenal dat aandacht aandacht is. De producers hebben haarfijn door hoe sociale media werken en weten de deelnemers dus zodanig te manipuleren en op het verkeerde been te zetten dat ze van hun zwaktes (en soms krachten) profiteren. In de eerste ronde gaan de influencers namelijk allemaal voor de ‘likes’, want wie wil er niet geliefd zijn? Maar de ‘dislikes’ worden genegeerd.
Ook lekker: de deelnemers zijn voor het eerst, in misschien wel reality-geschiedenis, open over het feit dat ze meedoen om nog meer volgers te vergaren. Hèhè. Uiteindelijk is het engste voor elke influencer natuurlijk dat ze je aandacht definitief verliezen.
- Cijfer: 7
- Te zien op Netflix
- Reality
- Nu de eerste 4 afleveringen