Review The Watchers: veelbelovende horror must-see of nepo-baby flop?
The Watchers
In het filmdebuut van Ishana Night Shyamalan (inderdaad de dochter van) belandt Dakotha Fanning samen met drie onbekenden in een duister bos in een soort fucked up versie van reality-tv. Kijken of skippen? Je leest het hier!
Door: Valérie Hoffmann
Stel je voor, je krijgt autopech in een bizar spooky bos. Je zoekt naar hulp, maar voor je het weet, ben je verdwaald en merk je dat je de weg terug niet meer kunt vinden. En de enige manier om te overleven, is om iedere avond bij zonsondergang bekeken te worden door mysterieuze figuren die het bos beheersen. Yikes! Het overkomt Mina (Dakota Johnson), Ciara (Georgina Campbell), Daniel (Oliver Finnegan) en Madeline (Olwen Fouéré) in The Watchers. Ze zijn allemaal op een verschillende manier terechtgekomen in het bos, maar ondergaan samen elke avond hetzelfde creepy ritueel waarin ze paraat moeten staan om een nacht lang bekeken te worden.
Real Life Reality TV
Om de avonden in de ‘veilige’ bunker wat sneller te laten verlopen, kijken de overlevenden vaak naar Lair of Love, een Ali-express versie van Love Island. Shyamalan speelt duidelijk met een confronterende parallel tussen het lot van de personages in The Watchers en dat van de reality-sterren waar wij massaal naar kijken. Net als ‘the watchers’ uit deze film, genieten we van het bekijken van mensen in hun dagelijkse levens met hun alledaagse bezigheden. Alleen gaan de kijkers in deze film next-level. Mina en de rest worden zich namelijk pijnlijk bewust van het feit the watchers hun enige vorm van entertainment nooit zullen laten ontsnappen. Dat zet je wel even aan het denken hoe wij als reality-tv-bingers media consumeren. Want reality-sterren (denk bijvoorbeeld Samantha ‘Barbie’ de Jong) zitten eigenlijk ook aan hun tv-persona’s vast. En dat kan een hoop gevaar en mentale problemen met zich meebrengen.
Show don’t tell
Behalve dat The Watchers je aan het denken zet, laat de film je ook vooral veel voelen. Shyamalan is bijzonder goed geslaagd in het creëren van een duistere, vervreemdende sfeer. En dat heeft ze natuurlijk niet van een vreemde, met M. Night Shyamalan (The Sixth Sense, Split) als vader. Die by the way ook als producent aan deze film heeft meegewerkt. Bij iedere stap die Mina in het bos zet, vraag je je af wat er nu weer voor haar ogen zal verschijnen en de spookachtige mist zorgt ervoor dat je in alles gezichten gaat herkennen. De snelle camerabewegingen brengen je bovendien in verwarring. De personages weten tot welk punt ze kunnen lopen in het bos om nog voor het donker terug te zijn in de bunker, maar als kijker ben je allang voorbij dit point of no return en voel je je met de minuut meer verdwaald.
Het is wat dat betreft jammer dat de regisseur dit mysterieuze en prettig desoriënterende gevoel niet heeft overal doorzet in het plot. In plaats daarvan legt ze juist alles tot in de puntjes uit. Er zijn wel een aantal grote plottwists, maar omdat er geen rust wordt ingebouwd om deze te verwerken en alles meteen aan de hand van flashback wordt toegelicht, is er van de opgebouwde spanning al snel niks meer over. The Watchers zou een stuk enger zijn geweest als je wat langer in onwetendheid wordt gelaten en niet geconfronteerd wordt met de ene reveal na de ander. Gelukkig is de raadselachtige sfeer zo overheersend dat je keer op keer toch de rillingen over je rug voelt lopen. Als The Watchers een voorbode is van Ishana’s toekomstige oeuvre, mogen we blij zijn dat ze gebruik heeft gemaakt van haar 'nepo-privilege'. Als het haar lukt om in haar toekomstige films iets meer mysterie toe te laten, kunnen we uitkijken naar wat ze ons nog gaat brengen, mét of zonder hulp van papa M.
- The Watchers [2024]
- Cijfer: 7
- Fantasy, Thriller, Horror
- Duur: 1h, 42min
- Regie: Ishana Night Shyamalan
- Cast: Dakota Fanning, Georgina Campbell, Oliver Finnegan, Olwen Fouere