The Half of It: de allerliefste driehoeksverhouding van het jaar
The Half of It
Veel meer dan een 'wie krijgt het meisje'-film mét een van de mooiste 'jongen-rent-mee-met-trein'-scènes die ik ooit heb gezien. Wat een lieve film.
Deze nieuwe Netflix-original lijkt op het eerste oog misschien je doorsnee tiener coming-of-age met een verfrissende cast én queer driehoeksverhouding, maar het verrassend charmante The Half of It gaat dieper dan dat. Kijk ’m, krijg je geen spijt van.
‘Sommigen vinden mij de leukste van de familie. Zoals mijn oma. Die nu dood is.’ Pen dit neer in een liefdesbrief en je weet zeker dat je love interest een contactverbod aanvraagt. De sportieve goedzak Paul Munsky (Daniel Diemer) beseft dat ook en is gelukkig zo slim een hulplijn in te schakelen voor het pimpen van zijn brief aan it-girl Aster Flores (Alexxis Lemire).
Moneys nodig
Helpende hand is Ellie Chu (Leah Lewis): zijn nerdy medescholier die alleen met haar vader woont en tegen betaling essays voor haar klasgenoten schrijft. Ellie kan de moneys goed gebruiken en stemt in. Maar hoe beter ze Pauls crush leert kennen, hoe meer ze zelf valt voor de charmes van die leuke meid. Terwijl haar vriendschap met Paul tegelijkertijd inniger wordt…
Deze film wil je knuffelen
Haak niet af als je op basis van dit plot zo’n melodramatisch, glazuurrijk tienerdrama verwacht met van die typische Avril Lavigne-achtige high school tunes en een happy-prom-ending. Ik durf te wedden dat deze film van regisseur en schrijver Alice Wu anders loopt en eindigt dan je denkt. En dat je hem na het zien ook wil knuffelen, er een strik omheen wil doen, en in een mooi versierd doosje wil stoppen.
Herkenbare struggles
En dat zit hem vooral in de aandachtige manier waarop Wu haar verhaal uitvouwt. Ze blijft dicht bij hoofdpersonages Paul, Ellie en Aster geeft ze elk genoeg diepgang. Geen van de drie is wie ze op het eerste gezicht lijken. Alle drie hebben ze goede redenen om zich anders voor te doen dan ze (willen) zijn. En met alle drie neem je een diepe duik in hun gevoelswereld, vol herkenbare angsten en botsende gevoelens. Aan het einde van The Half of It heb je echt het gevoel alle personages uit deze ‘messy’ liefdesdriehoek te (her)kennen. En je gaat zelfs een beetje houden van Paul, Ellie en Aster.
Wees jezelf
De film ontstijgt daardoor ook het simpele niveau van ‘wie krijgt het meisje?’ en gaat veel meer over thema’s als vriendschap, zelfliefde en jezelf zijn. Niets nieuws, zeg je nu misschien terecht. En ook het idee van de liefdeshulplijn doet de ouderen onder jullie vast denken aan Cyrano (voor de jongeren hier de Wiki). Maar regisseur Wu brengt haar 'versie' eigenzinnig in beeld mét een heerlijke frisse cast en een hoge dosis voelbare liefde voor haar verhaal en haar personages. Dat kijkt prettig.
Origineel open eind
Het originele open einde van The Half of It is bovendien erg bevredigend. Met een komma die je nieuwsgierig maakt hoe het Paul, Ellie en Aster in de toekomst zal vergaan, maar tegelijk genoeg lessen en stappen richting volwassenheid meegeeft. En daar gooit Wu echt de meest ontroerende ‘jongen-rent-mee-met-trein’-scène bovenop die ik in tijden heb gezien.
Handen omhoog als je het ook niet droog hield.
Schoonheidsfoutjes, ach...
Er zitten heus ook wel wat schoonheidsfoutjes, kazige momentjes en clichés in The Half of It, laat ik zeker niet te hard van stapel lopen. Sommige scènes komen aardig bekend voor en hier en daar roept een plotwending vraagtekens en fronsende wenkbrauwen op. Maar daar loodst het sympathieke drietal met hun fijne onderlinge chemie je met gemak doorheen. Tel daar de chille setting van het pittoreske fictieve Squahamish (minus de dominante kerk) en de mooie plaatjes (omg die zwemscène) bij op en je hebt een warme, fijne en misschien zelfs inspirerende filmavond. Beloofd.
- The Half of It (2020)
- Cijfer: 8
- Coming of age, drama, comedy
- Duur: 1u, 44min
- Regie: Alice Wu
- Cast: Leah Lewis, Alexxis Lemire, Daniel Diemer