Unorthodox: onheilspellend arthousedrama vol tegenstellingen
Unorthodox
Een jonge, streng orthodoxe Jodin ontvlucht haar beklemmende leven in New York voor de vrijheid van Berlijn.
Unorthodox is een verstikkend, waargebeurd vierluik wat drie dagen later nog steeds onder je huid zit. Het is indrukwekkend en een aanrader voor de gemiddelde arthouseganger.
Nee, kinderen baren met je donder!
Deborah Feldman groeit op in de streng orthodox-Joodse gemeenschap van Brooklyn, New York. Pijpenkrullen, grote bonten hoeden, de hele rataplan. Haar wereld wordt bepaald door eeuwenoude tradities en verstikkende dogma’s. Nadenken is verboden, alles wat je moet weten staat immers al in de Thora. Na te zijn opgevoed door haar grootouders – haar afvallige moeder is verstoten en papa is niet helemaal fris in de bovenkamer – wordt Deborah op 17-jarige leeftijd uitgehuwelijkt. Niks stiekem jointjes rollen in het park, niks brommer opvoeren of lekker allerhande jongens – of meisjes – kussen. Nee, kinderen baren met je donder! Feldman besluit al snel dat dit niet haar leven kan zijn en vlucht naar Berlijn. Daar ontdekt ze het schrijverschap en publiceert ze in 2012 de autobiografie: Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots. Haar leven leest als een krankzinnige film en het is dan ook niet verwonderlijk dat Netflix het boek heeft gebruikt als inspiratie voor haar nieuwste Original: Unorthodox.
Symboliek
In Netflix’ variant van Unorthodox leren we Deborah Feldman kennen als
Esther ‘Etsy’ Shapiro. Etsy is klein van stuk – heb me echt vier
afleveringen lang lopen verbazen over hoe petite het lijdend
voorwerp van deze serie is – maar des te groter zijn haar daden. Na twee
jaar in een gearrangeerd huwelijk – wat nog het meeste weg heeft van
een onzichtbare dwangbuis – besluit Etsy naar Duitsland te vluchten. Een
flinke tegenstelling, want op zoek naar vrijheid keert ze zich tot het
land dat de vrijheid van haar voorouders op de meest ondenkbare wijze
ontnam. In het voormalige epicentrum van Hitler’s macht – Berlijn –
begint ze haar tweede leven door zichzelf – al dan niet bewust – te
dopen in de Wannsee. Opnieuw een daad vol symboliek, aangezien daar –
tijdens de Wannseeconferentie van 20 januari 1942 – werd nagedacht over
een ‘definitieve oplossing’ voor het ‘Jodenvraagstuk’. Dit maakt Etsy’s
kopje-onder tot een soort ultieme middelvinger richting het naziregime
dat zoveel onherstelbare schade aanrichtte in de Joodse gemeenschap. Met
nieuwe vrienden, een spijkerbroek en een auditie bij het conservatorium
lijkt het leven van Etsy voorgoed een andere richting te zijn
ingeslagen, maar al snel blijkt dat je je verleden niet zomaar achter je
kunt laten.
Het is alsof Vermeer de perfecte mix van Het Laatste Avond Maal en De Aardappeleters op beeld heeft weten te vangen.
Spanning
Je kijkt Unorthodox niet per se voor het verpletterende
acteerwerk – dat is bij tijd en wijle namelijk nogal kneuterig – maar
meer voor de continu aanhoudende spanning. Een gevoel van onheil en
onveiligheid dat zich misschien wel een beetje laat vergelijken met de
sfeer die The Handmaid’s Tale
ook oproept. Het is de spanning die heerst, wanneer je tegen je wil zit
opgesloten in een verstikkend, ultra-religieus keurslijf. Je wil er
misschien wel aan ontsnappen, maar het is zo allesomvattend dat je niet
zou weten waar je moet beginnen. Ook als Etsy eenmaal in Duitsland is
aanbeland, blijft dat beklemmende gevoel bestaan. Gaat ze het wel redden
in haar eentje? Wordt ze niet achterhaald door haar verleden? Zoveel
vragen. Ze duikt in een wereld vol onzekerheid en ook dat besef ontgaat
je als kijker geen moment. De cinematografie is sober maar voldoende.
Met name de scenes waarbij de familie van Etsy zich rond de
eetkamertafel verzamelt, zijn prachtig. Het is alsof Vermeer de perfecte
mix van Het Laatste Avond Maal en De Aardappeleters op beeld heeft
weten te vangen. Met z’n vier afleveringen is Unorthodox lekker kort en
wat mij betreft de ideale serie om op een lazy zondagmorgen – geflankeerd door een verse jus en een afbakcroissantje – weg te kijken. Ga je geen spijt van krijgen.
- Netflix (2020)
- Meisje ontvlucht haar streng orthodox-Joodse keurslijf.
- 50 minuten per aflevering