Review Woman of the Hour: Anna Kendrick maakt scherp, schurend en spannend regiedebuut Dating thriller vanaf 18 oktober op Netflix
Woman of the Hour
In Anna Kendricks regiedebuut op Netflix worden de slachtoffers van de ‘Dating Game Killer’ geloofd en in de spotlight gezet. Het is de eerste keer dat ze die rol op zich neemt, maakt ze de verwachtingen waar?
Door: Loeke de Waal
Woman of the Hour is het bizarre waargebeurde verhaal van Cheryl Bradshaw (Kendrick) en Rodney Alcala (Zovatto). Cheryl deed als vrijgezel mee aan de 70’s tv-hit The Dating Game en komt onder andere tegenover bachelor nummer 3 te staan: Rodney Alcala. Maar achter zijn charme en perfecte, soms zelfs feministische, antwoorden verschuilt hij een dodelijk geheim. Hij blijkt namelijk een seriemoordenaar die het op kwetsbare vrouwen gemunt heeft.
Waargebeurd en gelaagd
Vanaf de eerste scènes dat Kendricks Sheryl auditie doet voor kleine rollen in het Hollywood van bijna 60 jaar geleden weet je: deze film gaat over de omgang met verschillende mannen in het leven. De casting regisseur roddelt voor haar neus over haar uitstraling en die van haar voorganger, haar buurman doet zich voor als vriend, maar wil met zijn vleiende woorden duidelijk maar één ding van haar en de host van de datingshow waar ze uiteindelijk belandt, roept de stylist er direct bij om haar in iets ‘flatteuzers’ te steken, want ze heeft er toch het lichaam voor. En dan waarschuwt hij haar ook nog voor te slimme vragen, want dat intimideert mannen. Moeten we niet hebben!
Het schuurt ook in de datingshow, want bachelor nummer twee is zó duidelijk de sleezeball, maar dat maakt je dan weer bijna blind voor welke gevaren er werkelijk achter de charmes en dubbelzinnige grapjes van bachelor drie kunnen schuilen. De make-upartieste die haar tussen takes komt poederen vat het het beste samen: onder alle vragen die je aan potentiële dates stelt, ligt altijd één echte vraag; wie van jullie vormt een gevaar voor mij?
Anna Kendricks meest trotse moment
Kendrick noemde Woman of the Hour het moment in haar carrière waar ze het meest trots op is. Ze zou origineel alleen de hoofdrol op zich nemen en de film produceren, maar nam uiteindelijk ook plaats in de regiestoel toen de film eindelijk een startdatum kreeg, maar nog geen regisseur had. Ze had het script al twee jaar in handen en had bij elke scène wel ideeën over hoe zij het zou aanpakken áls het haar film was. “Maar dat was het niet, dus het was niet mijn beslissing”, vertelde ze aan People Magazine. Toen ze haar ideeën dus wel uit kon voeren, ging ze los.
In een film over een serial killer weeft ze als beginnend regisseur knap de verschillende tijdlijnen door elkaar heen. (We ontmoeten namelijk ook Alcala’s slachtoffers uit verschillende momenten in de jaren ‘70s) Ze kiest ervoor het geweld niet té expliciet te laten zien, details en de nasleep van één van Alcala’s aanvallen zeggen je als kijker al genoeg. Net als de foto’s die hij van zijn slachtoffers maakt voor ze weten wat hen te wachten staat.
Slachtoffers centraal
Naar Kendricks eigen zeggen ligt er in de film opzettelijk meer focus op de slachtoffers. “Ik ben niet zo geïnteresseerd in wie de echte Rodney Alcala is”, vertelde ze aan Netflix in de promo. Nee, ze wilde de slachtoffers prioriteit en een gezicht geven en vooral laten zien hoe gevaarlijk het kan zijn als zij en de mensen om hen heen niet geloofd worden. In Woman of the Hour herkent één vrouw in het publiek Alcala. Wat blijkt? Ze verloor een vriendin en stapte meerdere keren naar de autoriteiten, maar er werd niks gedaan. In de jaren die volgden vielen meerdere slachtoffers.
En kijkend naar Sheryls optreden als bachelorette in het programma, blijkt maar weer hoe belangrijk een bondgenoot is. Zij heeft er op het podium eigenlijk maar één en dat is diezelfde make-upartieste. Ze stelt haar gerust door kennis te delen over wat een lul de host is, waardoor ze zich niet meer gek voelt dat ze hem niet mag. De vrouw toont haar dat ze meer autonomie heeft over de vragen die ze de bachelors stelt dan ze dacht. Ineens is zij weer even de baas.
Woman of the Hour legt aan de hand van een vreselijk waargebeurd verhaal de pijnlijke realiteit van vrouwen bloot. Rodney Alcala noemt dat inschatten van het gevaar wat anderen voor je als vrouw kunnen vormen een ‘performance’. Een teken dat je niet authentiek en kwetsbaar bent. Ironisch natuurlijk, uit de mond van een seriemoordenaar. Het maakt van Woman of the Hour een spannende, bij vlagen onaangename kijkervaring die de spanning soms met net genoeg humor verlicht. Zeker de moeite waard. Chapeau, voor actrice, producer én regisseur Anna Kendrick.
- Woman of the Hour (2023)
- Cijfer: 8
- Thriller
- Duur: 1u, 35min
- Regie: Anna Kendrick
- Cast: Anna Kendrick, Daniel Zovatto, Tony Hale, Nicolette Robinson en meer.