Asma Emy el Ghalbzouri: “Word de beste in wat je wilt doen, dan laat het pad zich vanzelf wel zien"
- Artikel
- 07 maa 2022
- 5 minuten leestijd
Asma Emy el Ghalbzouri (36) is één van de vele vrouwen die het voortouw neemt in het veranderen van de elitaire en exclusieve mode industrie van Nederland. Nu is ze de Managing Editor van Harpers Bazaar.
Jeugd
“Als jong Marokkaans meisje groeide ik op in Amsterdam-Oost. Mijn vader hecht waarde aan perspectief en dromen, wat in een eentonige omgeving op wat voor manier dan ook niet goed tot zijn recht kwam. Hierom koos hij ervoor om mij op een iets vooruitstrevende school te zetten in Watergraafsmeer, maar te blijven wonen in de Sibogastraat, wat aan de andere kant van de tracks zat."
Letterlijk en figuurlijk.
Het opgroeien tussen deze twee werelden maakte veel impact op Asma: “Ik vond Oost verschrikkelijk maar kreeg vanwege mijn Marokkaanse uiterlijk te maken met veel racisme en uitsluiting in Watergraafsmeer. Ik probeer nu in mijn eigen werk dat kleine stukje van mijn jeugd terug te laten komen: zoveel mogelijk verschillende mensen naast elkaar zetten.”
Maar waar begon haar passie voor haar werk? “Mijn lot werd verzegeld toen ik als klein meisje bladerde door de Elle in de bibliotheek. Een paar keer in je leven heb je een moment waarop je voelt dat iets in de sterren geschreven staat. Alleen is het probleem dat kinderen uit een zogenoemde ‘achterstandswijk’ aangepraat krijgen dat ze dat gevoel niet waard zijn, vooral als het te maken heeft met creativiteit of media. Hierdoor zag ik op dat moment niet in hoe interessant dit punt was.”
Al snel zag Asma dit wel in: haar interesse voor mode en journalistiek nam toe.“Ik geloof dat je wordt geroepen in je leven. Dat je moet verdwijnen in je passie. Allemaal dingen die mijn vader mij heeft geleerd. Hierom maakte ik de keuze om op mijn vijftiende bij Toni & Guy aan de slag te gaan. Tijdens dit bijbaantje hoorde ik dat Toni & Guy de Fashion Week in Londen sponsorde. In de hoop dat ik ook mocht gaan streed ik me daar kapot: en ik ging.”
Als een speer
Asma haar ouders herkende de door haar benoemde lots verzegeling, ondanks dat ze niet altijd achter haar keuzes stonden. “Ik sprong op het vliegtuig achter mijn ouders hun rug om. Dat soort dingen vonden ze niet altijd even makkelijk."
Vanaf dat moment ging haar carrière als een speer: ze ging aan de slag bij de bekende haarstylist Rutger van der Heide als zijn assistent. "Onder zijn hoede voelde ik me echt Anne in The Devil wears Prada.” Ook werkte zij zowel backstage bij NYFW en in Marokko voor verschillende high-fashion merken.“
Asma is zich bewust van de verandering die o.a. social media met zich mee heeft gebracht: “Ik groeide op zonder social media: wat betekende dat ik geen platform had om mijn talent onder de massa te krijgen. Het was hard en niet altijd even makkelijk, maar ik heb er elke seconde van genoten. De druk was hoog als meisje uit een zogenoemde achterstandswijk, omdat je jezelf vaak extra hard moest bewijzen. Maar nu ben ik gelukkig in een positie waar ik die druk er een beetje af kan nemen. Ik krijg ook vaker te horen van meiden die hun portfolio opsturen of dromen van de mode wereld: “Ik voel me nu pas vrij genoeg om mijn werk naar de Harpers Bazaar te sturen om dat jíj daar bent.”
Ik voel me nu pas vrij genoeg om mijn werk naar de Harpers Bazaar te sturen om dat jíj daar bent
Verandering
Asma klimt naar de top op een bijzonder moment: “Er is het afgelopen jaar veel gebeurd in de Nederlandse tijdschriften wereld. De Vogue viel weg en kwam weer terug, Glamour verdween van de radar en ELLE kreeg een nieuwe hoofdredacteur. De onderwerpen werden anders en de vormen van mode journalistiek kregen een andere benadering.” Toch koos ze ervoor aan de slag te gaan bij het oudste modeblad ter wereld: de Harpers Bazaar.
“Het team wat er al zat is geweldig, maar ik hoop dat ik een goede aanwinst ben voor het team. Ik kan de relevantie en content opkrikken met mijn kennis en ervaring in de modewereld. De huidige hoofdredacteur van de Harpers Bazaar heeft haar hart opengesteld voor verandering en is zich bewust van het feit dat dat intern begint.”
Maar wat doet zij anders? Waar gaat zij het verschil maken? “Ik wil dat mensen die zelf het verhaal zijn, de kans krijgen om het zelf te vertellen. Ik heb alles wat ik kon, meegenomen naar Hearst (het publicatie huis van o.a. Esquire, ELLE en de Harpers Bazaar). Er is een nieuwe generatie freelancers binnengekomen en ik ben enorm trots dat ik die de tussen de tijdschriften door heb mogen begeleiden.”
Wat we van haar kunnen verwachten? Asma is daar stellig in: “Ik ga lekker veel plezier maken. Ik heb enorm hard gestreden de afgelopen jaren waar ik veel voor heb moeten opofferen. Wanneer ik weer zin heb om de wereld in de fik te steken, horen jullie me wel weer.”
Tekst: Youssra Oulad Messaoud