LogoPers

3FM Serious Request 2013 vraagt aandacht voor kinderen die sterven door diarree

3FM vraagt dit jaar aandacht voor honderdduizenden kinderen die jaarlijks sterven door diarree. Een stille ramp die wereldwijd elk jaar ruim 800.000 slachtoffers maakt en het gevolg is van gebrek aan schoon drinkwater, zeep en toiletten.
11 juni 2013

De drie dj’s in het Glazen Huis in Leeuwarden gaan van 18 december t/m 24 december alles doen om zoveel mogelijk aandacht te vragen en geld in te zamelen voor de aanpak van deze stille ramp.  Het Rode Kruis helpt met schoon drinkwater en zeep, met de bouw van sanitaire voorzieningen en met training en informatie over het belang van goede hygiëne.

Stille ramp
Elk jaar sterven ruim 800.000 kinderen aan diarree, elke dag 2200 kinderen. Dat zijn ruim 70 volle schoolklassen per dag.
Jonge kinderen, met name die tot 5 jaar oud, zijn kwetsbaar omdat ze nog weerstand moeten opbouwen en diarree breekt de weerstand af. Kinderen met diarree, die niet behandeld worden, sterven door uitdroging. Diarree is meestal het gevolg van gebrek aan schoon drinkwater, gebrek aan sanitaire voorzieningen en gebrek aan kennis over de consequenties van slechte hygiëne op de gezondheid van een jong kind. Ouders hebben meestal onvoldoende kennis om diarree te voorkomen, om het zieke kind te helpen en het leven van hun kind te redden. Met praktische hulp en begeleiding kan deze stille ramp bestreden worden. Alle reden waarom 3FM Serious Request dit jaar aandacht vraagt voor deze kwetsbare kinderen.

Het Rode Kruis helpt
Het Rode Kruis helpt en bereikt met haar netwerk van miljoenen vrijwilligers de kinderen en gezinnen die dat het hardst nodig hebben. Het Rode Kruis redt levens met schoon drinkwater, met zeep en met ORS (geneesmiddel dat uitdroging helpt voorkomen). Het Rode Kruis legt sanitaire voorzieningen aan, zowel thuis als in de gemeenschap, en leert kinderen en hun omgeving hoe die gebruikt en onderhouden moeten worden. Getrainde Rode Kruis vrijwilligers geven ouders en kinderen informatie over hygiëne en over de juiste behandeling van zieke kinderen met diarree.

3FM Serious Request
Met 3FM Serious Request zet 3FM zich in samenwerking met het Rode Kruis ieder jaar in voor een stille ramp. In de week voorafgaand aan de kerstdagen sluiten drie dj's van 3FM zich zes dagen lang op in een glazen studio. Zij eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live radio en televisie en zijn online te volgen. Het publiek kan tegen betaling verzoeknummers aanvragen en wordt uitgebreid geïnformeerd over de actie.

In 2004 haalde 3FM Serious Request € 915.955 op voor de vluchtelingen in Darfur. Sindsdien zet 3FM elk jaar een stille ramp succesvol op de kaart. Vanaf 2006 sloot Studio Brussel zich aan bij de actie. In 2008 deed het Zweedse P3/SVT dat en in 2009 ook het Zwitserse radiostation DRS 3 samen met SchweizerFernsehen. Ook in Nairobi, Kenia staat sinds 2008 elk jaar een Glazen Huis. In 2012 stond het Glazen Huis in Enschede. De actie bracht € 12.251.667,- euro op voor het ‘terugdringen van babysterfte’ en bereikte 12,1 miljoen Nederlanders. In 2013 staat het Glazen Huis in Leeuwarden, in 2014 in Haarlem.
 
Voor meer informatie over 3FM Serious Request 2013 én voorgaande edities van 3FM Serious Request: www.3fm.nl en www.rodekruis.nl


 
Voor meer informatie, fotomateriaal en interviewaanvragen kunt u contact opnemen met:
Noëlle Beyne t: 035-677 4167, m : 06 - 51809133 e: noelle.beyne@omroep.nl
Wilma van Dormalen t :035 - 6777453, m : 06 – 24218281, e : wilma.van.dormalen@omroep.nl.
Anneke de Vries t: 035 - 6773094, m: 06 – 30576917, e: anneke.de.vries@omroep.nl

Nederlandse Rode Kruis, Hanna Emmering, t:070 44 55 881, m:06 5184 0708, e-mail: hemmering@redcross.nl

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)