LogoPers

73 miljoen kijkers voor alternatieve Songfestivalshow

Het programma ‘Eurovision: Europe Shine A Light’, uitgezonden in plaats van de grote finale van het Eurovisie Songfestival op zaterdag 16 mei, is door 73 miljoen kijkers in 38 landen bekeken.
26 mei 2020

De show, geproduceerd door NPO, NOS en AVROTROS in samenwerking met de European Broadcasting Union (EBU), zette de 41 artiesten die dit jaar zouden deelnemen aan het Eurovisie Songfestival in Rotterdam in de schijnwerper. De presentatie was in handen van Chantal Janzen, Edsilia Rombley en Jan Smit. Cornald Maas verzorgde het commentaar.



Italië koploper
In Italië keken 3 miljoen kijkers de volledige show, die op een aantal RAI-kanalen werd uitgezonden, uit. Daarmee haalde het land het hoogste gemiddelde kijkcijfer. Nederland en het Verenigd Koninkrijk volgden met elk 2,4 miljoen kijkers en het Russische Channel One registreerde gemiddeld 2,1 miljoen kijkers.

De alternatieve Eurovisie-show was ook een grote hit bij een jonger publiek. 20% van de kijkers was 15 tot 24 jaar oud. Mede dankzij de bijdrage van NikkieTutorials deed het programma het online ook goed bij jongeren. 74% van de kijkers op YouTube was jonger dan 35 jaar.

Laatste persberichten
NPO Luister Podcast Pitch keert terug na succesvolle eerste editie
Dit zijn de genomineerden voor de Zapp Awards 2025
3FM Serious Request bereikt en raakt vrijwel half Nederland via radio, televisie, on demand en social media
Stembussen geopend voor NPO Zapp Awards 2025
NPO Radio 2 Top 2000 spectaculair gestart met vernieuwde openingsshow
3FM Serious Request haalt met Glazen Huis €11.513.485,- op voor Metakids
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)