Aandeel publieke radiostations stijgt verder
Radio 2 behaalde afgelopen seizoen een gemiddeld luistertijdaandeel van 10,7 procent, 0,8 procent meer dan dezelfde periode een jaar eerder. 3FM steeg van 7,6 naar 8,2 procent, een winst van 0,6 procent. In de laatste meting over de periode juli en augustus 2009, kwam 3FM zelfs uit op een aandeel van 8,5 procent. Ook Radio 5 (Nostalgia) zit in de lift en steeg naar een aandeel van 2,6 procent.
De aandelen van de overige zenders (Radio 1, Radio 4 en Radio 6) zijn nagenoeg stabiel gebleven. Een belangrijke ontwikkeling bij Radio 1 is de aanzienlijke toename van de luistertijd. Vorig seizoen luisterden luisteraars gemiddeld 2 uur en 10 minuten naar Radio 1. Nu is dat bijna 2 uur en 20 minuten. Met name in de ochtend is de doorbeluistering verbeterd door de gewijzigde programmering. Het ochtendjournaal (NOS) is verlengd met een half uur. Daarnaast zorgen nieuwe programma’s als Goedemorgen Nederland (KRO) en Dit is de Dag (EO) dat luisteraars langer ingeschakeld blijven.