LogoPers

Aandeel publieke radiostations stijgt verder

Het luistertijdaandeel van de publieke radiostations blijft toenemen. Afgelopen seizoen (september 2008 - augustus 2009) steeg het aandeel van de landelijke publieke radio met 1,1 procent ten aanzien van vorig seizoen (september 2007 - augustus 2008). Het totale luistertijdaandeel komt nu uit op 30,5 procent. Radio 2 en 3FM maken de grootste stijging door, maar ook Radio 5 (Nostalgia) zit in de lift. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers over het afgelopen radioseizoen (september 2008 – augustus 2009) van Continu Luisteronderzoek verzorgd door Intomart GfK in opdracht van het RAB (Radio Advies Bureau).
1 oktober 2009

Radio 2 behaalde afgelopen seizoen een gemiddeld luistertijdaandeel van 10,7 procent, 0,8 procent meer dan dezelfde periode een jaar eerder. 3FM steeg van 7,6 naar 8,2 procent, een winst van 0,6 procent. In de laatste meting over de periode juli en augustus 2009, kwam 3FM zelfs uit op een aandeel van 8,5 procent. Ook Radio 5 (Nostalgia) zit in de lift en steeg naar een aandeel van 2,6 procent.

De aandelen van de overige zenders (Radio 1, Radio 4 en Radio 6) zijn nagenoeg stabiel gebleven. Een belangrijke ontwikkeling bij Radio 1 is de aanzienlijke toename van de luistertijd. Vorig seizoen luisterden luisteraars gemiddeld 2 uur en 10 minuten naar Radio 1. Nu is dat bijna 2 uur en 20 minuten. Met name in de ochtend is de doorbeluistering verbeterd door de gewijzigde programmering. Het ochtendjournaal (NOS) is verlengd met een half uur. Daarnaast zorgen nieuwe programma’s als Goedemorgen Nederland (KRO) en Dit is de Dag (EO) dat luisteraars langer ingeschakeld blijven.

Laatste persberichten
NPO Luister Podcast Pitch keert terug na succesvolle eerste editie
Dit zijn de genomineerden voor de Zapp Awards 2025
3FM Serious Request bereikt en raakt vrijwel half Nederland via radio, televisie, on demand en social media
Stembussen geopend voor NPO Zapp Awards 2025
NPO Radio 2 Top 2000 spectaculair gestart met vernieuwde openingsshow
3FM Serious Request haalt met Glazen Huis €11.513.485,- op voor Metakids
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)