AD: NPO Radio 4 is absoluut geen stoffige klassieke muziekzender meer

Hoe het níet moet? ,,Tijd voor de heetste track van Bach. Dat die gast ‘swagger’ had, ga je nú horen!’’ Sander Zwiep, met 30 jaar de op een na jongste presentator van NPO Radio 4 kan het niet uitspreken zonder in de lach te schieten. ,,Lijkt me duidelijk toch? Maar wat je anno 2019 óók niet moet doen? ‘In het Pruisen van die tijd was het gangbaar dat de elite…’ Enfin, je begrijpt wel wat ik bedoel.’’
Dat Zwiep in zijn middagprogramma De Muziekfabriek het voor elkaar krijgt om qua presentatie ergens mooi in het midden van die twee extremen uit te komen, werd onlangs duidelijk toen hij in het Utrechtse TivoliVredenburg de eerste NPO Radio 4 Filmmuziekquiz voorzat. Zowel aanwezige 60-plussers als twintigers schudden hem voor- en achteraf met grote ogen de hand. ‘Dat is ’m dan, Sander van Radio 4!’ ,,Best bizar. Het is het grootst denkbare compliment. Ik presenteer het programma soms in mijn eentje. Dan doe je zo’n pubquiz en merk je dat het niet voor niets is.’’
Met meer jonge presentatoren, initiatieven als de Week van de Filmmuziek, en het thuis meezingen- en spelen van Erbarme Dich uit de Matthaüs Passion (alle uitvoeringen tezamen – de partituren werden al bijna 15.000 keer gedownload - zouden het ‘grootste orkest van Nederland’ vormen) kruipt de klassieke muziekzender langzaam uit de nichehoek. In 2018 was het marktaandeel 2,4 procent, het hoogste sinds 1994. En het aantal jonge luisteraars groeit gestaag. In sommige maanden zijn de cijfers zelfs iets hoger dan die van het (ooit populaire) jongerenstation NPO 3FM.
Lees het hele interview hier.