LogoPers

Als in vriendschap

De radioluisteraar is een trouw wezen. Radio luisteren is voor hem of haar een fact of live zoals de Engelsen zeggen. Radio is altijd beschikbaar en de programmering kent een hoge mate van herkenbaarheid. Het publiek waardeert dit. De NPO investeert veel in onderzoek naar het luistergedrag van het Nederlandse publiek. Ook vragen we ons publiek om een beoordeling, een cijfer. Voor programma’s, presentatoren en DJ’s. Afgelopen week kreeg ik zo’n rapport over onze programma’s. Deze waarderingscijfers voor onze programma’s verdienen beslist aandacht.
24 juni 2015

 

 

 

De bestgewaardeerde vijfentwintig radioprogramma’s van de NPO:

  1. Arbeidsvitaminen NPO Radio 5 8,0
  2. Wekker wakker NPO Radio 5 7,9
  3. Spijkers met koppen NPO Radio 2 7,8
  4. De TinekeShow NPO Radio 5 7,8
  5. Langs de lijn NPO Radio 1 7,7
  6. Met het oog op morgen NPO Radio 1 7,7
  7. Timur en Ramon Open Radio NPO 3FM 7,7
  8. De Klassieken NPO Radio 4 7,7
  9. Effe Ekdom NPO 3FM 7,7
  10. De Heer ontwaakt NPO Radio 2  7,7
  11. Plein 5 NPO Radio 5 7,6
  12. Hemelse Honderd NPO 3FM 7,6
  13. De ochtend van 4 NPO Radio 4 7,6
  14. Vroege vogels NPO Radio 1 7,6
  15. Licht op vier NPO Radio 4 7,6
  16. Langs de lijn (zo middag) NPO Radio 1 7,6
  17. Giel NPO 3FM 7,5
  18. Open Huis NPO Radio 5 7,5
  19. Aan de Slag NPO Radio 2 7,5
  20. Roodshow  NPO Radio 2  7,5
  21. Met Michiel NPO 3FM 7,5
  22. Nieuws 8.00 u. NPO Radio 1 7,5
  23. Coen en Sander Show NPO 3FM 7,4
  24. Gijs 2.0 NPO Radio 2 7,4
  25. Grand Cafe Kranenbarg NPO Radio 2 7,4

 

Mooie waarderingscijfers! Binnen de top 25 krijgen de laagst genoteerden nog een 7.4, wat een hoge score is volgens onderzoekers. En de nummer 1 krijgt een 8: een bijzonder hoge waardering voor Good old Arbeidsvitaminen. In het verleden te horen op NPO 3FM en sinds een paar jaar meegegroeid met de leeftijd van zijn fans naar NPO Radio 5. Wat we weten, is dat jongeren over het algemeen wat strenger zijn dan ouderen. De zenders met een ouder publiek scoren hoger dan NPO 3FM. Het zijn bekende en gekende titels en dito presentatoren en DJ’s die de beste cijfers krijgen. Sommigen zijn al enige decennia lang op de radio te horen. Ik noemde de Arbeidsvitaminen, maar denk ook aan Henk Mouwe, Spijkers met Koppen, Tineke, Langs de Lijn, het Oog op Morgen. Programma’s die elke keer weer met groot vakmanschap worden gemaakt, door makers die heel goed weten hoe de relatie met het publiek in elkaar steekt.

Want voor veel mensen is radio een trouwe bondgenoot. Bij allerlei dagelijkse activiteiten is radio de metgezel. Bij het opstaan met de wekkerradio, in de badkamer, bij het ontbijt in de keuken, tijdens de autorit naar het werk, op de terugweg, en weer bij het naar bed gaan. Iedere enthousiaste radioluisteraar vertelt je gemakkelijk waar hij luistert, wanneer en naar welk station. De radioluisteraar is doorgaans nogal eenkennig, hij heeft door de bank genomen één of twee radiostations van zijn of haar voorkeur.

De luisteraar rekent op vaste ijkpunten in de programmering. Dat merken we sterk als we iets veranderen in de programmering of als technisch iets misgaat. We verstoren de luisteraar in zijn dagelijkse patroon. De kritiek is vaak ongezouten, maar ook weer snel vergeten als een nieuw geluid de moeite waard blijkt. Ook de digitalisering heeft voor radio veel veranderd. Luisteraar en radiomaker reageren razendsnel op elkaar: wij maken social radio en dit leidt tot een nog hechtere band tussen radiostation en luisteraar. En voor die band met het publiek doen we het. En dat de trouwe luisteraar dit vervolgens ook nog waardeert is een prachtig compliment voor al die programmamakers bij de publieke omroep.

Jan Westerhof
Directeur NPO Radio

Laatste persberichten
NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia
Audiodescriptie EK voetbal positief ontvangen
NPO Radio 2 en NPO Radio 5 in teken van 4Daagse
Dit zijn de hoogst gewaardeerde programma's van de publieke omroep in het tweede kwartaal van 2024
Regietalent gezocht voor politiedramaserie op NPO 3
NPO 3FM maakt nieuw talent bekend: Lenny Monsou
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)