LogoPers

Blog: NPO maakt plannen voor de toekomst

23 april 2015

 

De NPO maakt plannen voor de toekomst. Dat doen we iedere vijf jaar. Deze plannen zijn nog concept en publiceren we definitief in juni. Dan wordt duidelijk wat de ambities van de publieke omroep zijn voor de komende vijf jaar. Ze zijn in lijn met wat NPO en omroepen eerder met elkaar hebben afgesproken. De uitwerking vindt nu plaats in overleg met de omroepen. De voorstellen gaan over hoe de publieke omroep in het huidige, steeds groter wordende media-aanbod makkelijk vindbaar en duidelijk herkenbaar blijft. Oa via één onafhankelijk platform: npo.nl. Dat is niet nieuw want npo.nl is al succesvol, maar we gaan de programma's hier nog meer samenbrengen. Hier vind je alle programma’s voor grote én kleine groepen kijkers en luisteraars. 

De omroepen hebben de garantie dat zij ook in de toekomst mooie inhoudelijke programma's kunnen maken. Ook als er ruimte komt voor producenten van buitenaf. Ook online blijven de omroepen zeer actief: de omroepen in Nederland zijn namelijk als geen ander in staat om online de interactie met het publiek aan te gaan. Hun specialiteit is het bouwen van interactieve communities rondom programma’s. Dat gebeurt al heel succesvol met een aantal programma’s: en daar willen we nog beter in worden, daarin gaan we verder investeren.

Maar er worden in onze voorstellen ook keuzes gemaakt. Beter worden en meer investeren met minder budget kan alleen als je tijd, aandacht en ergens geld vrij maakt. De vele programmasites waar kijkers te weinig gebruik van maken en alleen bedoeld zijn om programma's terug te kijken, gaan we stoppen. Die programma's zijn al te vinden op npo.nl en krijgen daar ook het grote podium dat ze verdienen. Dingen die op verschillende plekken dubbel worden gedaan gaan we verminderen. En we blijven innoveren. Door bijvoorbeeld te investeren in de laatste technische ontwikkelingen, door kwalitatief goede apps aan te bieden, door NPO Uitzending Gemist nog beter te maken.

Keuzes durven maken is gewaagd en levert kritiek op. Dat begrijpen we heel goed. Scherpe reacties horen ook bij het proces van verandering waar we nu met elkaar in zitten. We voeren nu samen met de omroepen het gesprek hoe we die mooie programma’s juist zo goed mogelijk bij de kijker kunnen krijgen. 

 

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)