LogoPers

Creatief concept Eurovisie Songfestival 2020 ontwikkeld met ruim 100 bekende en onbekende Nederlanders

Na 40 jaar organiseert Nederland in 2020 weer het Eurovisie Songfestival. Deze 65ste editie moet een evenement worden waarin Nederland zich herkent en dat Europa verrast, vond de Songfestival-organisatie. ‘We wilden het concept voor dit Eurovisie Songfestival niet in een vergaderzaaltje in Hilversum bedenken. Juist omdat we met dit evenement Nederland internationaal in de schijnwerpers zetten, besloten we al in een vroeg stadium om eerst eens heel goed te gaan luisteren,’ aldus Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020.
5 september 2019

‘We willen dat het Eurovisie Songfestival een evenement wordt waarin Nederland zich herkent en dat Europa positief verrast,’ vertelt Sietse Bakker. ‘Nederlanders zijn creatief, zeker op het gebied van televisie maken en evenementen organiseren. We hebben ervoor gekozen die creativiteit aan te spreken om het evenement in 2020 naar een hoger plan te tillen. Niet per se groter, wel beter.’

Een groep van bekende en onbekende Nederlanders - de ‘Magic 100’ - werd gevraagd mee te denken hoe het Eurovisie Songfestival beter kan en anders zou moeten: leuker om te kijken, aantrekkelijk voor een bredere doelgroep, hoe kijkers voor en tijdens de shows actiever te betrekken en iets positiefs achter te laten. Kijkers werd door middel van straatinterviews gevraagd wat zij van het aankomende songfestival verwachten en er werden telefonische interviews gehouden met sleutelfiguren uit de Nederlandse muziek, cultuur, politiek, mode en media. Een diverse groep van tientallen experts werd in workshops gevraagd om oplossingen te vinden voor concrete uitdagingen.

Ook werd deze week een workshop in Rotterdam georganiseerd met experts en betrokkenen, om de kersverse gaststad in de gelegenheid te stellen hun visie op het Eurovisie Songfestival in hun stad te delen met de organisatie. Uiteindelijk werd met ruim 170 mensen gesproken.

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het creatieve concept van het Eurovisie Songfestival 2020. Voor de ontwikkeling van een bijpassende huisstijl is een uiteenlopende selectie van Nederlandse creatieve bureaus uitgenodigd. Later deze maand zal het team vanuit de NPO, NOS en AVROTROS het concept ter goedkeuring voorleggen aan de EBU (European Broadcasting Union).

Noot voor de redactie
Een greep uit de mensen die als ‘Magic 100’ betrokken zijn: Sjoerd Raaijmakers (Vice NL); Karin Swerink (LINDA.); Anna Nooshin; Kim Putters (Sociaal Cultureel Planbureau); Howard Komproe (cabaretier); Alexander Klöpping (Blendle); Bo The (Boomerang Create); Lucien Spee (Stichting Amsterdam Gay Pride); Sil Geurtsen (EndemolShine); Rick Brink (Minister van Gehandicaptenzaken); Berna Toprak (Women Inc.); Emma Wortelboer (Yung DWDD); Nicky Bruining (FunX); Tim Vermeulen; (Dutch Design Foundation); Conrad van Tiggelen (NBTC Holland Marketing); Chris Heijdenrijk (Sail 2020); Lanette Lanting (Kinderraad).

Laatste persberichten
NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia
Audiodescriptie EK voetbal positief ontvangen
NPO Radio 2 en NPO Radio 5 in teken van 4Daagse
Dit zijn de hoogst gewaardeerde programma's van de publieke omroep in het tweede kwartaal van 2024
Regietalent gezocht voor politiedramaserie op NPO 3
NPO 3FM maakt nieuw talent bekend: Lenny Monsou
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)