LogoPers

Groot bereik NPO in vergelijking met Europese publieke omroepen

Het gemiddelde aandeel van de Europese publieke omroepen op de televisiemarkt bedroeg in 2008 28,7% - een daling van 0,4% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit blijkt uit het rapport ‘TV Market in Europe – Update 2009’ dat de European Broadcasting Union (EBU) eerder publiceerde. De NPO presteerde in 2008 opvallend goed in vergelijking met Europese collega’s. Het marktaandeel van de drie publieke netten bedroeg in dat jaar 34,9%, een stijging van 3,6% ten opzichte van 2007.
11 augustus 2009

Opmerkelijke stijging
Sinds de jaren negentig heeft het bereik van de Nederlandse publieke netten sterk gevarieerd. Met een gemiddeld aandeel van bijna 35% heeft de NPO in 2008 echter zijn beste resultaat in de afgelopen vier jaar geleverd. Daarbij is een stijging van 3,6% in het overvolle Nederlandse medialandschap opmerkelijk. Volgens de EBU zou de in 2006 gewijzigde programmeerstrategie een substantiële rol hebben gespeeld bij dit stijgende bereik.

Europese publieke omroepen
De afgelopen tien jaar daalde het gemiddelde marktaandeel van de Europese publieke omroepen op de televisiemarkt met 4,0%. Dit betekent dat veel omroepen, ondanks een bovengemiddeld bereik, op de lange termijn een steeds lager gemiddeld marktaandeel behalen. Zo daalden de marktaandelen van de BBC en France Télévisions in 2008 respectievelijk 0,9% en 1,9%. De Belgische VRT is erin geslaagd het afgelopen jaar een stijging te behalen: in 2008 behaalde de omroep een gemiddeld marktaandeel van 40,2% ten opzichte van 39,4% in 2007. Ook het Duitse ARD en ZDF behaalden naast een bovengemiddeld bereik een stabiel marktaandeel.

EBU Update 2009
De EBU is een samenwerkingsverband tussen de publieke omroepen van voornamelijk alle Europese staten en enkele in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. In ‘TV Market in Europe – Update 2009’ zijn de algemene televisiezenders van in totaal 27 Europese publieke omroepen opgenomen. Naast publiekstrends behandelt het rapport tevens cijfers op het gebied van programmering en financiering binnen de Europese televisiemarkt.

Laatste persberichten
Publieke omroep dit najaar met nieuwe talkshows, hoogstaande dramaseries en bijzondere verhalen over Nederland op alle platforms
Dit najaar liggen kinderen in een deuk bij NPO Zapp
NPO Radio 2 week lang in actie voor KWF
Dag van de Zeezenders op NPO Radio 5
Europapa van Joost Klein bovenaan 3FM Festival Top 1003
Recordcijfers voor RadiOlympia op NPO Radio 1
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)