Groot bereik NPO in vergelijking met Europese publieke omroepen
Opmerkelijke stijging
Sinds de jaren negentig heeft het bereik van de Nederlandse publieke netten sterk gevarieerd. Met een gemiddeld aandeel van bijna 35% heeft de NPO in 2008 echter zijn beste resultaat in de afgelopen vier jaar geleverd. Daarbij is een stijging van 3,6% in het overvolle Nederlandse medialandschap opmerkelijk. Volgens de EBU zou de in 2006 gewijzigde programmeerstrategie een substantiële rol hebben gespeeld bij dit stijgende bereik.
Europese publieke omroepen
De afgelopen tien jaar daalde het gemiddelde marktaandeel van de Europese publieke omroepen op de televisiemarkt met 4,0%. Dit betekent dat veel omroepen, ondanks een bovengemiddeld bereik, op de lange termijn een steeds lager gemiddeld marktaandeel behalen. Zo daalden de marktaandelen van de BBC en France Télévisions in 2008 respectievelijk 0,9% en 1,9%. De Belgische VRT is erin geslaagd het afgelopen jaar een stijging te behalen: in 2008 behaalde de omroep een gemiddeld marktaandeel van 40,2% ten opzichte van 39,4% in 2007. Ook het Duitse ARD en ZDF behaalden naast een bovengemiddeld bereik een stabiel marktaandeel.
EBU Update 2009
De EBU is een samenwerkingsverband tussen de publieke omroepen van voornamelijk alle Europese staten en enkele in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. In ‘TV Market in Europe – Update 2009’ zijn de algemene televisiezenders van in totaal 27 Europese publieke omroepen opgenomen. Naast publiekstrends behandelt het rapport tevens cijfers op het gebied van programmering en financiering binnen de Europese televisiemarkt.