LogoPers

Impuls voor innovatie in Nederland: NPO brengt omroepen, start-ups en tech-teams bij elkaar

De innovatieve kracht van publieke omroepen samenbrengen én verbinden met tech-teams en start-ups. Dat is het doel van het nieuwe innovatiebeleid van de NPO waarvoor donderdag 9 mei in Hilversum het officiële startschot klinkt. Met deze nieuwe aanpak maakt de Publieke Omroep voortaan plannen mogelijk waarvoor tot nu toe geen ruimte was.
6 mei 2019

Martijn van Dam, binnen het NPO-bestuur verantwoordelijk voor innovatie en technologie: ‘Er komen steeds meer nieuwe technologieën die de Publieke Omroep de kans geven compleet nieuwe belevenissen te maken voor alle Nederlanders. We willen daarmee voorop lopen en zo tegelijk de innovatie in de Nederlandse mediasector stimuleren.’

Breng de geschiedenis tot leven dankzij een hologram van Michiel de Ruyter, bereik de jeugd met virtual influencers of speel een interactief geluidsspel via de smart speaker. De NPO wil als innovatiespil in de Nederlandse mediasector vooral dit soort ideeën laten uitvoeren. Van Dam: ‘Mooie voorbeelden waarmee we de ervaring van de kijker en luisteraar kunnen verrijken dankzij technologische vooruitgang.’

De vernieuwde innovatie-afdeling bij de NPO, die donderdag 9 mei officieel wordt geopend, gaat de verschillende ideeën samenbrengen. Innovatieteams van omroepen delen er hun kennis, bespreken elkaars projecten en staan meer dan ooit open voor vooruitstrevende ideeën van start-ups. Ideeën die voortaan ook los mogen staan van al bestaande publieke programma’s. Voor internationale input is NPO in navolging van de Vlaamse publieke omroep VRT een samenwerking aangegaan met Sandbox, een Europees innovatie-netwerk. Start-ups krijgen via dit netwerk een unieke kans om hun producten verder te ontwikkelen, samen met een van de publieke omroeporganisaties.

Waar de ideeën ook vandaan komen; ze worden door een panel bestaande uit experts van de omroepen, NPO en externe deskundigen beoordeeld, waarna de volgens hen meest kansrijke ideeën een startbudget krijgen. Voor nieuwe innovatieve publieke content is een extra budget van 2 miljoen euro beschikbaar.

Met een beter gestroomlijnde samenwerking zorgt de NPO er ook voor dat publiek geld goed wordt besteed. Doordat iedereen van elkaar weet welke afdeling met wat bezig is, wordt dubbel werk voorkomen en wordt dus ook geen geld verspild. Van Dam: ‘We stimuleren vernieuwing door bedrijven toepassingen te laten ontwikkelen die bij ons kunnen worden waargemaakt door onze publieke rol. Zo blijven we relevant voor het Nederlandse publiek en kunnen we een impuls geven aan het Nederlandse bedrijfsleven.’ 

Start-ups en tech-bedrijven kunnen zich vanaf nu melden bij NPO Sandbox via innovatie@npo.nl. Kijk voor meer informatie op over.npo.nl.

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)