LogoPers

Internetbereik NPO onder de sterkste van Europa

Het gemiddelde internetbereik van de Europese publieke omroepen bedroeg in 2008 21,4%. Dit blijkt uit onderzoek van de EBU dat de Raad van Europa onlangs in een rapport publiceerde. Internet biedt veel mogelijkheden voor contact met verschillende groeperingen in de samenleving en speelt een belangrijke rol in het binden van het publiek aan de publieke omroep. De NPO leverde met een gemiddeld bereik van 35,4% een sterke prestatie in vergelijking met andere Europese omroepen: per maand bezocht dit aandeel van alle Nederlandse internetgebruikers één of meerdere websites van de publieke omroep.
19 augustus 2009

Stijgend bereik
Met een gemiddeld maandbereik op internet van 35,4% moest de NPO in 2008 drie andere Europese publieke omroepen voor zich laten. De Britse BBC behaalde in 2008 het hoogste internetbereik met een gemiddelde van 55,5%. Hierop volgde het Finse MTV3 en het Deense DR met beide 35,6%. Het resultaat betekent dat 35,4% van alle Nederlandse internetgebruikers in 2008 een of meerdere websites van de publieke omroep heeft bezocht - een stijging van meer dan 2% ten opzichte van het jaar daarvoor.

Culturele waarden
Naast onderzoeksresultaten geeft het rapport tevens een aantal concrete voorbeelden van websites waarmee Europese publieke omroepen de betrokkenheid van het publiek de afgelopen jaren hebben bevordert. Als Nederlands voorbeeld wordt de in 2005 door Teleac/NOT ontwikkelde online versie van de Nationale Inburgeringtest genoemd. Door vanuit huis mee te doen aan het inburgeringsexamen kreeg het publiek een duidelijk idee van de kennis en culturele waarden die als essentieel worden beschouwd voor de Nederlandse burger. Door de populariteit van de test (meer dan een miljoen mensen deden mee) ontstond volgens het rapport een openbaar debat over het belang en de betekenis van een dergelijk examen in de Nederlandse samenleving.

Behoeften van kijkers en luisteraars
Tot slot behandelt het rapport verschillende strategieën waarmee Europese publieke omroepen de betrokkenheid van individuen bij de samenleving kunnen verbeteren. Om in het huidige medialandschap te overleven moeten publieke omroepen zich aanpassen aan en gebruik maken van moderne technologische ontwikkelingen alsook rekening houden met een steeds actiever publiek. De behoeften van kijkers en luisteraars staan dus centraal. Ook door het versterken van de dialoog met burgers en het verlenen van openbare toegang tot gevarieerde informatie faciliteren publieke omroepen het debat in de samenleving.

Lees hier het gehele rapport 'Strategies of public service media as regards promoting a wider democratic participation of individuals' van de Raad van Europa.

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)