LogoPers

Joop van den Ende: "Wees zuinig op publieke omroep"

“Politiek, wees zuinig op de meest bijzondere publieke omroep van Europa.” Dat zei cultureel ondernemer Joop van den Ende vandaag in een lezing bij de presentatie van de rapportage Maatschappelijke waarde in het Haagse Mauritshuis. In de rapportage laten NPO en omroepen zien wat hun maatschappelijke waarde is voor Nederland.
6 juni 2018

Aan het begin van zijn betoog benadrukte Joop van den Ende dat hij in alle onafhankelijkheid sprak. “Ik word niet betaald door de publieke omroep, ik ben vrij om te zeggen wat ik wil.”

Van den Ende hield een vurig pleidooi richting Den Haag: “Laat niet ieder Kamerlid iets over programma’s roepen. Stop met het populistische gepraat en stel een minister aan die weet wat media betekent. Geef meer geld, want anders is de publieke omroep over drie, vier jaar een zielig kind.”

De ondernemer noemde het belachelijk dat een ochtendprogramma in mei stopt en pas in september weer begint en dat het Journaal wordt herhaald uit geldgebrek. “Als je verder gaat bezuinigen, wordt het nog armlastiger. En vergeleken met het buitenland zijn de budgetten al schrikbarend laag.”

“We praten over spioneren, over Rusland en maken ons druk over van alles, maar een Amerikaans bedrijf als Facebook weet alles van ons. De Amerikaanse media-industrie is leading en als we niet opletten wordt daar straks onze smaak bepaald op gebied van kunst en cultuur. De publieke omroep moet een kans krijgen.”

Ook richting Hilversum had Van den Ende nog een boodschap: “De omroepen moeten nog meer een coalitie vormen. Jullie beseffen niet hoe bijzonder jullie zijn, met al die gezichten die iedereen kent, al die kennis op redacties, bij journalisten, directeuren, enzovoort. De beste content van ons land komt al tachtig jaar bij de publieke omroep vandaan.”

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)