Kiswe Mobile, Sceenic en TNO winnen innovatie-challenge Eurovisie Songfestival 2020
De drie winnaars:
Kiswe Mobile (BE): Traditioneel heeft ieder land één tv-signaal dat voor dat land wordt gemaakt. Met Kiswe Mobile kunnen een groot aantal op verschillende doelgroepen gerichte een aangepaste streams worden gemaakt, waarbij gekozen kan worden voor verschillende commentatoren, zoals social media influencers, die interactie met het publiek zoeken en de resultaten in de stream kunnen tonen.
Sceenic (UK): Kijk samen. Watch Together laat vrienden en familie elkaar zien en horen d.m.v. live realtime video chat, perfect gesynchroniseerd met de live stream van de show zodat ze samen die onmisbare momenten kunnen delen.
TNO (NL): TNO verzorgt UltraWide Viewing. UWV neemt met speciale camera’s de show op en geeft een hele hoge resolutie weergave van het hele toneel waar de optredens plaatsvinden dat op ware grootte geprojecteerd kan worden op grote schermen, bijvoorbeeld in bioscopen en op andere evenementlocaties waardoor het publiek daar het optreden kan ervaren alsof het erbij is.
Martijn van Dam, bestuurder van de NPO en onder meer verantwoordelijk voor innovatie: "Deze drie geselecteerde oplossingen zijn een goed voorbeeld van innovatieve mediabedrijven waar we graag mee samenwerken om innovatie in media te stimuleren. We gaan samen met hen onderzoeken hoe het Eurovisie Songfestival nog interactiever en innovatiever kan worden."
De komende periode gaan de winnaars hun toepassing proberen te realiseren. De organisatie besluit uiteindelijk of de ontwikkelde toepassing in productie gaat en verbonden wordt aan de show.
De organisatie van het Eurovisie Songfestival 2020 in Nederland is een samenwerking tussen NPO, NOS en AVROTROS, in coproductie met de EBU. Het Eurovisie Songfestival 2020 wordt op 12, 14 en 16 mei gehouden in Rotterdam Ahoy.
Foto: Natalie Bouwens