LogoPers

LinkedIn-bijdrage Frederieke Leeflang #4

"Afgelopen weekend was ik in Turijn aanwezig bij de grote finale van het #Eurovisie #Songfestival. Wat een belevenis. En wat een mooie 11de plek voor onze eigen S10. Het is bijzonder knap om een liedje over zo’n kwetsbaar onderwerp zo intens te zingen tijdens de grootste live tv-show van het jaar. Vele vakjury’s waren het gelukkig met mij eens; S10 kreeg uiteindelijk in totaal 129 punten van de jury’s uit diverse landen. Helaas vielen de publieksstemmen wat tegen, waardoor ze net uit de top tien viel.

De sfeer achter de schermen was er niet minder om: het Eurovisie Songfestival is en blijft het feest van de verbroedering. Met dit jaar de mooie, symbolische overwinning van Oekraïne. Natuurlijk hopen we dat de volgende editie daar ook echt plaats kan vinden, maar dat is nu eerst aan de organisator, de EBU (het samenwerkingsverband van Europese publieke omroepen waar ook wij als NPO lid van zijn) en de Oekraïense publieke omroep. 

Het Eurovisie Songfestival is bij uitstek een evenement dat heel goed past bij de publieke omroep. Het ESF is namelijk ook een van de impactvolle cases in de jaarlijkse rapportage die we als NPO maken over onze maatschappelijk waarde, oftewel het effect van de publieke omroep op Nederland. Op de zojuist gelanceerde site npo.nl/effect brengen we ons effect op de samenleving in kaart met tientallen voorbeelden uit de programmering. 

Bekend voorbeeld is de online uitzending van #BOOS over seksueel overschrijdend gedrag bij The Voice of Holland, maar een ander goed voorbeeld is het eindeloze videoarchief van #Schooltv waar leraren in het primair en voortgezet onderwijs hun lessen mee kunnen verrijken. En denk ook aan vele Kamervragen die zijn gesteld naar aanleiding van onthullingen van onze journalistieke programma’s. Ook staan op de site verschillende voorbeelden van items over eenzaamheid, goede doelen of duurzaamheid.

Ik ben hier enorm trots op. We brengen niet alleen programma’s waar miljoenen mensen dagelijks van genieten, maar voegen bovendien waarde toe aan de kwaliteit van onze samenleving als geheel. Dat past goed bij onze missie die we als publieke omroep hebben om Nederland te verbinden en verder te brengen. Ik nodig jullie dus nogmaals van harte uit om een kijkje te nemen op npo.nl/effect voor een uitgebreid overzicht daarvan. 

Om vervolgens via deze site nog weer even te genieten van het spektakel van afgelopen zaterdag in Turijn... Alle collega’s van #Avrotros (die ook dit jaar weer verantwoordelijk waren voor onze inzending), de Italiaanse publieke omroep #RAI en de #EBU, veel dank voor weer een mooie editie."

NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia
Audiodescriptie EK voetbal positief ontvangen
NPO Radio 2 en NPO Radio 5 in teken van 4Daagse
Dit zijn de hoogst gewaardeerde programma's van de publieke omroep in het tweede kwartaal van 2024
Regietalent gezocht voor politiedramaserie op NPO 3
NPO 3FM maakt nieuw talent bekend: Lenny Monsou
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)