LogoPers

Nederlands drama en documentaire populair in het buitenland

In Groot-Brittannië wordt dit najaar 4World Drama gelanceerd. Een nieuwe video on demand (VOD) service, gericht op niet-Engelstalige dramaseries. Het is een samenwerking tussen Global Series Network en Channel 4. Het is een mooie kans om Nederlandstalig drama te tonen aan Brits publiek. De Nederlands Publieke Omroep heeft al de serie Bellicher – de macht van meneer Miller (VPRO) verkocht aan 4World Drama.
23 juli 2015

De afdeling Sales van de NPO is gespecialiseerd in internationale verkoop van licentierechten van Nederlandse documentaires, dramaseries en kinderprogramma’s. In samenwerking met de omroepen en producenten selecteert de afdeling producties die grote kans maken om verkocht te worden. Er is op de internationale markt veel vraag naar programma’s en series over politiek, economie, techniek, wetenschap, geschiedenis, sport, human interest, reizen en kunst & cultuur.

De zomerperiode is iets rustiger maar het sluiten van deals gaat gewoon door. Zo is de documentaire Around the world in 50 concerts (AVROTROS) verkocht aan Canada en Japan. De documentaire is in beide landen ook te zien in de bioscoop. De Zweedse publieke omroep heeft de jeugddramaserie Taart! (VPRO) gekocht evenals de internationaal bekroonde jeugdserie Mensjesrechten (IKON). Ook zal Zweden Onze man In Teheran (VPRO) gaan uitzenden. Denemarken heeft de veelbesproken documentaire van Sunny Bergman Zwart als Roet (VPRO) aangekocht. Een groot pakket Tegenlicht documentaires (VPRO) is verkocht aan Latijns Amerika.

De eerst volgende grote tv-beurs is MIPCOM in oktober. We hebben al een aantal nieuwe programma’s geselecteerd voor de verkoop: de Zembla documentaire Down the drain (BNN-VARA) stelt het uitbuiten van goedkope arbeidskrachten in Europa aan de kaak, De stilte van Mark Rothko (AVROTROS) is een prachtige kunstdocumentaire en we mogen ook de succesvolle serie Mindf*ck (AVROTROS) aanbieden aan het buitenland. Rusland heeft al interesse getoond in deze serie. De producent van Satudarah-One Blood (NTR) werkt hard aan een korte versie van de film die wij vervolgens kunnen verkopen. Documentaires van 50 minuten maken de meeste kans op verkoop.

NPO Sales is jaarlijks vertegenwoordigd op 12 festivals- en tv beurzen, waaronder MIPTV en MIPCOM in Cannes, om programma’s namens de Nederlandse Publieke Omroep te verkopen en te promoten. De belangrijkste klanten zijn omroepen, zenders en (S)VOD platforms in België, Scandinavië, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Oost Europa en Rusland, Zuid Europa, USA en Canada, Latijns Amerika, Azië, Australië en het Midden Oosten. Buitenlandse kopers bekijken onze programma’s met Engelse ondertitels op onze website www.nposales.com en besluiten daarna of ze het willen aankopen. De tijd dat we dvd’s (screeners) de hele wereld rondstuurden is definitief voorbij.

Kaisa Kriek
Manager, NPO Sales

Laatste persberichten
Publieke omroep dit najaar met nieuwe talkshows, hoogstaande dramaseries en bijzondere verhalen over Nederland op alle platforms
Dit najaar liggen kinderen in een deuk bij NPO Zapp
NPO Radio 2 week lang in actie voor KWF
Dag van de Zeezenders op NPO Radio 5
Europapa van Joost Klein bovenaan 3FM Festival Top 1003
Recordcijfers voor RadiOlympia op NPO Radio 1
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)