Nieuwe omroepplayer deelt programma’s met online nieuwsmedia en sociale netwerken
Impact op de samenleving
De publieke omroep wil zijn impact vergroten door relevante thema’s via radio, tv, mobiel, internet en on-demand aan te bieden. Een voorbeeld hiervan is De Beagle (VPRO/TELEAC). De wereldreis in het kielzog van Darwin wordt verslagen op Radio 1, Nederland 2 en het themakanaal Geschiedenis 24. Het publiek kan on-demand videobeelden zien van de crew en van gasten, aangevuld met online achtergronden, discussiefora, webcams en blogs. Andere voorbeelden van crossmediale projecten zijn De Oorlog (NPS), De Olympische Spelen (NOS), Iedereen kan internetten (MAX), de jeugdserie SpangaS (NCRV), 3FM Serious Request en de interactieve comedy over online daten Oh my God! (BNN). De vernieuwde portal Omroep.nl wordt begin september gelanceerd en gidst het publiek door dit multimediale aanbod.
Uitzending Gemist en Nederland 24
In het nieuwe seizoen wordt het Nederlandse televisiearchief van het Instituut voor Beeld en Geluid geleidelijk aangeboden op Uitzending Gemist. De on demand-dienst is ook beschikbaar via digitale televisie en sinds vorig jaar op mobiel. Nederland 24 is met twaalf themakanalen het verlengstuk van Nederland 1, 2 en 3. Het diverse aanbod van de publieke omroep komt hier tot zijn recht met kanalen als Spirit 24, 101.TV en Consumenten 24.