NPO Audio groeit wederom; NPO Radio 2 best beluisterde radiozender van Nederland
Het gezamenlijke luistertijdaandeel van NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM komt het afgelopen jaar uit op een gemiddelde van 31,6%. In 2016 bedroeg het gezamenlijke luistertijdaandeel nog 28,9%. NPO Radio 2 was ook in 2021 de best beluisterde radiozender van Nederland.
Record
NPO Radio 5 zette in 2021 wederom een recordjaar neer met een gemiddeld luistertijdaandeel van 6%; een toename van een vol procent. NPO Radio 1 groeide naar 8%, het hoogste aandeel sinds 2005. NPO Radio 4 komt in 2021 uit op 2,3% en NPO 3FM op 2,1%.
Top 2000 en Glazen Huis
NPO Radio 2 was voor de vierde keer in successie de best beluisterde radiozender van Nederland met een gemiddeld luistertijdaandeel van 13,1%. De NPO Radio 2 Top 2000 stuwde afgelopen november-december het aandeel naar 16,6%. De lijst der lijsten is gewaardeerd met het rapportcijfer 8 en bereikte (met radio, tv en online) 75% van alle Nederlanders (10+), zo blijkt uit een representatief onderzoek dat NPO heeft laten uitvoeren door RadioCall.
De terugkeer van het Glazen Huis bij 3FM Serious Request zorgde voor een totaalbereik over alle platforms van 6,9 miljoen mensen en dat is 1,2 miljoen meer dan vorig jaar. Het publiek waardeerde Serious Request met het rapportcijfer 7,3.
Compliment
Jurre Bosman, directeur NPO Audio: “Deze mooie luistercijfers zijn een geweldig compliment voor alle makers. De optelsom van de programma’s van de omroepen levert aantrekkelijke radiozenders op, die een grote rol spelen in het dagelijks leven van miljoenen luisteraars. Naast radio zagen we in 2021 een toenemende belangstelling voor publieke podcasts. Het aantal gebruikers per week steeg van circa 700.000 in januari naar rond de 750.000 in december; het aantal streams groeide van 2 miljoen naar 2,5 miljoen. Verschillende podcasts van de omroepen hebben prijzen in de wacht gesleept. Het allereerste NPO Podcastevent in oktober was een succes en krijgt dit jaar een vervolg.”